Hur lång tid tar det att bygga en villa i sten / betong?

  • under 6 mån

    2 Röster 10,0%
  • ca 6-12 mån

    9 Röster 45,0%
  • 1-1,5 år

    6 Röster 30,0%
  • 1,5-3 år

    3 Röster 15,0%
  • Antal röster
    20
  • Omröstningen stängd .
Om man bygger i egen regi sas. Dock ej själv!

Själv kan det taga 10 år med... Eller evighet.

Då räknar jag med ett inflyttningsklar hus. Lite smått att göra = ok.
 
Redigerat:
Det måste vara en av de luddigare frågeställningar som har gjort på detta forum. Kanske en ersättare för "Hur långt är ett snöre"?
 
vojma skrev:
Det måste vara en av de luddigare frågeställningar som har gjort på detta forum. Kanske en ersättare för "Hur långt är ett snöre"?
Om du köper den i en 50 m rulle, bör den vara 50 m?
Eller?

I närheten av min sons hus byggde/ bygger 4 familjer. 2 hus blev klara på ca 7 mån. Ett är nästan klar (12 mån). Ett byggs av ägaren och familjen i 6 mån, och beräknas bli klar inom 6 mån.

För mig ger det snittet 6-12 mån. Undrar hur det ser ut för andra.

Frågan luddig? Varför har man räknat ut snittet på renoveringen av en villa till 7 år?

Man kan räkna på allt.
 
Beror på hur stort hus man bygger.
-och hur många våningar.
-med / utan källare.
-lite också formen.
 
Hej! Vilka taskiga svar du får! Klart att det skiljer en hel del på tiden hur stort du bygger? Hur mycket du gör själv? vad du bygger för materiel? m.m.

Jag och min sambo är i planeringsstadiet och kommer att köpa en tomt inom en månad som det ser ut nu. Jag räknar med att bygga ganska mycket själv... kök, badrum, innerväggar, tak, dra el (inte koppla in), m.m.
Detta bör ta drygt ett år och landar på ca. 2milj exkl. tomt. Då är det ett 200kvm hus med 80kvm garage. Uppmurat med Lecablock från troligtvis Finja. Tänk "fyrkantigt" och hoppa över krångliga vinklar och konstiga lösningar, de tar tid och kostar pengar. Sen ska man ju inte vara för tråkig, vi kommer att bygga med en extra vinkel på huset... "L-format".

Man skulle kunna köpa modulhus, då kan du flytta in 2-4 veckor efter att grunden är gjuten då nästan allt kommer färdigt från fabrik. Ex Smålandsvillan.

Jag räknar med att det tar en månad och gjuta grund och lika lång tid att mura upp stommen för 2st effektiva pollacker.

Hoppas att det var lite mer svar som du hade tänkt dig...

Mvh
Staafen
 
tstaaf skrev:
Hej! Vilka taskiga svar du får! Klart att det skiljer en hel del på tiden hur stort du bygger? Hur mycket du gör själv? vad du bygger för materiel? m.m.

Jag och min sambo är i planeringsstadiet och kommer att köpa en tomt inom en månad som det ser ut nu. Jag räknar med att bygga ganska mycket själv... kök, badrum, innerväggar, tak, dra el (inte koppla in), m.m.
Detta bör ta drygt ett år och landar på ca. 2milj exkl. tomt. Då är det ett 200kvm hus med 80kvm garage. Uppmurat med Lecablock från troligtvis Finja. Tänk "fyrkantigt" och hoppa över krångliga vinklar och konstiga lösningar, de tar tid och kostar pengar. Sen ska man ju inte vara för tråkig, vi kommer att bygga med en extra vinkel på huset... "L-format".

Man skulle kunna köpa modulhus, då kan du flytta in 2-4 veckor efter att grunden är gjuten då nästan allt kommer färdigt från fabrik. Ex Smålandsvillan.

Jag räknar med att det tar en månad och gjuta grund och lika lång tid att mura upp stommen för 2st effektiva pollacker.

Hoppas att det var lite mer svar som du hade tänkt dig...

Mvh
Staafen
Tackar :)
 
Innan vi byggde till gjorde jag en jätteoptimistisk tidplan med platta på mark i juni och inflyttning i oktober. Så blev det inte. Allt tog längre tid än planerat. Inflyttning skedde först i augusti året därpå.

Första problemet uppstod redan vi uppstartsmötet. Fem minuter före mötet ringer huvudentreprenören (de som skulle gjuta plattan och mura upp väggarna) och meddelar att de inte kan ta sig an jobbet. Sedan var det superlånga leveranstider av fönster och dörrar, vinter som satte stopp för putsning och felleverans av golv som gjorde att allt blev rejält försenat.
 
Jag byggde ett H+H lättbetong hus ifjor. Plattan är på 250m2 med golvvärme överallt. 160kvm bostad, 30kvm vinterbonat uterum och 30kvm garage.

Mitten på april började vi med grunden, allt arbete med dränering, dagvatten, avlopp, vatten, kantelement, isolering, armering och eldragning tog cirka en månad fast det var kanske max 2 veckor riktigt effektivt arbete.
Mitten på maj gjöt vi plattan och sen murade vi upp alla ytter/innerväggar, montera takstolar, bräddade, pappade taken och lade pannor, plastade och glesade innertaken på cirka 1,5 månad.
Juli och augusti var det rätt lugnt och jag gjorde all el installation, gipsade det mesta av inner taken samt murade i alla rännor och övriga hål i blocken.
Slutet på augusti monterades alla fönster och huset putsades utvändigt.
September till december allt övrigt invändigt arbete, vi flyttade in i mitten på december, det fanns vissa småsaker kvar att göra men det berodde mest på långa leverans tider, montering av kamin tex och annat som vi inte riktigt själv kunde påverka.

Totalt från början till slut på 8 månader, om det inte varit semester och annat som kom i mellan så tror jag att vi skulle kunna gjort det på 5-6 månader om man varit på plats varje dag.
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Eller evighet.
"Plötsligt händer det!"

Ah, en fråga jag kan svara på (fast den aldrig ställdes då jag hamnar i kategorin "själv"?)!

Att bygga själv tar, minst, en evighet! Tyvärr har jag det dokumenterat... :)

/Evighetsprojektet
 
Jag har länge velat bygga en stenhus, prio två efter min timmerstuga!


OT: Det 50 m långa snöret är i själva verket oändligt långt. Snörets längd blir större ju mer finkänsligt du mäter alla små veck i materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.