Vi står i begrepp att göra en rejäl renovering i vår suterängkällare. Det handlar om att göra om garage och förråd till boyta, flytta en del bärande väggar, och även bygga ut ca 2-3 kvm för att optimera planlösningen. Vi kommer också att bila bort betonggolvet, isolera om utifrån och gjuta nytt med golvvärme. Nya fönster kommer behöva tas upp, och säkerligen en massa rör dras om eftersom de idag går huller om buller (huset är byggt 1939 och utbyggt 1964).

Vi har en arkitektritad plan- och fasadritning som vi är nöjda med utformningsmässigt. Nu börjar alltså frågan om vem som ska göra jobbet och hur. Vår tanke var att anlita en byggnadsingenjör/konstruktör - dels för att räkna på konstruktionen som ska bäras av, men också för att göra konstruktionsritningar som vi tror oss behöva för att sen ta in offerter. Men efter att ha läst på forumet verkar många tycka det är en onödig kostnad. Några grannar har dessutom gjort en relativt stor renovering och allt de hade var en egen planlösningsskiss och det verkar ju ha gått bra ändå.

Jag tänker så här:

Fördelar med att ta fram konstruktionsritningar:
- mer korrekta offerter
- tydligt specat exakt vad vi vill ha, dvs bra att ha vid diskussioner eller om något går fel
- snabbar på själva byggprocessen eftersom färre frågor dyker upp efterhand.
- bra för oss som är byggnoviser att ha massa saker på pränt.

Nackdelar:
- kostnad
- tar längre tid innan vi kan komma igång (både med att begära in offerter och med att faktiskt börja)
- om det ändå inte används av byggarna känns det ju verkligen som pengar slängda i sjön

Någon som räknar på avbärningen behöver vi ju oavsett, men vad är era åsikter om att ta fram konstruktionsritningar? Ni som har gjort det vid en renovering, har det varit skönt att ha dem som stöd och referenspunkt eller har det bara känts onödigt?

Tusen tack på förhand!
 
Jag tog fram konstruktionsritningar när jag renoverade/byggde till och har aldrig ångrat mig. Det var i princip den enda av de där admninistrativa utgifterna i början av projektet som jag faktiskt tyckte gav nåt till skillnad från bygglovskostnad, byggfelföräskring osv.

fördelarna verkar du ju själkv ha koll på.
 
bmx: OK, tack. Bra att höra. Vi lutar ganska starkt åt att ta fram dem (som du förstod på min fördelslista) men ville också göra en reality check om det faktiskt är nåt att ha eller bara ser fint ut :)
 
Nu vet inte jag hur ditt hus ser ut, men på din beskrivning hade jag definitivt tagit in en konstruktör. Risken för skador på huset, eller ännu värre personskador, sättningar i grunden, fuktproblem mm tycker jag du ska låta en konstruktör räkna på det! Dum sak att vara snål på.
 
Håller som bäst på med att gjuta nytt golv i källaren ca 80 kvm som slutet på samma typ av renovering och ritningar är guld värda! En regel från jobbet säger att det är billigare att lägga 80% av tiden på planering och 20% på utförande än 20% på planering och 80% på utförande och ändring på ändring.

Nu har vi inte behövt göra beräkningar och ritandet har jag skött själv eftersom jag ändå jobbar med på dagarna. Följande stora fördelar har vi sett:

I kontakten med elektrikern har det varit tydligt vad som ska göras, hur stort jobbet är = bättre offertunderlag.
Andelen krockar och misstag har kunnat minimeras.
Allt material från elslang till golvärme och klinker har kunnat mängdas med stor noggranhet = enklare att köpa rätt mängd så det finns hemma för jobbet. Inga "oförutsedda utgifter"

Ett bra tips om Ni vill göra en del själva är att kolla på elhandboken och teknisk handbok för vvs installationer. Där hittar man alla standarder för mått på strömställarnas placering över golvet, handfatshöjder, badrumsutformning etc....

Slutligen, om byggarna/hantverkarna gör avsteg från ritningar och dokument som beskriver vad som ska göras och inte informerar Er så har Ni mycket enklare att påvisa detta. Ni slipper allt "Vi sa ju att" "Det har inte vi hört" osv...

/M
 
Instämmer också! Vi har konstruktionsritningar till vårat utbygge. Känns skönt att veta att allt kommer att hålla. Vi plockar dock bort tankstolar och bärande väggar så det är mycket laster som ska omfördelas och förstärkningar som ska in.
 
Tigger skrev:
Slutligen, om byggarna/hantverkarna gör avsteg från ritningar och dokument som beskriver vad som ska göras och inte informerar Er så har Ni mycket enklare att påvisa detta. Ni slipper allt "Vi sa ju att" "Det har inte vi hört" osv...
Haha, det är precis detta som jag tänker är en stor fördel. Och så får man kanske se till att dokumentera överenskomna avsteg löpande (om det blir sådana, men det är väl stor risk) tänker jag.

Tusen tack för era svar. Hur detaljerade ritningar hade ni? Var det "ner till spiknivå" som jag läste nånstans här i en artikel, eller kan man stoppa innan dess?

Eftersom vi är rookies själva och inte kan/vågar/hinner/orkar/vill göra så mycket själva så känns det också bra om vi har våra "beslut" på papper.

En grej som jag tänkt på är dock att många byggare har en hel del egna idéer, och de kanske man vill ta hänsyn till. Men ni har tagit fram ritningarna först väl, så att byggare kommit in i ett senare skede?

Bra tänkt förresten att man spar materialkostnader pga transparensen!

Får jag också passa på att fråga hur ni gick tillväga ni som inte ritade själva, anlitade ni byggkonsult / konstruktör eller nåt liknande för att ta fram ritningarna? Hur lång tid tog det, och vad kostade det ungefär? Jag tror också att 80/20 regeln är bra :)
 
Att löpande korrigera ritningar är (bör vara) standard i professionella sammanhang. Varje ändring sker under ny revision där det ändrade markeras på ritning och beskrivs i text, Vad, hur, när och varför är frågorna som ska besvaras. Nu är detta kanske overkill, men principipen och metodiken är inte så dum att ha i bakhuvudet.

Mina ritningar är inte ner till spiknivå, utan ner till de detaljer som kostar.

Att byggare, eller vilken person som helst har egna idéer är väl självklart och tur. Trots allt så så sitter de ju på en betydande erfarenhet och det vore rätt dumt att inte ta tillvara dem. Ritningarnas största nytta är att de tvingar Er att tänka igenom allt ordentlig innan. Ni kommer att komma på en massa saker som Ni missat annars, tro mig. Sen ska man komma ihåg att har man gjort ritningar, byggarna har följt dem och det ändå blir fel pga av fel i ritningarna så är det Ni som blir hängda.... ;-)

/M
 
  • Gilla
WilhelmJo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.