Y
Hela köket är ek, och fylld med rostfria vitvaror. Kyl,frys,diskmaskin,kakel,fläkt,ugn, osv...

Men så ville jag få micron inbyggd under bänkskiva, förutspådde vita stommar, så tänkte att då blir en vit micro finast, fast nu när jag väl ställde den nya micron på plats så började jag fundera..


Tanken var dock att stryka fast "ek-tejp" på smalsidorna av stommarna... Kanske skulle ektejpad stora sidorna runt micron, och bytt micron till en silvrig så de matchar allt annat?

Eller ser det okej ut? Nu står ju inte de andra maskinerna på plats än, ska vara stort kyl o frys intill i rostfritt..


dsc00239qs.jpg
 
Varför inte en inbyggnads micro?
 
Y
Vid inköpet så resonerade jag nog att detta sättet gjorde det mer flexibelt.

Jag får en bättre micro för mindre pengar, denna kostade typ 2000kr och hade betydligt mer funktioner än en inbyggdnad. Och får inte problem sen när jag kanske behöver byta ut den.
Sen vet jag inte om skåpet har rätt mått för inbyggnad.
 
Har du inte plats för dels den ektejp du har men oxå en täcksida på insidan av skåpet?
 
Skulle leta efter en rostfri inbyggnadsvariant om jag hade ditt fina kök. Det finns ju ramar som korrigerar för fel skåpstorlek.
 
Y
nu kom jag på något jag störde mig på då, det var att inbyggnad inte var så djupa, de är gjorda för överskåp.
micron på bild är en monsterstor sak, hehe. Men visst vore det fint med inbyggnads, ska göra en sökning och se vad som finns ifall de tillverkat någon för underskåp.


fresve; jo faktiskt så hadet det nog gått att sätta vanliga täcksidor så det blev ek, faktum är att det är inköpt extra så har liggandes.
 
Y
Såg nu att det fanns en inbyggnads med samma utseende som min ugn. Med större roterande tallrik.
Men då skulle jag behöva bygga om skåpet, mindre låda under micron. Förvaring har jag ont om, pengar likaså.

Den fristående var några tusen billigare, färdigbyggt skåp, varmluft funktion.
Fast ja, inbyggt vore ju snyggt... :(


-Men ni tror kort och gott att en "rostfri" vore snyggast då alla andra saker i köket är det?

Inbyggnad Whirlpool AMW831/IX (Rostfri) 8990kr
[länk]
inbyggnad effekt 900w ugn 40liter 8995kr
crisp funktion, ångkok, jet defrost, 6th sense. 3d,
grill 1600, microeffekt 900w
tallrik 400mm



Fristående Whirlpool JT369/SL 5290kr
[länk]
crisp funktion, ångkok, jet defrost, 6th sense, varmluft, ugns volyn 31liter,3D effekt, 5290kr
grilleffekt: 1200 microeffekt: 1000, varmluft: 1600
tallrik: 360mm
 
Skulle försöka ha en kombiugn, alternativt ha ett skåp att bygga in micron i. Har ännu inte sett en snygg micro som jag hade velat ha framme. Inbyggnads eller ej, i alla fall inte under 8 000kr.

Du har inte möjlighet att sätta in en lucka där du har din micro nu? Borde vara både billigast och snyggast.

Alternativt inte ha nån micro i köket alls, sätt ner den du har i källaren/förrådet. Har själv inte använt micro på 7-8 år. Ja inte hemma i alla fall. Och saknar det inte annat än till popcorn.
 
Redigerat:
En lucka framför löser ditt problem. Gorenie har t.ex. en framsida/lucka i silver/svart som man öppnar för att komma åt micron. Varför inte göra samma sak? Då gömmer du den.

p.s. du missar inte ventilationen?
 
Redigerat:
Y
hum, en lucka kanske vore något.. lite jobbigt att behöva ha den öppen när man använder micron dock men..
det förslaget ska jag klura, kika om det nu finns luckor i detta måttet, fick ju såga ner lådan en bit.
 
Kanske nån jalusiluckvariant skulle passa? Kolla med din köksleverantör om det finns.
 
Yrrol skrev:
nu kom jag på något jag störde mig på då, det var att inbyggnad inte var så djupa, de är gjorda för överskåp.
Inbyggnadsmicron finns både grunda för överskåp och djupa för högskåp/bänkskåp.

Rostfritt vore ju snyggast om nu alla andra "vitvaror" är rostfria, tycker jag.
 
Bezt skrev:
Kanske nån jalusiluckvariant skulle passa? Kolla med din köksleverantör om det finns.
Det tycker jag låter som en bra ide. Du har helt rätt angående djupet. Vår inbyggnadsmicro går inte att stänga dörren på när vi har våra största tallrikar ( vilket inte var något problem på vår förra Micro för 200 kr på Coop).
 
Y
Tveksam att Ikea har jalusi-lösningar.

Däremot så slog det mig imorses att jag har ju faktiskt kvar lådorna som skulle suttit där från början, så täcka hålet på ett sätt som ser naturligt ut skulle gå att lösa. Fixera två fronter och sätta gångjärn på dem.
-vore ju en nödlösning iaf.
 
Det går ju också att sätta magneter eller kardborrar på lådorna istället så kan man ta bort luckan när man använder micron istället. Beror ju på vad man tycker är mest irriterande av en öppen dörr eller en lucka liggande på köksbänken när man micrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.