Jag bor just nu i en nybyggd bostadsrätt, men vill räkna ut hur dyr villa jag skulle kunna bygga utan att öka mina fasta levnadskostnader. Räknar med 5% ränta i båda fallen.

Min månadskostnad nu

Min andel av räntan på föreningens lån (5% på ca 1,14M): 4600
Min andel av föreningens driftkostnader (uppvärmning, vatten, sophämtning, trappstädning, förvaltning mm.): 2330
Hyra garage: 700
Hushållsel (5000kWh/år): 580
Telia (digital tv, filmkanaler, fiber bredband, telefoni): 1000
Bostadsrättsförsäkring: 170

Totalt: 9380

Lägenheten kostade ca 3 miljoner och jag har inget bostadslån.

Vad är motsvarande driftkostnader för en nybyggd 2-plans villa på säg 160-180 m^2 med bergvärme?
Vad har jag räknat för mkt/för lite på?

Hushållsel (6000kWh/år): 700
Telefoni, bredband, digital-tv: 1000
Villa-hemförsäkring: 400
Extraförsäkringar: 100
Larm: 300
Vatten/avlopp: 350
Uppvärmning: 1000
Sophämtning: 150
Samfällighetsavgift: 150

Totalt: 4150

5230 lägre bostadskostnad jämfört med lägenheten, för 5230 kr/mån kan man låna ungefär 1,75M (5% ränta med 30% ränteavdrag)

Alltså skulle jag kunna köpa en villa för ungefär 4,75M och ha samma fasta kostnader som nu, kan det verkligen stämma?
 
Jag tycker att du har räknat rimligt. Det som tillkommer är att det kostar mer att underhålla ett hus över tiden än en bostadsrätt.
 
KingHippo skrev:
Jag tycker att du har räknat rimligt. Det som tillkommer är att det kostar mer att underhålla ett hus över tiden än en bostadsrätt.
Underhållet i en villa på insidan är nog ungefär samma som i en bostadsrätt (båda nybyggda). Men utsidan inkl. trädgård kommer bli dyrare. Även fast en förening då och då måste byta stammar,lägga om taket, fuktskador i fasaden osv. lär en fristående villa ha högre kostnad, det har du rätt i.

Jag skulle nog försöka välja det mest underhållsfria fasaden + fönster om jag byggde nytt hus. Man kanske kan kalkylera med 1000kr extra i månaden för att täcka skillnaden på framtida underhåll. Det drar då ner den totala kostnaden på villan till ca 4,4M.
 
Jag håller med, borde inte bli några jätteskillnader men det behövs lite grejer som gräsklippare, färg utvändigt osv. En sak till jag kom på är fastighetsskatten/avgiften efter 5 år.
 
KingHippo skrev:
Jag håller med, borde inte bli några jätteskillnader men det behövs lite grejer som gräsklippare, färg utvändigt osv. En sak till jag kom på är fastighetsskatten/avgiften efter 5 år.
Sant, det tillkommer även för bostadsrätten om 5 år, men då bara 70kr i mån år 5-10 och år 140kr/mån för år 10+

Men för villan borde det bli betydligt mer.
 
Det beror på vad du menar med driftkostnader men jag anser att du har missat en stor kostnad, nämligen slitage/underhåll/värdeminskning.

För en lägenhet går det in pengar från hyror/avgifter som används för att stamrenovera, fasadrenovering, byta tak etc etc. Detta är en stor kostnad även på ett hus och måste med i beräkningarna.

Kök och badrum byts kanske ut var 15:e år och kostar kanske 200' resp 150'. Tak, fasad, uppvärmningssystem är andra dyra poster. Blir en rejäl summa varje månad om man räknar realistiskt.
 
injonil skrev:
Det beror på vad du menar med driftkostnader men jag anser att du har missat en stor kostnad, nämligen slitage/underhåll/värdeminskning.

För en lägenhet går det in pengar från hyror/avgifter som används för att stamrenovera, fasadrenovering, byta tak etc etc. Detta är en stor kostnad även på ett hus och måste med i beräkningarna.

Kök och badrum byts kanske ut var 15:e år och kostar kanske 200' resp 150'. Tak, fasad, uppvärmningssystem är andra dyra poster. Blir en rejäl summa varje månad om man räknar realistiskt.
Insidan är ju sak samma i jämförelsen då föreningen inte betalar ett nytt kök/badrum. Men är underhåll av utsidan man måste lägga undan pengar till för att göra jämförelsen rättvis. Enligt min post ovan kalkylerade jag med 1000kr i mån för framtida underhåll av utsidan/fasad/tak/trädgård. Blir 12 000kr per år, man får väl anta att man gör bra matrialval och tänker långsiktigt när man bygger huset. Men man kanske skulle öka dom där 1000kr till 2000kr, då har man ca 100 000 var 4e år att underhålla fasaden/taket/trådgården med. Då hamnar huset på totalt 4,07M med samma driftkostnader.
 
Redigerat:
Lägger man även på skillnaden på fastighetsskatten efter 10 år enligt nuvarande system så är det ca 360kr mer i månaden vilket drar ner huset till ungefär 4M.
 
Sry, ser att jag läst tråden slarvigt, det påtalades ju tidigare av andra... Jo, kök och badrum kan du slopa om de nu har samma storlek och antal som i lägenheten. Uppvärmningssystem ska man som sagt även tänka på vad gäller underhåll och livslängd.
 
Lite synpunkter:
En villaförsäkring med lite lösöre blir dyrare än 400kr/månad.
En bra Villahem kostar 7-8000kr/år.
Sophämtning kostar mer än så i de flesta fall.
Du bör räkna med ett par tusen i månaden i renovering. (ny tvättmaskin, Garageport, dörr, osv. ibland måste nått bytas och då kostar det snabbt 10000kr.
Samfällighetsavgift är ju bara aktuellt om man köper hus som är med i samfällighet.
500kr i fastighetsavgift per månad.
Sen tillkommer ju en del kostnader för att underhålla en trädgård.
Men räkna med att du kan behålla dina kostnader och kanske köpa hus i prisklassen 3,5- 4Mkr OCH ha möjlighet att spara buffert för underhåll.
Räknar man per kvadrat blir ju kostnaden ordentligt mkt lägre i villan.
 
Mikael_L
En stor skillnad mellan eget ägt hus och bostadsrätt är ju allt det där man gör själv som husägare, saker som alltså föreningen står för i BR-fallet och det därmed hamnar på avgiften.

Det är saker som snöröjning, kratta löv, plantera och sköta blommor och buskar.
Det är även saker som att åtgärda stopp i avlopp, smörja kärvande lås, rensa hängrännor osv osv.
Och slutligen kan det inkludera ommålning, lägga om tak och andra rena renoveringsåtgärder.

Gör man som husägare mycket av detta jobb blir kalkylen för huset mycket positiv, å andra sidan har man några hundra årstimmar mindre att lägga på andra aktiviteter.
Lejer man ut rubbet så blir huset garanterat mycket dyrare att bo i.
 
sinnes2 skrev:
Insidan är ju sak samma i jämförelsen då föreningen inte betalar ett nytt kök/badrum.
Skillnaden är väl att du i ett hus kanske har utrustning som du inte har i en lägenhet. Garageport, värmepump etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.