Hej jag har en gammal lada utanför Stockholm, den är 250 i bottenvåning samt en lika stor övervåning med hög tak höjd (ca 5 meter), allstå ca 500 kvm golvyta.

Jag har funderingar på att bygga om eller bygga nytt.

Skicket är som följer:

Stommen ok (tror jag). Fasaden måste bytas ut. Ladan är inte isolerad.

Vatten, avlopp samt el finns indraget.

Tanken är att förvandla detta till kontors och lager lokaler, eventuellt något eller några garage också.

Nu till min fråga, bör man och kan man utgå från stommen och bygga nytt , eller är det enklare att riva hela Ladan och bygga nytt. Pris uppgifter jag sett på forumet anger rikt värden på 15,000 kronor kvm för lösvirkesbygge, jag gissar att det borde bli billigare per kvm för ett så stort hus ?

Mvh
 
Blir det inte trångt? :D

Lada_exhibit_A.jpg
 
Vill du ha räta väggar och fribärande tak dvs inga pelare i vägen så riv ner skiten. Har du obegränsat med tid så bygg om själv, ska du anlita någon så blir det billigare att riva. Att bygga en hall kostar kanske 4-5tkr /m2
 
GustavW skrev:
Vill du ha räta väggar och fribärande tak dvs inga pelare i vägen så riv ner skiten. Har du obegränsat med tid så bygg om själv, ska du anlita någon så blir det billigare att riva. Att bygga en hall kostar kanske 4-5tkr /m2
Tack Gustav, vad menar du med Hall ?
 
Typ maskinhall antar jag. Frågan är ju hur mycket av varje du vill ha? Det känns ju dumt att isolera rubbet ordenligt om hälften ska användas för vinterförvaring av Lador ( :) bilar alltså).
 
PHermansson skrev:
Typ maskinhall antar jag. Frågan är ju hur mycket av varje du vill ha? Det känns ju dumt att isolera rubbet ordenligt om hälften ska användas för vinterförvaring av Lador ( :) bilar alltså).
Finns säker andra forum att skriva på om man bara vill ha sällskap, f.ö har jag aldrig haft för avsikt att bygga en maskinhall..:@
 
Kostnaden för kontorslokaler är en helt annan än för lager och garage. Kontor för extern hyresmarknad eller många arbetsplatser för eget bruk ställer krav på god ventilation och värmestandard (svalt på sommaren och varmt på vintern). För att du ska få bygglov måste du redovisa god tillgänglighet för handikappade anställda och besökare. Du kommer alltså att tvingas investera ganska tungt. Stommen som finns blir bara en droppe i havet. Vill du ha 500 kvm kontor finns egentligen bara ETT skäl att behålla ladan istället för att riva: Ladan har vacker exteriör eller är bevarandevärd som landmärke, tillbehör i gårdsmiljö och kulturminne.

Med "hall" brukar man mena en enkelt (men rationellt) inredd lokal under tak med stora spännvidder och rejäl höjd. Vill du ha ett lager som bli attraktivt på hyresmarknaden fixar du det billigare med nyproduktion än i befintlig lada. Annorlunda blir det om du riktar dig till privatfolk som vill vinterparkera husvagn eller båt. Då funkar ladan med höskulle alldeles utmärkt utan någon investering alls. Då behöver du bara hävda det som redan finns.
 
Tack Billy, jag är lite inne på det där med vacker exteriör, jag föredrar en stor träbyggnad jämfört med ett plåtschabrak. Jag undrar lite fortfarande om det lönar sig, om investeringen överstiger 5 millar känns det lite som ett för stort och riskabelt projekt. kunde man slippa undan med 4 vore det kanske intressant, det är därför jag skrev detta inlägg för att förstå om det alls är realistiskt att komma undan med den nivån på investering.
 
Börja i bakänden då: Hur ser marknaden ut? Vad kan den betala för vad? Och vilken är risken att du missbedömer intäkterna?
 
En kompis far byggde in kontor i ena änden på sin lada när dom drev dataföretag i hemmet, det blev jäkligt sjysst! :)
 
Hör först med kommunen hur troligt det är att du får bygglov för en nybyggnad.
Där kanske det hela avgörs.
Det är lättare att få tillstånd för ändrad användning av en byggnad än att få bygglov för en nybyggnad. Hör också om de har några synpunkter på verksamheten i dina nya lokaler. Det kan vinnas restriktioner i detaljplanen.

Nästa steg blir väl att göra en kalkyl för båda alternativen för att få ett bättre beslutsunderlag. Förmodligen så blir det dyrare att konvertera ladan än en enklare nybyggnation, men sedan får man ju väga in estetiska värden i det hela.
Tänk på att ett garage innebär att du måste ha brandceller m.m.
Tänk även på att ett hemmakontor för en egenföretagare inte alls har så stora arbetsmiljökrav på sig som om du tänker ha personal som jobbar i lokalen.
 
Har faktiskt ett sådant projekt 500 meter från där jag bor. Det är PEAB som bygger om ett gammalt MOB-förråd på gamla regementet, och det är tänkt att Loxysoft ska hyra detta. Var där på studiebesök för ett par veckor sedan, och dom sa att det är dyrt att bygga så. Dom hade velat riva och bygga nytt, men när fasaden var kulturminnesmärkt så fick dom bygga upp alt inifrån. Dyrt blir det, men jäkligt fint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.