Hej,

Undrar lite om det krävs nått extra om man ska bygga ett hus och man tänk ha garaget i/under huset?

Har tänkt bygga 2 våningar där hela undervåningen är ett garage.
Brandkrav etc..
 
Samt finns det någon regel som säger hur stort garage man får ha i huset?

Tankar på att bygga väldigt stort.
 
Du får nog börja med o kolla med din kommun vad det gäller för regler där du skall bygga, innan du vet det kommer du få 100 svar, säkert alla olika.
 
Det beror på användningen av garaget. Vid normal användning så är det inte några speciella brandkrav vad jag förstått men EI60 rekommenderas (dubbla skivor).

Reglerna för detta är nationella och varierar INTE mellan kommuner.

Edit: med "inga speciella brandkrav" menar jag egentligen EI30 men det blir det ju automatiskt vid normala konstruktioner...
 
Redigerat:
Mikael_L
Från kommunen kan du få veta vad detaljplanen tillåter.

Sen när det blir mer verklighet så är det som injonil skriver, brandskyddet. Bostaden och garaget är skilda brandceller, så brandbegränsning mellan dessa krävs. (tror jag)
Väggar är inga konstigheter, gips på bägge sidorna om minerullsisolerad regelstomme, t.ex. Kanske dubbelgips.
Dörrar mellan måste vara brandklassade, troligen EI60 eller EI30.
Fönster är också ett bekymmer, ska vara brandklassade om dom avskiljer två brandceller eller om dom vetter mot varandra.

Vid brandceller över/under varandra finns det lite krav på fasadmaterialet också, vill jag minnas. Men troligen inget som krånglar allt för mycket.

Sen måste du se till att inte avgaser och likande inte tar sig in i huset, ev (troligen?!) dubbla ventilationssystem.
 
Mikael_L
Sen kanske kommunen tvingar dig att installera hiss också, ifall du tänker ha endast garage på bottenvåningen och bostadsutrymmena på andra våningen.
Ty kök, matplats, toalett/hygienutrymme samt avskiljbar plats för sömn ska vara tillgängligt för rullstolsburen.
 
Jugges, uppdatera gärna tråden om du från någon myndighet har fått information om att det inte är tilåtet att använda hela undervåningen som garage.
(jag har själv inga konkreta planer på att i dagsläget bygga ett hus men har lekt med tanken att inom några år göra det och har då bl.a. funderat på att bygga ett två-planshus med en stor del av undervåningen som garage, och tycker därför det skulle vara intressant att få veta om det är tillåtet)

Ovan skriver Mikael_L att kommunen kanske kan tvinga dig att installera hiss, men jag misstänker att det kan vara värre än så när jag tittade i
"Boverkets byggregler, BBR 18" , avsnittet "3:221 Bostäder i flera våningsplan".
http://www.boverket.se/Om-Boverket/Webbokhandel/Publikationer/2011/Boverkets-byggregler-BBR-18-/

Där står det specificerat vad entreplanet minst ska rymma, och jag ser ingen formulering om att en hiss kan vara ett alternativ...

Exakt så här står det:

"3:221 Bostäder i flera våningsplan
I bostäder med flera våningsplan ska entréplanet minst rymma
– ett hygienrum enligt avsnitt 3:146,
– avskiljbar sängplats (sovalkov),
– möjlighet till matlagning,
– utrymme för måltider,
– utrymme för sittgrupp,
– entréutrymme,
– utrymme för förvaring, och
– utrymme för att tvätta och torka tvätt maskinellt om gemensam tvättstuga saknas."
 
Jag kan förresten tillägga att min anledning till att vara intresserad av att bygga ett garage under bostaden är att undvika kostnaden för att bygga en till grund (platta och markarbete).
Det brukar vara dyrare med grundläggningsarbeten än att bygga på höjden har jag nämligen läst på flera ställen bl.a. här: https://www.byggahus.se/ekonomi/vad-kostar-bygga

Men det kanske inte är helt självklart eller det kanske inte gäller garage ?
Kanske någon här har kalkylerat i detalj på alternativen (med samma bostadsarea och samma garagearea för alternativen!) att bygga en platta på mark med två våningar varav den första våningen främst innehåller ett garage, jämfört med att i stället bygga två plattor på mark varav en med garage ovanpå och den andra plattan med en en-plans-villa ovanpå, och har kommit fram till vad som blir billigare ?
 
Om det blir billigare eller ej beror helt på hur det ska se ut. Om det ska vara stort och ha öppna ytor så kan golvbjälklaget mot husets bottenplan bli mycket dyrt, kan t o m behöva gjutas. Ska du ha lite högre i tak än 2,5m kan det säkert dra iväg lite där med.

Är det en vanlig källare ni menar men kanske mer öppna ytor går det säkert att ordna relativt billigt. På en normal kåk skulle det dock behövas minst en bärande vägg i mitten.

Det beror också på om ni gör allt själva eller lejer bort. Leja bort källarbygge är dyrt. Bygga själv krävs en hel del kunskap (och gör ni fel kan det bli OERHÖRT dyrt att åtgärda i värsta fall).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.