Behöver man någon speciell beläggning på skruven så den inte vittrar sönder? funderar på Spax som de har på K-rauta och Bauhause.
 
hahalj
Varmförzinkat eller rostfritt. Spax har väl bara elförzinkat (funkar ej utomhus)?
 
Jaha ja, ja det är möjligt att det är så. Rosfritt är säkert för dyrt så jag kör väl på varmförzinkat.
 
Byggmax rostfria kostar säkert som Bauhaus elförzinkade?
 
Mikael_L
Rätta mig om jag har fel, men har inte "protect 4" och en del liknande beläggningar beständighet mot kontakt med tryckt virke?
 
Fast jag tror att en del av den beläggningen slits bort av bitsen mm när man skruvar in den. Rostfritt är det som gäller.

Hartestat den på byggmax var tredje skruv gick av. Slutade med att jag slängde halva kartongen åt h-ete och köpte gunnebos rostfria. "Lite" dyrare men humöret var mycket bättre, och hjärtat slog inte lika fort. ;-) nu har nog byggmax bytt fabrikat sedan dess men aldrig mer trallskruv från dom.
 
hahalj
Ja de där HECO Protect 4 "Ytbehandlade med Protect 4 för att klara tryckimpregnerat virke som innehåller starka kemiska ämnen. Typgodkända i korrosivitetsklass C4" från Jula ser ju inte så dumma ut, tack för det.
 
Heco P4 trallskruv är inget jag rekommenderar. Ett 20-tal på min altan, ca 15 kvm, gick av "spontant" ca ett halvår efter läggning. Går då ej heller att skruva upp utan man får sätta en ny skruv precis brevid. Inte världssnyggt.
 
pason_67 skrev:
Heco P4 trallskruv är inget jag rekommenderar. Ett 20-tal på min altan, ca 15 kvm, gick av "spontant" ca ett halvår efter läggning. Går då ej heller att skruva upp utan man får sätta en ny skruv precis brevid. Inte världssnyggt.
Jasså ok, det låter ju inget vidare. Nu var jag i första hand ute efter skruv till stommen, alltså lite större skruv, men det är ju möjligt att de håller samma kvalitet...
 
hahalj
Jag har använt Heco Protect 4 vid ett flertal tillfällen de senaste åren, bl.a. till ett trädäck till vår entré och en trappa i en slänt. Båda hårt belastade och inga problem hittills. En del av skruvarna i mitt nuvarande balkongprojekt är också samma sort. Men grova bultar och skruvar köper jag på http://www.skruvospik.se/, mest för att jag inte hittar tillräckligt grova dimensioner i byggvaruhusen.
 
Dom kraftigare P4 funkade fint, ingen har gett sig där vad jag sett, men man blir ju lite nervös och undrar om det är ett generellt problem med P4 eller bara p4 trallskruv.
 
Mikael_L
Det kan ju knappast ha med ytbeläggningen att göra, det måste ju vara stålkvalitén som är fel.
 
Jag hoppas med att Hecos P4 skruvar i kraftigare dimensioner håller. Jag håller på att regla upp för tilläggsisolering utifrån och använder då 6x140 skruvar. De kostade närmare 3 kr st på XL-Bygg i Höör (Märke minns jag inte, men det vart självborrande VFZ skruvar), men Heco tar 'bara' 1,8kr st för sina. I regelstomme så är belastningen inte så skiftande utan mer konstant.
Är det någon som har erfarenhet av Hecos P4 skruvar i regelverk? Jag hittade dessa på clasohlsson och 140mm skruvar är generellt svåra att få tag på, åtminstone här i Skåne. Byggmax har inte över 120mm i längd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.