Jag tycker inte att det ser så lyckat ut.

1. På väg upp ser jag inget som hindrar att löprullen A åker ut genom hålet C1. Om linan ligger snett är det rent av högst troligt att så sker.
2. Om korgen kantrar av sned last kan löprullen A åka ut genom hålet B1 tack vare att löprullen B saknar stöd neråt.
3. Om du inte kör extremt långsamt är det stor risk att glasen välter då korgen passerar sidoförflyttningen även om du får till den mekaniska lösningen.

En idé kan vara att skippa löprullen A och ha separata styrskenor för rullarna B och C hela vägen. Då slipper du hål där det kan spåra ur. Det löser dock inte ryckproblemet.

Lycka till

Erik
 
Tack Avemo!

Att A åker ut i C1 kan man lösa med att B har lite längre styrskena och på båda sidor, och då löser man B1 problemet.

Ryck problemet kommer naturligtvis uppstå men vinkeln blir inte så flack som jag visat i bilden. Jag tror vinkeln kommer bli ca 70grader.

Skall se om man kan få till "mjuka kurvor" det går om man bara har två rullar som du skriver men jag är rädd att man inte får bort vingligheten tillräckligt då. det behövs nog en x-tra styrning när man byter ricktning för att inte hisslådan skall kantra.
 
Hej!

Någon som har en aning om hur man bygger en gammaldags mathiss, alltså en som inte kräver el eller en motor utan som dras för hand via en lina?
 
Ja man måste nog ha nån form av motvikt, ev även nån form av utväxling så man kan släppa linan utan att
hissen kommer ner med fart.. men att använda en telfert från Jula så som jag tänker funkar inte det?
Eller är det en trädkoja som inte har el?
 
Börja med att kolla om man får bygga så. Brandskyddet blir svagare om man har kanaler mellan rum (och våningar) på det sättet.
 
Jag har försökt hittat ritningar på gamla tidens mathissar men hittills gått bet. Har hittat några urgamla ritningar men de har varit suddiga och saknat en del information. Jag vill inte ha eldrivet även om det är fullt möjligt. Den ska dessutom komma ner ur taket så det måste se snyggt ut på bottenvåningen, inga räls eller annat. Något att bita i skulle jag tro.
Vad gäller brandskydd är det inga problem, vi har öppen planlösning hur som helst. Men det skadar ju aldrig att dubbelkolla.
 
Mikael_L
Krillew skrev:
Hej!

Jag har funderat på och bygga en mathiss.
Åhhh, såååååå cooolt ..... d^_^b
Jag bevakar händelserna här i tråden nu.

Tänk på att du kanske lessnar lite om motorn (winchen) låter mycket.

Troberg, är det inom samma bostad så är det troligen inte olika brandceller.
 
Jag har redan testat winchen och den kommer ju sitta inne i hiss trumman och så blir det dörrar så jag tror nog att den blir hyfsat tyst. Man får nog även hänga upp den i gummi klossar så ljud inte sprids i stommen.

Sen så har jag ju trappa mellan våningarna så ett rör som går där mellan med dörrar så kan dom knappast gnälla..

Jo vi kommer ha biljard/tv-rummet ovanför köket så dit vill man ju lätt få upp förfriskningar..

räls måste du nog ha... eller nån form av teleskopskena som följer med upp Jag vet inte hur gammal du är, om du såg Orion (tror jag det hette.. tysk SF) på 60:talet om du gör hissen på det viset så kommer det se coolt ut..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.