Funderar på det här med yttervägg med tre lager isolering. Anta liggande 45+diffspärr + stående 120+ liggande 45 inifrån och ut (skall vara till ett garage). Om man börjar med att bygga regelväggen med 45x120 och sätter hålband i kryss med ankarspik, blir det då så styvt att man bara kan sätta liggande 45or med isolering på utsidan och så vindpapp utanpå detta, och sen liggande 45or på insidan med isolering, OSB och gips på insidan? Eller krävs det även tvärsträvor i vissa regelfack? Hur många strävor i så fall, en per fem regelfack?

Garaget är fönsterlöst, så jag tänkte med ett stort kryss över hela bredden. Där man har dörren tänkte jag mig så stora kryss som möjligt över väggen. Skulle man ha fönster får man spänna hålbanden över så många fack det går.

Eller skall man strunta i hålband och fälla in en 28x70 eller liknande på snedden över hela väggens bredd? Eller är det bättre med tvärsträvor som står inne i regelfacken?

/Anders
 
Det verkar lite dumt att hitta på egna metoder när det finns beprövade som är både enkla och billiga.
 
Mikael_L
Anders_Nilsson skrev:
Funderar på det här med yttervägg med tre lager isolering. Anta liggande 45+diffspärr + stående 120+ liggande 45 inifrån och ut (skall vara till ett garage). Om man börjar med att bygga regelväggen med 45x120 och sätter hålband i kryss med ankarspik, blir det då så styvt att man bara kan sätta liggande 45or med isolering på utsidan och så vindpapp utanpå detta, och sen liggande 45or på insidan med isolering, OSB och gips på insidan?
Det blir alldeles utmärkt det där.
Jag tror du inte ens behöver hålbanden, men vill du offra dig på några meter hålband stagar det upp stommen ännu bättre.

Sätt hålbanden hårt spända i ett kryss som är ungefär 45° eller flackare, dvs bredden på krysset kan vara något mellan 2,5 meter och lite längre(vid 2,5 meter takhöjd), men över 4 meter brett ska du nog inte göra krysset för du minskar hålbandets mothållande spänning alltmer då.
Skruva i varje stående regel där bandet passerar.
Spika sen de liggande 45'orna på bägge sidorna med 100mm galvad spik och slutligen OSB på insidan av regelstommen så har du en jättestabil stomme.

Glöm bara inte att loda av alla väggar ordentligt under byggtiden och spika tillfälliga snedsträvor av t.ex. råspont, som du sen inte tar bort förrän OSB'n är på plats. Du kan t.ex. sätta två snedsträvor på en lång vägg sen ta bort en i taget medan du färdigställer väggen.

edit:
Texten: "som du sen inte tar bort förrän OSB'n är på plats" i mitt sista stycke kanske inte är så viktig egentligen ifall du redan har satt hålband, hålbanden borde hålla allt rakt till dess du fått på innerväggskivorna.
I alla fall om inte stormen Gudruns kusin råkar passera.
 
Redigerat:
Ola78
Anders_Nilsson skrev:
Funderar på det här med yttervägg med tre lager isolering. Anta liggande 45+diffspärr + stående 120+ liggande 45 inifrån och ut (skall vara till ett garage). Om man börjar med att bygga regelväggen med 45x120 och sätter hålband i kryss med ankarspik, blir det då så styvt att man bara kan sätta liggande 45or med isolering på utsidan och så vindpapp utanpå detta, och sen liggande 45or på insidan med isolering, OSB och gips på insidan? Eller krävs det även tvärsträvor i vissa regelfack? Hur många strävor i så fall, en per fem regelfack?

Garaget är fönsterlöst, så jag tänkte med ett stort kryss över hela bredden. Där man har dörren tänkte jag mig så stora kryss som möjligt över väggen. Skulle man ha fönster får man spänna hålbanden över så många fack det går.

Eller skall man strunta i hålband och fälla in en 28x70 eller liknande på snedden över hela väggens bredd? Eller är det bättre med tvärsträvor som står inne i regelfacken?

/Anders

Det är ju en beprövad lösning. Vi använder den på garageväggar vi tillverkar som inte har någon invändig beklädnand som styvar upp. Det brukar vara ett kryss över hela väggens längd och vid ev öppningar kryss på bägge sidor om öppningen.

Edit: Såg nu att Mikael_L hunnit före med samma svar. Han är en snabb rackare på att svara den killen:D
 
Tackar för svaren!

Var inne på Isover och Paroc men de visar inte hur man styvar upp väggen, bara principen för isoleringen. På träguiden hittade jag ingen treskiktsvägg. Man kan naturligtvis använda utegips mellan de stående reglarna och det yttre skiktet, men på sistone verkar det ha spridit sig en uppfattning här på forumet att utegips är mögelkänsligt.

Tänkte börja med att resa gaveln på garagets baksida, sedan bygga sidoväggarna som ramar på plattan, då är det ju lätt att kryssmäta och så sätta dit tillräckliga förstärkningar medans ramarna ligger ner. Lite som prefab fast platstillverkat.

/Anders
 
Mikael_L
Anders_Nilsson skrev:
sedan bygga sidoväggarna som ramar på plattan, då är det ju lätt att kryssmäta och så sätta dit tillräckliga förstärkningar medans ramarna ligger ner.
Så är det, men när väggen väl är rest så måste du kanske låta den vara något skev (dvs inte lika i kryssen) för att den istället ska bli lodrät. :D

Jag byggde precis som du skriver, men jag riktade inte in saker och ting förrns dom stod på plats.

Men man kan ju klämma dit en snedsträva före resningen, så det inte ger sig iväg då. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.