Vi har idag ett bygglov för en carport av klassisk stil, ljus färg (vit enligt ritningen tror jag det var). Men vi vill egentligen bygga en carport i kubistisk stil i svart färg.

Såhär står det i planbestämmelserna:

*Fasadbeklädnadskall vara träpanel eller puts med ljus färgsättning
*En- eller tvåvåningsbyggnad på fastighet vid XXXXXX (vår gata, dock ligger huset mellan denna gata och vår framtida carport) skall ha tak med tegelröd kulör
*Garage/carport ska placeras med entresida minst 6 meter från tomtgräns

Plus en massa annat som är ointressant i detta fal.

Så mina frågor blir: Fasadbeklädnaden, hur tolkar ni detta? Kan man ha mörk träpanel eller måste både träpanelen och putsen vara ljus? För isåfall blir det svårt med vår kubistiska carport.
Räknas carporten som en envåningsbyggnad? Och måste den då ha tegelröd färg? För det sätter ju också käppar i hjulen för oss.Svart kubistisk carport med tegelrött tak? Nej tack.
Sen entresida på carporten? För enligt det bygglov vi har nu så början själva taket på carporten (där man kör in bilen) närmare än 6 meter från tomtgränsen. Snarare fyra meter, har dom gjort ett misstag där eller menar man något annat med entresida?

Sen en slutlig fråga: avviker man nånsin från planbestämmelser? Eller är detta skrivet i sten eller har man det som riktlinjer?
 
I princip så skall man inte kunna få bygglov för ngt. som strider mot detaljplanen. Men så minns det begreppet "liten avvikelse". En sådan kan godkännas, men man har inte rätt att kräva att en liten avvikelse skall släppas igenom.

Det har funnits diskussioner om huruvida den typ av bestämmelser som gäller färg på fasad osv. verkligen är lagliga, dvs det är tänkbart att dessa delar av detaljplanen inte är gilitiga.

Vad gäller avstånd, så brukar kravet på 6 meter gälla avstånd till gata, ett skäl är att man vill att det skall finnas plats att parkera en bil mellan gatan och carport/garage.
 
Jag tvivlar på att du får igenom en svart panel i det området.
 
Ringde dom idag, dom har visst ändrat öppettiderna nu. Förut var det typ mellan 9 och 11 man fick ringa, hade man tur kom man fram. Nu är det öppet hela dagen och man har direktnummer till handläggare och annat. Toppen!

Men svaren var negativa. Rött tak och ljus panel blev det. Jag kunde försöka skicka in men han trodde inte det var aktuellt att godkänna något sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.