Jag har tillgång till en vinylskärare och har blivit ombedd att stripa upp en bil (sätta dekaler) på en bekants firmabil. Han vill ha sitt firmanamn skrivet med ett teckensnitt som man starkt förknippar med ett av Sveriges ledande varumärken. Hela bilen kommer alltså att se ut som det riktiga varumärket men texten kommer att vara hans eget firmanamn.

Kan/kommer han att kunna råka illa ut pga detta?

Vi kan låtsas att det är McDonalds logga/typsnitt han gör en "rip-off" av.
 
Han kan bli ordentligt stämd om det är så att orginalföretaget anser att han inkräktar, det beroro ju på om han dels sysslar med samma sak, hur lika det är samt hur utspritt både hans och orginalföretaget är.

Ett exempel, för en massa år sen var det en bank som hade någon tjänst där loggan för tjänsten var ett orange kors som såg ut att ha blivit målat med pensel, röda korset protesterade och det var bara att ändra logga eller betala massor.

men han kan å andra sidan klara sig hur länge som helst, om inte någon anmäler honom för vilseledande reklam, falsk marknadsföring eller varumärkesintrång. Anmälan kan ju vem som helst göra, även en avundsjuk konkurent.
Kolla mer på PRV, dom har nog mer att förklara.
 
Hans sysselsättning är inte i samma bransch, han är enmansföretagare och jobbar till 95% inom kommunen.

Tack för tipset om PRV - ska kolla där.

Ytterligare feedback emottages tacksamt.
 
Vad jag känner till så blir man kontaktad av det företaget som anser att man inkräktar på deras varumärke och blir ombedd att ta bort och sluta använda det "liknande" varumärket i detta fallet med ett litet företag och annan verksamhet, med ett hot om att man annars kommer vidta rättsliga åtgärder.
Skulle han/hon dessutom använda helt andra färger och endast verka inom en liten geografisk yta är väl sannolikheten mycket liten att någon protesterar.
 
skull tänka efter rejält noga innan jag gav mig in på att snylta på någon annans varumärke. Det finns bolag som bevakar sina varumärken hårt och är det detta som det är kopierat ifrån så kan det bli problem.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Renomm%C3%A9snyltning
 
Är det ett "offentligt" typsnitt ? Är det det kända företagets eget typsnitt så kanske det går in under logotype.

Protte
 
Tack för era synpunkter.

Då kostnaden för att stripa upp bilen är förhållandevis blygsam (under 2000 kr) och risken för upptäckt är liten samt att han hoppas att det först kommer ett föreläggande om vite innan "storsläggan" kommer fram så kommer detta nog att genomföras.

Vi har letat för att hitta ett typsnitt som är så likt som möjligt men har inte hittat en perfekt matchning. Dock så kommer ingen människa i världen att se skillnaden vid ett hastigt ögonkast.

Vad tror ni oddsen är att ägare till varumärket skulle godkänna "tilltaget" om man ringde/skrev och frågade? En på miljarden? (i bästa fall)
 
Varför vill man som egenföretagare bli förknippad med ett annat företag? Skäms han för vad han gör?

Det företaget jag är anställd av är knuten till en stor kedja som tillhandahåller dekor centralt för att stripa upp våra bilar. Vi ville ha en annan storlek o lägga till vårt firmanamn under, det var blankt nej. En lokal dekormakare erbjöd sig att fixa det ändå men vi valde att göra enligt direktiven.
 
Som en kul grej?

Tänk dig att man heter Mats Donaldsson och säljer McDelar&sånt. (Fast nu var det ett helt påhittat exempel...)

Han vill inte bli förknippad med det andra företaget utan bara nyttja dess "eye-catching-factor"
 
vojma skrev:
Som en kul grej?

Han vill inte bli förknippad med det andra företaget utan bara nyttja dess "eye-catching-factor"
Det går att göra på många sätt utan att riskera att bli stämd för det... jag tycker han får hitta på något skoj istället för att "snylta" på ett annat företag som han dessutom inte vill bli förknippad med, det låter fel på många sätt i mina ögon och jag har själv tagit avstånd från företag som håller på med sådant.
 
Daniel78 skrev:
... jag har själv tagit avstånd från företag som håller på med sådant.
Jaha, så det förekommer redan? Vore intressant att se vad dom har hittat på...
 
vojma skrev:
Jaha, så det förekommer redan? Vore intressant att se vad dom har hittat på...
Tex. verktyg och maskiner, jag köper av ren princip inte saker som är designade/märkta på ett visst sätt bara för att likna ett annat stort märke, det tycker jag tyder på att dom inte har en tillräckligt bra produkt, eller tillräckligt förtroende i sin produkt.

Det senaste var en fogsvans som såg förvillande ut som Bacho's fogsvansar, men hette någonting helt annat, och låg i ungefär samma prisklass (jag trodde det var Bacho och tänkte köpa en), men efter att ha läst något helt annat namn på sågen så stoppade jag tillbaks den i stället i butiken utan att ens försöka bilda mig en uppfattning om ifall sågen var bra eller dålig.

Hade sågen varit polkagris-randig istället för quasi-bacho så hade jag garanterat köpt den, för jag behöver en ny fogsvans, det enda som fick mig att inte köpa den var just det att dom medvetet försökt få den att likna Bacho.
 
OK - du menar så. Nu rör det sig inte om ett tillverkande företag utan om ett tjänsteföretag som sysslar med en helt annan bransch än det stora varumärket.
 
En gubbe på landet i Dalsland har öppnat en strippklubb. Han kallar stället nåt som väldigt mycket påminner om en (global) hamburgerkedja. Hans logga påminner minst lika mycket om samma hamburgerkedja. Hamburgerkedjan är INTE GLAD. Trots att de inte på minsta vis kan sägas vara i samma branch som dalsläningen. Kejdan tvärnekar att se det "roliga".

Jag är inte expert på sånt här, men jag tror inte att det är att leka med. Jag skulle avstå.
 
Det är både dåligt affärsmannaskap och oklokt med tanke på framtiden att göra intrång på andras varumärken.

Personligen skulle jag INTE anlita en entreprenör som redan med loggan annonserar att han snyltar på andra. Det som kanske är en kul grej i det här läget blir sedan ett växande problem i takt med att företaget växer. Kanske han vill sälja sitt företag på sikt, vem köper då om loggan utgör ett potentiellt varumärkesintrång?

Omoget. Uppmana din kund att tänka om innan det är för sent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.