Hej.
Jag har köpt ett fritidshus varav tomten är 1800m2. Själv tomten "med gräsmatta" där stugan står är kanske max 4-500m2 vad jag kan uppskatta med ögat. Resten är ganska tät tallskog. Jag vill ju givetvis få röjja denna tallskog då den bland annat skymmer solen, och det är ju lite jobb, men då hörde jag att man kan sälja tallarna. Nu är jag inte intresserad av att tjäna pengar på detta utan att endast få bort träden så frågan är då: Tror ni någon tar på sig att röja min lilla tallskog på ca 13-1400m2 om dom får träden? eller är det för lite för att någon ska orka göra sig besväret? 1km från mig ligger ett sågverk som jag har haft i tanke att kolla med, de vore säkert enkelt för dom. Kanske till och med nån privat som vill ha det till en timring?

Jag kan ha skrivit detta inlägg på fel ställe men rätta mig gärna om jag har fel.

Och är det någon Lulebo här som vill ha lite träd vänligen hör av er :)
 
Det finns nog gärna folk som tar dina träd gratis mot jobbet. Prata med nån som brukar hugga sin ved själv. Hade jag bott i närheten hade jag tagit dom.
 
Göran.W
Det går utmärkt att skänka bort träd på rot på tex blocket.
Har själv eldat dom senaste 5 åren med gratis ved jag hittat på blocket.
 
Problemen blir bara delvis lösta om du hittar en förmåga sin fäller gratis. Efter avverkningen får du tomten full av ris. Dessutom återstår markberedning för att avlägsna stubbar och rötter.

Förutsatt att tallarna är raka, friska och fina kan du kanske göra en affär med grannsågverket. Sågtimmer är så pass väl prissatt att intäkten mer än väl matchar självkostnad för avverkning också i liten skala. Hade du haft ett lite större hygge kunde du tillochmed tjänat en liten hacka på att sälja riset som flis.
 
Jag var dit i går för att kolla lite mer noga vad det är för skog och det var visst till stor del granar, dock väldigt stora granar, kanske 20m höga och 30-50cm i diameter men det känns som att det blev lite svårare att bli av med skiten nu :) totalt skulle jag kanske uppskatta det till 100-150st :( dock så har jag en som eventuellt kommer att ta allt mot att han tar ner dom så de vore ju riktigt fint om dom gjorde det.
 
En omständighet du ska vara medveten om: Skogsbranschen är full av folk som lovar att "vi kommer i början av nästa vecka"...

Betalar gör de ännu senare.
 
hehe jo ja förstår att det kan vara så men de här är en jag känner som ska komma och ta träden, och för mig spelar det igentligen ingen roll när under sommaren dom blir röjda. Hade jag gjort det själv hade det säkert inte blivigt gjort förräns i slutet av nästa sommar :)
 
Hemmakatten
Och hur hade tänkt få bort alla stubbarna?
 
Så många och stora granar måste det gå att sälja. Jag får det till att bli typ 70-100 kubikmeter.
Ring en skogsentreprenör.
 
Hemmakatten skrev:
Och hur hade tänkt få bort alla stubbarna?
Jag har en polare som kör grävare :)
 
haavard skrev:
Så många och stora granar måste det gå att sälja. Jag får det till att bli typ 70-100 kubikmeter.
Ring en skogsentreprenör.
Ja, Det kanske jag tar och gör, i så fall nått mindre bolag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.