Var på nätet kan man hitta lite bilder på anläggningar av typen hydrofor (hydropress) med jetpump? Eller helt enkelt en installationsbeskrivning.
Tänkte beställa från Rinkaby och där gäller det ju att själv veta vad man behöver.
 
Ladda ner deras katalog och kolla på sid 37. Byt ut djuppumpen mot jet-pump. På sid 34 finns ett kompett paket med jet-pump.
 
Jo jag har katalogen. Har faktist inte tänkt på de att använda den hopkopplingen och byta pump bara.
Är det samma sätt och koppla det på med Jet pump också?
Vad har kulventilen (pos 20) för funktion?
Tänkte köpa Rinkabys Jet 30T 150 L/min och Well mate hydropress 120L så jag får ju plocka ihop smådelarna själv eftersom den kombinationen inte finns som paket.
Är klämringskopplingar något att hålla på med? Kräver ju inga specialverktyg.
Men klart, dom är ju nästan 3 gånger så dyra som presskopplingar, å andra sidan är det inte så många delar jag behöver.
 
Kulventilen är avstängen mot förbrukarna. Utan den får du släppa ut allt tryck ur hydropressen om t ex ska byta en packning.
Klämringskopplingar är väl att föredra, såvida du inte har tillgång till ett pressverktyg. Klämringskopplingarna kräver ju bara två rejäla skiftnyckar ;-)
Principen är densamma oavsett pumptyp. Det pyssliga är väl att ha koll på alla dimensioner samt var det ska vara in eller utvändiga gängor.
 
Är det bara en anslutning på en hydropress då?
Inte en anslutn. in och en ut eller??
Har hållt på mycket å grejat med allt möjligt men just det här med pump å tryckkärl är nytt område.
En hydrofor har väl in resp utlopp?
 
jordraketen skrev:
Är det bara en anslutning på en hydropress då?
Inte en anslutn. in och en ut eller??
Har hållt på mycket å grejat med allt möjligt men just det här med pump å tryckkärl är nytt område.
En hydrofor har väl in resp utlopp?
En Hydropress är ju bara en tank med inbyggdblåsa.. Denna blåsa skapar ett motryck när pumpen fyller på ditt anlägg. Sedan när pumpen har arbetat upp sitt arbetstryck så har du en antal liter i hydropressen som kan användas med jämt och fint tryck tills den fallit ner till pumpen starttryck.. Detta är för att spara på pumpen och få ett tappvatten med komfort:)..

Jag kör med ett 60 liters hydropress och kan tappa unifär 18liter mellan pumpens av/på cyklus..

Ett tips från mig som man nu har kommit fram till efteråt.. det kan löna sig och ha en kul ventil före hydropress, en efter hydropress och sedan en som sitter mot hydropress
 
Varför så många kulventiler?
 
Röret från hydropress till förbrukning ca 2m, kommer där att bildas kondens på utsidan så man ska ha på rörisolering?
Anläggninge kommer att stå i ett isolerat förråd ca 10 gr på vintern kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.