Hej,

Jag har ett oidentifierat ogräs på gräsmattan.
Vad är det och hur tar jag bort det på bästa sätt? Inte skönt att gå på, dessutom fult.
Där de växer är det ganska fuktigt efter regn.
 
  • CIMG5261.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG5262.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG5263.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvickrot skulle jag säga.

Rajgräs brukar förekomma i gräsfröblandningar och är så att säga vanligt gräsmattegräs, men växer snabbt och ger därför utdelning redan första året efter sådd innan de andra grässorterna växer ifatt.
 
Skulle kunna vara kvickrot, men tveksamt eftersom det växer så tuvigt. Finns andra grova gräs som ser ut så där. Skulle kunna vara äxing.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hund%C3%A4xing

Min erfarenhet är att de försvinner med tiden eftersom de i längden inte trivs med att hållas kortklippta. Gräsmattegräset tar över.
 
Redigerat:
Exakt så ser vår nysådda gräsmatta ut.. =/
 
ciia skrev:
Exakt så ser vår nysådda gräsmatta ut.. =/
Är den nysådd är det inget ovanligt.. detta kommer såfall att försvinna när den väl växt till sig lite och ni har börjat att klippa den regelbundet..

För att ta ett exempel så innehåller weibulls golfbanegräs dessa olika sorter, alla med olika egenskaper, växtsätt och hastighet:
Green: Park Smaragd, Eagle, krypven, brunven, rödsvingel, rödven, vitgröe, kärrgröe
Tee: 1:a Tee, Tee, Eagle, Fairway, Master, Nordsport, krypven, ängsgröe, rödsvingel, eng. rajgräs, kärrgröe
Fairway: Fairway, Ultra, Eagle, Solbacka, krypven, rödsvingel, ängsgröe
Ruff: Solbacke, rödsvingel, hårdsvingel, fårsvingel samt rödven.

Vitgröe:


Rödsvingel, Änsröe, Engelskt rajgräs, Rödven:
grassort.jpg
 
Redigerat:
Okej, tack! Vi klippte den andra gången igår. Weibulls extra green har vi.
 
Det är andra året för mattan som kommer. Sådde augusti 2009.
Har införskaffat mig en robotgräsklippare. Hoppas den tar hand om ogräset. Ska ge mattan detta året också. Annars blir det projekt golfgreen nästa år :S.
Som om man inte har projekt ändå......
 
modewski skrev:
Det är andra året för mattan som kommer. Sådde augusti 2009.
Har införskaffat mig en robotgräsklippare. Hoppas den tar hand om ogräset. Ska ge mattan detta året också. Annars blir det projekt golfgreen nästa år :S.
Som om man inte har projekt ändå......
Marktäckare? Hasselört? Idag har jag lärt mig nya ord :)

Min son sprayade på nåt , rensade, och rullade ut gräsmatta.

Om en robotgräsklippare fungerar som min nya robotdammsugare... :(
 
modewski skrev:
Det är andra året för mattan som kommer. Sådde augusti 2009.
Har införskaffat mig en robotgräsklippare. Hoppas den tar hand om ogräset. Ska ge mattan detta året också. Annars blir det projekt golfgreen nästa år :S.
Som om man inte har projekt ändå......
När jag skrev att de försvinner med tiden så menade jag att det tar ett par år innan gräsmattegräset har trängt ut de ogräs som inte tål klippning. Om du relaxar och ser tiden an så har du ett projekt mindre att tänka på ;)
 
Sommartorparn,

Vi hoppas på din teori. Relaxa känns något bättre :cool:
Kommer att gödsla enligt anvisningarna detta året och förhoppningsvis se ogräset försvinna efterhand.
Ska hem o klippa gräset idag (ta en kall och sitta i solen på altanen medans roboten sköter klipperiet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.