Hallå

Tänkte bygga ett nästan 2 meter högt och 30 meter långt insynsskyddande staket och behöver lite tips om dimensioner och tillvägagångssätt.

Marken är en blandning av sprängsten, grus och jord. Hur gör jag bäst för att få ett starkt fundament?
Har funderat på att låta gräva upp med grävmaskin och sen använda betongplintar 700mm, 4", 60kg (Byggmax), frågan är bara om det räcker då fästet på plintarna är ganska låga..?
Kanske bättre att gjuta..? Viktigt att staketet tål starkt vind då detta är vid kusten på V-kusten!

Staketet i sig är tänkt att vara av "hälsvik-typ", dvs med 45x45 liggande reglar på båda sidorna av stolparna (varannan förskjuten) med ca 45 mm mellanrum. Stolparna är tänkt att vara 95x95 med ca 2 meter mellan stolparna. Tryckimpregnerat trä.
Tror ni detta blir bra?

Som ni förstår blir det ett ganska stort staket och det känns som att fundamentet blir en viktig del i detta. Kom gärna med tips om hur jag bör göra för att få ett stabilt men snyggt insynsskyddande staket.

Tack på förhand! :)
 
Har inga tips just nu, men är nyfiken på om du har bilder på stakettypen?

Kommer att bygga liknande och går väl i samma funderingar som dig när det gäller dimensioneringen.
 
+1 här :)
ca. 30 m långt men har också funderat på att bryta av med partier av stående panel. Även tveksam till hur det blir med liggande 45x45, har funderat på 28x70 som alternativ eller kanske 28x45 om det går att få tag på. Skulle vara tacksam för lite bilder och information om dimensioner.
 
Ta ock kika vad som gäller bygglov - Hos mig är allt över 1.8m bygglovspliktigt.
Sen slår jag ett slag för att skruva ihop 2st 45x95 till stolpar istället för 95x95 som har en förmåga att spricka.

Byggde ett staket själv förra sommaren - Inte i närheten av 30m långt men snyggt blev det, har nog kvar ritningarna från arkitekten om det skulle vara av intresse.
 
Jag har inga bilder, vill bara minnas att jag sett 45x45 och att det ser snyggt ut. Blir ganska maffigt (kanske i maffigaste laget..).

mype, jag har ett altanstaket med 28x45 och det kanske egentligen är bättre men jag vet inte om det finns färdiga 28x45. Mina sågades till.

slacker, jag är mycket intresserad av ritningarna om du vill dela med dig!
Känns det som att 45x95 stolpar räcker för ett nästan 2x30 m staket som blir utsatt för hård vind..?
Och jo, jag var tvungen att skaffa bygglov.
 
slacker skrev:
Ta ock kika vad som gäller bygglov - Hos mig är allt över 1.8m bygglovspliktigt.
Sen slår jag ett slag för att skruva ihop 2st 45x95 till stolpar istället för 95x95 som har en förmåga att spricka.

Byggde ett staket själv förra sommaren - Inte i närheten av 30m långt men snyggt blev det, har nog kvar ritningarna från arkitekten om det skulle vara av intresse.
Snyggt staket slacker! Har du lite detaljbilder och ritningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.