Hej, jag undrar vilka regler som gäller för att bygga altan/soldäck. Jag tänkte göra ett stort soldäck på ca 30 kvm till vår sommarstuga. Marken lutar, så den kommer gå ganska högt över markytan... Behövs det bygglov? Jag läste nånstans att en altan inte behöver bygglov om den går 3 meter utanför huset och inte är mer än 50 cm hög. Stämmer det?

Vad kostar bygglov?

Mvh Caroline
 
Hej.

Tänkte precis på att ställa samma fråga. Vad gäller ang altan?

Vad är tilllåtet innan man måste söka bygglov, Höjd,Storlek m.m ??? :-/ :p :-? :D?

Hoppa på svar

MVH

Stella
 
Norrtäljes byggnadskontor verkar vara stängt för sommaren.... Konstigt eftersom det ofta är då man bygger... Vet du nåt om Norrtäljes regler..?

Mvh Carro
 
I vår kommun : Borlänge verkar det gälla att man får bygga hur stor altan som helst bara den inte är över 60 cm från marken.

/Anna-Karin

Sommarstugan kanske ligger utanför planlagt område??? Då får du ju bygga mycket mer utan bygglov...
 
Om du ska bygga altan bör du alltid ta kontakt med stadsbyggnadskontoret i din kommun. De gör en bedömning i varje enskilt fall om altanen man tänker bygga kan kräva bygglov.

Om du beviljas lov eller ej beror på hur den planerade altanen ska se ut och hur den är konstruerad. Det krävs nämligen bygglov för altan om den bedöms vara en byggnad eller en tillbyggnad, eller om den påverkar husets utseende avsevärt.

Det krävs bygglov för att glasa in uteplats under skärmtak.
 
Från norrtäljes hemsida

"Med mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset.
Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter och inte placeras närmare
tomtgränsen än 4,5 meter."

Gör du den oskyddad eller skyddad spelar ingen roll du får bygga hur stor du vill men inte högre än 1,8 meter.
 
tsarraz skrev:
Från norrtäljes hemsida
"Med mur eller ett plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från bostadshuset.
Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter och inte placeras närmare
tomtgränsen än 4,5 meter."

Gör du den oskyddad eller skyddad spelar ingen roll du får bygga hur stor du vill men inte högre än 1,8 meter.


Va? Altanen får inte byggas så högt som 1,8 meter utan bygglov. Det du pratar om är mur och plank.
Bygglov brukar krävas om altanen är 50cm (eller 60cm i vissa kommuner) eller mer över mark till golvnivå.

Sen ang. plank eller mur för att göra en skyddad uteplats så räknas detta från marknivå. Så har du en altan som är 50cm hög så får planket eller muren bara vara 1,3 meter hög från altangolvets nivå räknat.

Sen hur stor man gör den till ytan brukar dom inte säga så mycket om.
 
Redigerat:
Hade en diskussion om detta hemma under helgen, i Essunga kommun är det tydligen så (har jag fått "veta") att om man bygger en altan som sitter fast i huset så måste man ha bygglov, är den fristående så behövs det inte. Dvs. bygger men den intill huset men inte skruvar fast bärlina i huset så behöver man inte bygglov.
 
Där jag bor fick jag till svar att jag fick bygga hur stort som helst bara det inte var högre än 1,4m över marknivå.
 
En till fundering:

Om gränsen är <500mm över mark så undrar jag var man ska mäta? Det kan ju skilja ganska mycket på 50m2. På nåt ställe <300mm och på ett annat >700mm. Är det nån som vet vad som gäller?

//Lecke
 
Tror det är nått genomsnitt.. har man en sänka nånstans mäter man ju inte i den..
Är lite osäker.. men man ser ju ganska tydligt (oftast) var nivån ligger.. sen nån höjd och nån sänka här o där.. men har du så pass mycket höjdskillnad som du skriver på tomten runt altanen så blir man ju "fylledålig" bara av att gå där.. Då har man nog lite annat o fixa också..
 
Jag bor utanför tätbebyggt område och när vi skulle bygga altan så ringde jag till komunen och frågade vad som gäller,
den första jag pratade med sa att man måste ha bygglov i hela komunen.
Tyckte det lät konstigt eftersom det är en bit till grannarna. så då ringde jag upp nån dag senare och han frågade om fastighetsbetekning osv och kunde då säga nästan på en gång "bygg till grannarna klagar" (tror det beror vem man pratar med)
 
Medelhöjden från mark är det som gäller i Stockholm iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.