En släkting står i begrepp att börja leta lägenhet då dennes hus inte längre fungerar på grund av att personen ifråga har svårt att gå i trappor. Den på kommunen som ansvarar för bostadsanpassning var väldigt skeptiskt till att personen i fråga skulle kunna bo kvar. Saken är den att entrén ligger en trappa upp, släktingen har kunnat hantera den trappan utan större problem då den är bred och har räcken på båda sidor. Det är dock tänkbart att den kan bli bekymmersam i framtiden. I entréplan finns ett litet badrum med WC och handfat, det går inte att komma in med rullstol och är svårt att bygga om. I källarplanet finns ett bra duschrum med duschkabin med handtag samt tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare på konsoller och därmed med bra arbetshöjd. Kruxet är att källartrappen är väldigt brant och smal. Den är för smal för att man ska kunna sätta en trapphiss i den.
 
Redigerat av moderator:
Jag kan förstå släktingens oro och förtvivlan. Men i det här fallet tror jag faktiskt att ni får en ganska lätt match. Lösningen blir troligen en portabel "hygienmodul". Flera leverantörer marknadsför kompletta små minihus med mått omkring 2,5 meter i kubik. Där inryms både dusch, klädvård och toa, allt med mått för rullstol.

En sådan kub blir mycket enkel att ansluta mot köksgaveln. Det bästa med denna lösning är att inreppen i villan blir ganska små. Det blir mycket lätt att i framtiden helt enkelt lyfta bort modulen, och rusta upp villan från det skick den har idag. Enda bestående spår av "mellanspelet" blir att köket får en fönsterdörr istället för ett fönster. Kanske man den gången kan ersätta hygienmodulen med en uteplats.
 
Redigerat:
Det där med hygienmodul låter som en smart grej...
Undrar om man skulle kunna applicera liknande typ av
system i en djupt liggande hyrd källarlokal?

Tacksam för alla ideer....

Trevlig Sommar!:rolleyes:
 
Redigerat av moderator:
Tack för 2 värdefulla uppslag som jag lätt arkiverar för framtiden!
I mitt fall så söker jag dock nåt slags oberoende system då den hyrda källarlokalen
varken har rinnande vatten eller avlopp.
Så det kanske blir nån slags tankbaserad hygienlösning a la båt el husvagns-modell...
Eller vem vet kanske det kan vara värt att bekosta egen indragning av vatten till lokalen...
Kanske då blir en dyr o omfattad historia med golvbrunn o allt ...:rolleyes:
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.