Håller på till att bygga hus och på ritningen från leverantören finns det ett vindfång, funderar på hur bra det är att ha idagens hus? Är det bara onödigt och sitter i sedan gamalt eller finns det några fördelar med ett vindfång?
 
Jag förstår inte, vindfång inomhus? Förklara gärna.
 
litet rum just innanför ytterdörren.
 
Som en sorts förhall menar du? Ja, det är nog väldigt ovanligt idag. Har inte sett detta i moderna hus.
Det är nog en kvarleva från urminnes tider när ytterdörrarna var så otäta att det kunde flyga i småfågel genom springorna. :D
 
Edit: Kom att tänka på en annan sak, det är inte en förstukvist du menar? En liten påbyggnad utanpå huset?
 
Nej innanför dörren.
 
Vi hade ett vindfång i huset vi just sålt (byggt år 2000), med "underdimensionerad" värme beroende på hur man ser på saken. Höll kanske 15° på vintern. Utrymmet/förhallen var ca 2 m brett och 1,6 m djupt. När garderober för ytterkläder var insatta kunde max 2 personer klä på sig där.

De flesta i området drog in rör och element från angränsande rum, men inte vi för den lösningen tog också värdefull plats.

Om man gillar pelargoner antar jag att det är bra med en sval men inte kall plats på vintern. För oss andra säger jag njaä. Efter 11 år i huset förstår jag fortfarande inte riktigt vitsen med det. I just vårt fall hade en enkel värmekorrigering från början gjort det till en alldeles vanlig hall/entré, det hade varit bättre.
 
Redigerat:
Mikael_L
lordmetroid skrev:
Håller på till att bygga hus och på ritningen från leverantören finns det ett vindfång, funderar på hur bra det är att ha idagens hus? Är det bara onödigt och sitter i sedan gamalt eller finns det några fördelar med ett vindfång?
Finns det möjlighet att få se ritningen?
 
Vitsen med "förhallen" är att skapa en luftsluss...som dels minimerar värmeförlusten genom ytterdörren, och dels hindrar varm luft från att komma ut, och kall luft in...om man fullvärmer utrymmet förlorar man ju själva poängen med det. Luftslussen är i allra högsta grad en energieffektiv detalj på huset. Och dessutom får ni ju en plats att ställa smutsiga skor etc...
 
Forbo: Tack för förklaringen! Självklart! Huset vi bodde i var ju energi- och miljösmart konstruerat rakt igenom. Borde tänkt på det. :)
 
Mikael_L skrev:
Finns det möjlighet att få se ritningen?
http://mhruotsi.bootti.net/DowebEasyCMS/TestiPopUp.aspx?pr=VictoryCity96

Forbo skrev:
Vitsen med "förhallen" är att skapa en luftsluss...som dels minimerar värmeförlusten genom ytterdörren, och dels hindrar varm luft från att komma ut, och kall luft in...om man fullvärmer utrymmet förlorar man ju själva poängen med det. Luftslussen är i allra högsta grad en energieffektiv detalj på huset. Och dessutom får ni ju en plats att ställa smutsiga skor etc...
I mitt fall så kommer jag ha golvvärme så det utrymmet blir lika uppvärmt som överallt annars varken sig jag vill eller ej.
 
Redigerat:
Mikael_L
Med tanke på såpass bra och täta dagens dörrar är och att ni ändå ska ha helt uppvärmt där så ser det ju inte så smart ut.
Utrymmet är för trångt för att ha som någon slags för-entré och det troligaste är att den inre dörren bara kommer stå öppen hela tiden och/eller irritera er.

Ska huset byggas på en oerhört vindutsatt plats kan det kanske vara skönt att ha den där dörren, men annars skulle jag nog personligen skippa den.


Jag har annars ibland funderat i banorna med någon slags för-entré, som inte behöver vara fullt uppvärmt på vintern, och där man kan få in alla människor och få stängt ytterdörren så snabbt som möjligt och pyssla med kläder och skor sen.
Men ett sådant utrymme måste ju vara avsevärt större.
 
Mikael_L
Är det inte lite väl tilltaget med både badrum och gästtoa i ett så litet hus? :)
 
Fotnot: Vi hade också golvvärme som enda värmekälla, men även ett stort glasparti. Alltså var det ett vindfång eller en svaltambur ändå.
 
Mikael_L skrev:
Är det inte lite väl tilltaget med både badrum och gästtoa i ett så litet hus? :)
Det tycker jag också och därmed ska den inte byggas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.