Vi har bestället en Oskar 15-1 från Trähuset i Tyresö och tänker isolera den för litet drygt frostfritt.

Golv och tak är jag med på deras beskrivning som följer vad jag tycker är normalt med underslag/trossbottenskivor för golvbjälklag och läkt/board under takråsponten för luftspalt.

Men... för väggarna tycker de att man helt enkelt ska sätta upp vindfolie direkt på insidan av panelen och så dit med isolering. Panelen är baspanel (z-panel?), skårad på insidan och färdigspikad på regelverk eftersom väggarna kommer i block. Isoleringen kommer bli 70 mm och så tänkte jag sätta OSB på insidan. Tycker ni att detta verkar OK? Jag tänker att "luftspalt måste man ju ha" men när det nu är ett förråd, bara litet uppvärmt och ingen ångspärr så kanske det helt enkelt räcker med detta lilla? Att göra på rätt sätt skulle ju kräva att jag rev ner den redan uppspikade panelen, läktade upp luftspalt utanför regelverket och satte dit den igen. Känns sisådär kul.

Vindfolie på insidan av panelen? Vad gör den för nytta. Jag förstår om man har luftspalt men utan luftspalt så måste väl panelen vara vindstopp i sig?

Tacksam för åsikter.

/Ola
 
Med slamfärg bör det fungera bra utan luftspalt.

70mm isolering låter lite dåligt om du ska hålla några plusgrader under hela vintern. Dubbla skulle jag gissa kan vara ekonomiskt försvarbart.

Panelen är ingen vidare vindtätning. Du måste ha vindtätning innanför panelen.
 
Jag har av olika anledningar klätt av ett par väggar i vår stuga från sent 60-tal. Ingen av väggarna har luftspalt utan där sitter vindpappen mellan fjälpanelen och regelverket och sedan isolering och innerväggsbeklädnad. Kunde inte hitta några som helst tecken på att avsaknad av luftspalt hade bidragit till några skador. Stugan saknar ångspärr och är inte uppvärmd under vintern.

Väggen som jag klädde av från utsidan skulle få ny panel eftersom den inte blivit målad konternuerligt och fjällpanelen hade helt enkelt torkat sönder av solen (södersida).

Väggen som jag klädde av innifrån och ut var hur fin som helst i hela sin konstruktion. Anledningen till att jag strippade väggen var för att göra mig av med tretexen och samtidigt kolla skicket på väggen.

Fjällpanelen är målad med täcklasyr.
 
Tack för svar.

Slamfärg kommer det inte bli eftersom panelen är hyvlad (är jag rätt säker på). Vilka andra färger vågar man använda?

Tycker själv att 70 mm låter OK för friggebod men reglar kanske upp 45 eller 70 till inåt. Har inte bestämt mig där än. Förlorar ju ingen enorm golvyta av det direkt. Tänkte nog ändå regla på 45 extra i taket.
 
Mikael_L
Jag har 12 m2 friggebod med 70mm isolering i väggarna, 120 i tak och golv.
600W element klarar knappt av att ge vettig temp att sova där när det är runt nollgradigt eller -5 ute.

Så den friigan drar helt klart en del kräm när det blir -20 ute, även om man bara tänker sig att ha några plusgrader.

Jag skulle klämma dit lite mer isolering, helt klart.
(edit, den där extra 45'an gör en hel del nytta)

Målar du med slamfärg så kan du våga skippa luftspalt bakom panelen. Med annan färg skulle jag själv inte våga.
Isoleringens utsida måste vara vindskyddad, panelen räcker inte. Med luftspalt är det helt akut att vindskydda.
Om du inte tror att du kommer hålla med fuktalstrande verksamheter där så kan du helt klart skippa plasten, det har jag gjort i friggeboden, vi kokar inte mat eller tvättar och torkar kläder där, så .... :)
 
Hmm, det där med färgen känns rätt oroligt. Jag får verifiera om det är sågat eller hyvlat så jag är säker på vad för färg jag kan använda.

Litet extra isolering får det nog bli. Reglar jag på 45 eller t.o.m. 70 extra så blir det ju dessutom så där tjusigt brutna köldbryggor :)

Tack för bra svar.
 
Mikael_L
Jag vet inte riktigt hur diffusionsöppen (alkyd)oljefärg och linoljefärg är.
Dom är säkerligen bättre än akrylaten, men du får kolla upp lite.
 
Tillverkaren hälsar att slamfärg går utmärkt på panelen. Jag som oroade mig i onödan.
 
Om du normalt ska ha det varmare inne i boden än utanför behövs diffusionstät plast på väggarna. Annars får du kondens i isoleringen.
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Om du normalt ska ha det varmare inne i boden än utanför behövs diffusionstät plast på väggarna. Annars får du kondens i isoleringen.
Fast det beror ju på vad man använder friggeboden till.
Är den ett rent förråd så blir det ju ingen fukt som kan kondensera.

Är den ett litet duschhus så är det en helt annan femma.

Samt att genom tunna väggar drivs fukten ganska snabbt ut ändå.

Fast det är givetvis sant det du skrev, men det finns lite om och men att tillägga. ;)
 
Jag räknar med att tillföra så litet fukt till utrymmet under den perioden som boden är varmare än yttertemperaturen så jag skippar plast. Tror snarare att den skulle kunna skapa problem vår och höst när det är kallare i boden än ute.
 
Mikael_L
Det kan ju vara smart att ha lite koll på klimatet där första säsongen.
Släng in en termometer som har hygrometer och kolla läget lite då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.