Har köpt ett fritidshus med en djupborrad brunn (60m) på grannfastigheten som två andra fritidshushåll har tillgång till. Pumpen som förra ägaren använde har blivit stulen efter att han kopplade ur den inför vinterperioden. In i huset kommer ett vattenrör från brunnen och förra ägaren säger att han använde en pumpautomat. Jag frågade om han visste på vilket djup slang låg nedtryckt i brunnen men han var inte säker men tyckte att 15 meter lät som en bekant siffra. Borrhålet ligger sedan i sin tur säkert tre meter lägre än mitt hus.

Är det ens möjligt att han kan ha använt en pumpautomat eller måste slangen ligga högre upp i sådant fall? På Rinkabyrör står det att deras pumpautomater klarar maximal sughöjd på 8-9 meter. Finns det någon annan pump som han kan ha använt? Djupvattenpump och ejektorpump kan det inte ha varit. Han pratade om att han betalat 1200kr för den så det låter ju som en pumpautomat. Kan dock ha varit några år sedan.
 
Var har du vattenytan i brunnen? Även om slangen är 15 meter, så är det höjden från vattenytan upp till pumpen som är avgörande.
 
andersmc skrev:
Var har du vattenytan i brunnen? Även om slangen är 15 meter, så är det höjden från vattenytan upp till pumpen som är avgörande.
Det är en gammal sandsjöbotten så min gissning är att vattenytan i brunnen ligger rätt högt. Det kan förklara det hela. Tack för svaret!
 
Är det en eller två slangar in? Det kan ha varet en ejektorpump. Dom är förvilande lika gamla ringpumpar för otränade ögat :p
 
corre skrev:
Är det en eller två slangar in? Det kan ha varet en ejektorpump. Dom är förvilande lika gamla ringpumpar för otränade ögat :p
Är ju bara en slang in så någon ejektorpump kan det inte vara. Det blir att koppla in en pumpautomat och hoppas att den fungerar som det ska. Kommer antagligen kommunalt vatten inom två år så det är bara en tillfällig lösning och jag kommer inte bo i huset så den behöver inte vara så bra heller.

Funderar på att beställa en billig pump från rinkabyrör för ca 1700kr. Dock säljer typ Jula pumpautomater för en tusenlapp så frågan är om inte en sådan kan funka i ett par år. Garantitiden på en sån lär väl vara lika lång som tiden jag tänkt att använda den. Skulle ni avråda från en sådan pump eller har ni några andra förslag?
 
Göran.W
Man brukar stoppa ner slangen ca 12 meter i borrhålen för att pumpen inte ska kunna gå torr om man kör med en vanlig jet pump eller liknade så 15 meter kan säkert stämma.
 
Kanske ni redan vet men utifall att...

Tänk att du har ett rör som sticker ner i en behållare med vatten, röret är 20m högt/långt över vattenytan.
Om man då fixar till absolut vakum i det röret så får du en tryckskillnad på 1 atmosfär, eller 1 bar om så önskas... 1 bar motsvarar c:a 10m vattenpelare.
Röret blir då fyllt upp till ca 10m.

Och det går inte att skapa mer undertryck än absolut vakum, och du kan inte skapa mer övertryck i atmosfären, därav sughöjd strax under 10m...

Och vid större höjdskillnad, sughöjd, så sänks pumpen ned eller så använder man en ejektorpump.
 
Göran.W
Ska man vara riktigt petig så är max sughöjd 9,81 meter vid 1013mb luf tryck och 0 meter i tryck höjd.
I verkliga livet blir max sughöjd 7-8 meter iom man vill ha lite tryck efter pumpen.
 
Jupp, därav "c:a", en dålig dag med regn så får man dåligt tryck i rörsystemet :p
 
Göran.W
JOW skrev:
Jupp, därav "c:a", en dålig dag med regn så får man dåligt tryck i rörsystemet :p
Sorry kunde bara inte låta bli ;)
 
Jag köpte en enkel pumpautomat från Clas Olson för ett antal år sedan, den funkade bra under lång tid. Borde vara ungefär samma automat som Jula säljer idag.
Dock tål den inte frost särskilt bra, fråga inte hur jag vet. :cool:
 
Göran.W
Va tålde den inte frost:O
Troligen är det samma anslutningar på på jula och Co pumpen för det brukar det vara.
Finns det risk att den fryser igen köp den billigaste.
Det har nog frysit itu en hel del pumpar denna långa vintern som varit.
 
Tänkte inte ens på att Clas Ohlson säljer pumpautomater. Var lite skeptisk innan att bege mig till Jula och köpa en billig där då det enda Meccverktyg jag köpt var en mutterknackare och den höll att ta av hela två hjul innan den gav upp.

Tror det får bli den här istället för att beställa en från Rinkaby: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161281078

Hojta gärna till om någon har dålig erfarenhet av Cotech.
 
Ja hojtar till, men ja har bara gott å säga om den du länkar till, haft den i ca 2 års tid nu,
den används dagligen i vårt permanentboende
Tanken var att de bara skulle va tillfälligt:) men som vanligt vet ni ju hur de blir me en sån sak:blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.