Och dessutom vet man ju aldrig vad som händer med husmarknaden varefter räntorna går upp (vilket vi väl kan vara GANSKA säkra på att det kommer att göra). Det kan ju vara så att ert hus går att sälja för 1 miljon nu orenoverat. Och en miljon om ett halvår, renoverat (så mycket som ni orkat göra på ett halvår och 100 papp). Och då är det ju ganska bortkastat att lägga in ytterligare 100 000 och en massa möda i det hela.
 
Ja då har mäklaren varit på en titt, 1,3 mille ev. om vi säljer nu... 1,5 om vi gör klart vissa saker (typ golv, vägg och tak i hall/vardagsrum samt nytt tak på utbyggnaden)...
 
Låter väl som att det kan vara läge att lägga ut det och pröva att sälja det som det är isåfall? Eller hur går tankarna?
 
Lite uppdate..

Kvitton på renovering är på totalt 437978,45 kr, alltså en reavinst på 312021,55kr vid försäljning för 1,3miljoner...(då är ej mäklar arvode inräknat ännu)...

Finns några allternativ, jag har blivit erbjuden att ta över lån på huset + 45 000kr i kontanter till min F.D sambo... Vår gemensamma tomt vill hon också köpa av mig för 100 000kr..

Jag vet inte om jag orkar/har råd/får ta över huset...

Hur ser det ut med regler om jag tar över hennes lån? Är det en försäljning? Vilka avgifter blir dte för mig och min f.d sambo?

Jag har just nu svårt att veta vad jag ska göra faktiskt..
 
Ska du alltså ge din exsambo 45000 plus att du tar över ett toppbelånat renoveringsobjekt?

Känns som att din exsambo tar hem storvinsten i den dealen va?

Tänk efter lite vart pengarna i huslånet har tagit vägen. Ni har ju helt klart en diff mellan kvitton och befintligt lån. Har det gått några pengar till andra grejer än huset? Var är de grejerna idag? Eller så kanske ni helt enkelt har spenderat dem på renovering som ni inte har kvitto kvar på.

Har ni inte lagt alla pengar på huset är det inte rimligt att du ska ta över alla lånen tycker iaf inte jag. Värderingen på ett objekt med renoveringsbehov känns mkt osäkrare än på ett hus som är färdigt.
Ta iaf ut minst en mäklare till och låt denna göra en värdering utan att mäklaren får reda på husets belåning.
 
ca 200 000kr är lagt på tomten vi äger gemensamt...

Övriga pengar vet jag ej vart dom är faktiskt....

Bor jag kvar i några år och bygger klart säljer jag nog huset med vinst... det är väl den enda fördelen med att ta över huset...
 
Gjorde en beräkning på vad som återstår på husrenoveringen:

Kvar på huset!

Kategori Ben. Ber. Pris Prio
Utbyggnad Tegel på tak 5000 1
Utbyggnad Takavvattning 4000 1
Utbyggnad Isolering sockel 500 1
Utbyggnad Sockelskiva 1000 1
Utbyggnad Plåt 4000 1
Utv. Målning 15000 2
Utv. Byte fönster 2000 2
Utv. Plåt till fönster 7000 2
Utv. Takfotslådor 1000 2
Skorsten ny skorsten 20000 2
Skorsten plåt till skorsten 5000 2
Hall väggar 5000 3
Hall Tak 4500 3
Hall El 1000 3
Hall Golv 6000 3
Hall Garderober 3000 3
Trapp Måla/Renovera 2000 4
Hall uppe Väggar 1000 4
Hall uppe Golv 500 4
Hall uppe tak 1500 4
Vardagsrum Tak 10000 4
Vardagsrum golv 10000 4
Vardagsrum väggar 3000 4
Vardagsrum el 2000 4
Vardagsrum kamin 1000 4
Vardagsrum element 3000 4
Källare Tvättstuga 30000 5
Källare VVS 6000 5
Källare Uppvärmning 15000 6

Totalt 169000
 
Göran.W
Jag tycker det låter som ett högrisk projekt att ta över huset iom det inte finns pengar till att renovera färdigt samt att det är belånat så högt att det inte går att belåna mer om det dyker upp någon akut grej som måste fixas.

Anta att ts kan spara 3000 kr i månaden till renovering.
Då skulle det ta 4,5 år att få det klart.
Eftersom kalkyler alltid spricker lär det ta minst 7 år och lägger man på löpande underhåll tar det några år till.

Det saknas för övrigt ca 270 000 kr av lånet som inte gått till renovering som räckt till att slutföra renoveringen.
Var är dom ? finns det kanske något som går att sälja för att frisätta kapital.
Du ska iaf inte betala mer än hälften av dom om du tar över huset för dom pengarna har ni inte lagt på huset.

Att ge exsambon 45 000 kr är inte att tänka på enl min åsikt.

Tror det bästa är att sälja och ev ta en liten förlust för det känns väldigt osäkert att ta över det med så höga lån och så lång renoverings tid.
 
Huset kommer ut på annons på Tisdag nästa vecka troligtvis.. Pengar som gått till en fjälltomt ska betalas tillbaka till lånet genom att min f.d sambo köper den.

Håller tummarna att vi kommer någorlunda helskinnade ur detta ekonomiskt..

Jag har nytt boende från och med nästa vecka iaf.
 
Jag tror att du har tagit rätt beslut. Lycka till med försäljningen.
 
Hur fungerar det vid försäljning av vår tomt? F.d Svärfar köper tomten för 200 000kr (pengar som vi sätter in på ett av huslånen), tomten köpt för 1 år sedan för 125 000kr.. kvitton på rust av tomt på ca 60 000kr (vatten, väg och el) finns.. Är det reavinst på obebyggda tomter också?
 
Hur har det gått för dig?
 
Det går väl inge vidare just nu, tog in firma från Upplandsväsby som jobbade op i ca 1 månad, 100 000kr senare är inget klart och allt är kaos...
 
Shit vad tråkigt! Vad gav visningarna? Beklagar verkligen läget! Jag tror oxå sälja är det bästa, men inte till vilket pris som helst. Hoppas husmarknaden är bättre där du bor än där jag bor, det står helt still. Har tre vänner som försökt sälja i 8-12 månader utan en enda visning... Kanske bättre å se det långvariga i att bo kvar och renovera och sedan sälja när det har vänt. Trist, men kanske ekonmiskt det bästa.

Hantverkar kostar mycket. Samla vännerna till en hjälp-en-vän-dag... även om bara alla kan göra lite å ni bara blir fem stycken så är det mer än fem dagars jobb själv... + trevligt umgänge! utlova pizza! Ta hjälp av vänner, och se till att du har folk att prata med. Bra du skaffat annan bostad, bor du där än? Eller har sambon flyttat så du kan bo i huset å spara in kostnad där?
 
Lissandra skrev:
Har tre vänner som försökt sälja i 8-12 månader utan en enda visning...
:x "utan ett enda bud"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.