Kommer de kunna ge mig en ritning som jag kan ta till stadsbyggnadskontoret och söka bygglov med?
Kommer ritningen att vara så detaljerad att jag kan ge den till en byggfirma som sätter igång?
Eller behöver jag kontakta en ingenjör också?

Räcker 20 000kr för detta jobb?
 
Visst kan arkitekten leverera underlag både för bygglovsansökan och för byggnation - detta som en tänkbar förlängning av det första mötet och en första skiss om du gillar resultatet.

Det är lite svårt att svara på om en konstruktör behöver komma in eftersom det beror dels på vilken arkitekt du får tag i och hur komplicerat bygget blir men OM det är så att det behövs en konstruktör så har arkitekten de kontakterna och det handlar om ungefär samma timpeng så det är inte en resurs du behöver leta upp och koppla in.

Det är nästan omöjligt att svara på om 20tkr räcker - det är ju många parametrar som styr och det måste till mer information. Tycker dock definitivt att du skall ta in en arkitekt i början - sen kan det ju hända att du får tag i en väldigt duktig byggare som löser det mesta på egen hand vad gäller t.ex. konstruktion.
 
Ok, då behöver jag kontakta en arkitekt som har erfarenhet av att renovera gamla hus.

Hur hittar man en sådan i göteborg?
 
Du kan söka i gamla trådar här på forumet, söka på arkitekter på nätet och kolla referensprojekt på deras hemsidor, du kan gå in på arkitekt.se som är Sveriges Arkitekters hemsida och söka på arkitekter i ditt närområde. Ett annat bra sätt brukar vara genom kontakter på jobbet, genom umgänge etc. och få en personlig rekommendation.

Hittar du en bra byggare så har kanske han kontakter med en bra arkitekt som han samarbetat med tidigare.
 
Då ska jag kolla upp det, fick lite ritningar av min granne igår, ser mycket lovande ut 45kvm vind :)
 
Vet inte om jag bara läst tråden slarvigt, men jag ser ingen stans att det är klarlagt om föreningen tillåter att lägenheten byggs på uppåt, och i så fall hur mycket föreningen vill ha betalt för den utökade bostadsrätten.
 
Hej hempularen.
Jag har inte fått något grönt ljus än, jag har inte ens köpt lägenheten som man äga för att kunna bygga upp. Däremot så har tre av mina grannar fått tillåtelse, och håller på, att bygga upp på vindarna.
Har också pratat löst med styrelsen som ställer sig positiv.

För att göra det extra klart, jag tänker inte köpa någon lägenhet innan jag fått ett påskrivet papper att jag får bygga upp och vad kostnaderna blir.
Kostnaden för vinden lär ligga runt 3500kr/kvm, också oklart. Den ökade avgiftskostnaden vet jag inte heller riktigt vad det blir men jag vet vad jag har nu så det är väl bara att interpolera med antal kvm och få en uppskattning.

Just nu befinner jag mig före en konceptfas, jag försöker uppskatta hur mycket bygget skulle kunna kosta mig och vad lägenehten i så fall skulle kunna bli värd.

Föresten, vad gör man åt ett golv som inte är plant någon stans? Flytspackla 40kvm känns lite dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.