Hej är ny till detta forum

Men jag har en lite akut fråga!

Vi har en djup borrad brunn på tomten med ejektor pump.
I vintras brännde värmekabeln av slangarna till pumpen med föjld att slangarna rammlade ner i borrhålet.:(

Tyvär så var det ingen säkerhetsvajer monterad på ejektorventilen eller att den gick av när skadan inträffade.

Jag skall nu försöka att fiska upp kablarna!

Är det någon som har gort detta och kan delge några erfarenheter av att fiska slang i borrhål?
 
Du lär ändå inte återställa allt själv så varför inte låta fackmannen fixa det? De har säkert sett det mesta förut.

Men vill du spara lite tid och försöka själv borde ju en lina med en krok på vara ett bra försök, hoppas på att hitta en kant på pumpen.

Och om det är styva slangar kanske de inte ramlat så långt. Se om du kan gripa tag i dem med något långt.

Lycka till. :)
 
Tack för svaret
Har varit i kontakt med ett flertal brunns borrare men ingen som kan hjälpa till annnat än med att borra ny brunn för ca 60 000:- ink pump och instalation!

så det blir till åter till att försöka fiska upp slangarna till helgen.
det borde gå att få upp, tyvvär verkar det inte som om någon annan på forumet har råkat ut för samma problem och lyckats att lösa det.
 
Kan du se slangarna eller är de under vattenytan?
 
Hej
Slangarna är på ca 10m, går inte att se med ögat men jag har köpt en inspektionskamera på Clas, som funkar hyffat, jag hissar ner kameran på en wire och kollar på pc uppe vid ytan.
 
Aj då, 10 meter har respekt med sig.
Jag hade testat med en snara på ett smidigt rep. För att inte snaran ska glida, hade jag försökt klä den med något mjukt och smidigt gummiaktigt.
Det finns ju handskar med klistrig gummiblandning på. Klipp av några fingrar på vantarna och trä repet igenom. Spånar lite, som du kanske märker. ;-)
 
10 m är långt. Fick en idé om en krok som du kanske kan få in i en av slangarna. För att styra den rätt kanske 2 st hopsvetsade armeringsjärn kan funka.
Immobils idé om en snara är också bra. Här kanske det också skulle under lätta med en lång stång för att styra snaran rätt runt slangen.
 
Patrick´s idé med en "hook" är inte dum. Jag tror det även krävs en kraftig fjäder som pressar ut uddarna, som i sin tur bör vara sylvassa i ändarna.
Gjorde faktiskt något liknande, när svärfar skulle plocka bort en nerramlad tegelsten ur skorstenen.
 
Hej Tack för alla bra förslag
blir lite att göra på landet till helgen.

angående fjäder belastad krok har jag inhandlat en stor gips krok som borde fungera, funderar på att vässa den i ändarna .
 
Det kan va klokt, annars tror jag den får svårt för att fästa.
Vi önskar dig lycka till!
 
Största sortens pilk kanske?
 
Jävligt konstigt att de inte kunde hjälpa dig, sånt där borde ju ha gjorts förut....

Att du har en inspektionskamera är bra. När vi ändå spånar här.... Du skulle kunna leta fram ett par armeringsjärn eller stänger som räcker 10 meter ner, stoppa ner, sätt på nästa bit med en halvmeters överlappning och silvertejpa, rejält med silvertejp sitter som fan. Strax bakom spetsen sätter du kameran så du ser vad du håller på med.

På spetsen kan du t.ex sätta en trippelkrok som blir som en fiskekrok. Om denna är lite böjlig och med skarpa spetsar kanske du kan rikta den ner i en av slangarna och fastna som en hulling i gapet på en fisk.

Att det inte var någon lina på pumpen för att hindra sånt här låter märkligt..... Men det kanske sitter nåt fäste nånstans och den bara gick väl av då på grund av rost och rycket när pumpen föll (man brukar nog lyfta pumpen några meter ovanför botten utifall det samlas avlagringar i på borrhålets botten).

En annan tanke är att sätta ihop kabelrör, 4-5 cms telerör och trä igenom en "ögla" av vajer som du drar upp och ner i röret. Om du bara kan få öglan runt slangarna eller pumpen kan du sen dra i vajern vilket drar åt öglan in i spetsen på rören och det bör funka ungefär som en sån där man har på hundkennels, eller som en fästingborttagare. Är du med?

Lycka till och se till att uppdatera oss. :)
 
Hur grovt är hålet? Förutsatt att slangarna är lite styvare modell PEM skulle jag skulle nog röstat på att skaffa ett rörbit i ungefärlig diameter som hålet eller något klenare. På insidan av denna några plåtbitar som är fästa vid nederkantens insida och är bockade inåt som en strut (principen som en mjärde). Principen bör vara att en slang kan pressa isär dessa med en svag kraft men inte släppa åt andra hållet när man drar upp hela historien.

Hoppas det är begripligt även om det tog 20 sekunder att rita den i mspaint
 
  • slangfälla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla tips
jag återkommer efter helgen med hur arbetet har fortskridit.
För hoppningsvis så har vi fått upp slangarna

Om det inte lyckas nu till helgen så har jag bestält gäng stål i 2m längder som monteras i hop med gäng muff till 10 m längd så blir det lätt att hantera vid transport.

I änden lägstner tänkte jag montera en korkskruv av armerings järn för att trassla in slangarna
och sedan bara dra upp alltihopa!

men det är fas 2 nu under helgen skall jag försöka med hjälp av era förslag att fiska med olika krokar
och hoppas på att jag får fäste och kan ta upp slangarna.
 
Jag lyckades nästan med hjäp av en "Korksruvs" skruv att ta upp slangarna!
men när det var ca 40cm kvar lossna dom och rammlade ner igen!

har försökt under ett antal timmar att ta upp dom men ej lyckats.

Nu blir det borrning, en firma kommer dit och borrar ur hålet samt instalerar ny pump

ska bli skönt att få vatten igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.