I höstas 2010 hade jag en installatör här som glidgjöt befintlig rökkanal eftersom en rörinsats ej fick plats enligt honom, till den kanalen anslöts en pelletskamin.


Det lustiga eller olustiga i det hela är att när installatören var här så var det jag som tog upp det här med att man läst om kondensproblem med mera vid pellets eldning pga lägre rökgastemp. och inte han nu har man utvärderat och har haft så mycket kondens i skorstenstopp att det fällt ut här inne på muren iform av gul tjäraktig illa luktande vätska.


Undrar om man har rätt till någon ersättlig hjälp via installatören, men det är väl bara om glidgjutningen har spruckit?


Eller via hem/villa försäkringen?



Måste försöka få ned en rörinsats ev ny utvändig modulskorsten eller liknande.


Installatören som var här vill jag ej ha hit igen pga flera saker.
 
O
Vad är problemet?
 
Alpha skrev:
kondensproblem med mera vid pellets eldning pga lägre rökgastemp. och inte han nu har man utvärderat och har haft så mycket kondens i skorstenstopp att det fällt ut här inne på muren iform av gul tjäraktig illa luktande vätska.
Det är inte hantverkarens fel om putsen inte sprukit. För att undvika kondens ska man hålla ca 60 grader på rökgaser i skorstens topp. Höj temp på rökgaser så minskar besvär.
Det kostar några extra säckar pellets men fungerar :). Går din kamin ofta på sparlåga eller slår av och till för ofta så blir din skorsten aldrig varm och aldrig torr oavsett vilken skorsten du har.
 
gaia - rökgaserna var faktist rätt höga för att elda med pellets, muren blev varm och fin ca 30cm upp ifrån rökröret när man eldad på.


Effekten på kamin är nog för klen då jag eldade flitigt i vintras 6-7h, avstängd 2-3h, körde 6-7h osv.
Temperaturen svalnade fort uppåt, inte samma flås på röken ur skorstenen som när man eldar med ved.
Körde ej via termostat utan via schema, konstantdrift.


Odjuret- Problemet är att det här sättet ej fungerar och en ny lösning måste fixas dvs investera mer pengar.


Bifogar en bild som visar lite mer.
 
  • kondens.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Du får väl ta dig en ny installatör som kanske kan det hela bättre. du kommer nog inte komma åt din förra installatör så länge de jobbet han gjorde var bra. (eller åtminstonde godkänt)
 
Oj då! Är bilden tagen nära kaminen, på våningen ovanpå, källare, eller på vinden?
Fläckar är så utspridda så man nästan misstänker att flera kanaler är inblandade.
Prata med din sotare ....
gaia
 
Bilden visar övervåning, men fukt har även "runnit" nedåt mellan färg och puts varav färgen lossnat som korvskinn.


Vill väl egentligen inte sätta dit eller kräva installatören på pengar eller få en ny lösning utan bara nyfiken på om man kan få nått bidrag om inte annat via hemförsäkringen då flera i min omgivning ställt liknande frågor.


Hade jag bara haft större friare yttervägggsyta så hade jag tveklöst valt en kmp drag variant.
 
Den som installerat kaminen ska ta hänsyn till skorstenens beskaffenhet och rekommendera en kamin med lagom effekt (tillräckligt hög för att undvika kondens, inte så hög att skorstenen blir överhettad).

Mättes inte rökgastemperaturen 1m från skorstenstopp efter installationen?

Jag skulle reklamerat det hela till installatören.

Prata gärna med skorstensfejarmästaren för råd.
Det är ganska vanligt att skorstensfejarmästaren dömer ut en installation vid tvåårskontrollen som en installatör själv installerat och godkänt - till exempel pga för hög effekt för skorstenen.
 
mrfrenzy - Nej temperaturen mättes aldrig vid topp, minns att jag frågade om det vid driftsättningen men han sa att han ej hade så´n utrustning....

Kaminen har låg effekt mellan 3-5 kW cirkus större effekt skulle innebära bastu i vårt lilla hus.

Jag kan ju slå en signal till sotarn som godkände installationen och höra vad han tror/tycker bör göras.

Ev. Att han får komma hit med kameran igen och kika ner i pipan så att den nya glidgjutningen inte spruckit eller lossnat för då kan jag ju reklamera på stört.
 
Den här sotaren som godkände, är han anställd av skortensfejarmästaren i din kommun eller är det någon kompis till installatören?

När den återkommande brandskyddskontrollen ska ske så är det bara skorstensfejarmästaren som har behörighet för det så lika bra att prata med dom direkt.
 
Letade fram sakkunnighetsbeviset vid godkännandet och där står det att han har titeln skorstensfejaremästare så jag får väl höra med honom.
 
Göran.W
Borde inte en så liten kamin kunna anslutas med ett 70 mm rör.
Kolla upp det för går det kan man trycka ner ett sånt i pipan med vermikulit runt om som isolerar.
Funkar det bör kondens problemet vara löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.