Vi bor i ett tegelhus från 1969 med självdrag. Huset är ett suterränghus där två av nedervåningens väggar är fria och resten är mot jord. Under sommaren, så fort fjärrvärmen slås av, så får vi väldigt kallt i vår nedervåning och det känns nästa lite rått och fuktigt. Under högsommar kan det skilja upp emot 10 grader mellan över- och nedervåning. Vi tror egentligen inte att detta beror på dålig dränering eftersom det vid besiktningen för två år sedan inte hittades några tendenser till fukt och besiktningsmannen sa att det kunde vara en fördel att huset står på berg, vilket skulle kunna minska risken för fukt. Så nu undrar vi om det skulle gå att åtgärda detta problem med förbättrad ventilation. Vi har pratat med två olika ventilationsfirmor som säger helt olika. En påstår att ventilation definitivt kan komma att hjälpa, medan den andre säger att det bara är värme som kan hjälpa. Är det någon som har kunskap eller erfarenhet om detta? Om det bara är värme som kan hjälpa så funderar vi istället på att installera en kassett i vår öppna spis i källaren och elda lite smått även på sommaren för att få bort den kalla råa känslan där nere. Tror ni att detta är en bättre lösning? Vi har friskluftsventiler i nästan alla rum både uppe och nere. I badrummet finns en utluftsventil som vi funderar på att byta ut mot en mekanisk fläkt för att få bort fukt från badrummet efter att vi duschat. Vet inte om man bör nämna att vi har en radonutsug då det finns markradon i huset. Finns det förresten något sätt som man kan mäta hur bra luft man har i huset?
 
Innan ni springer iväg och köper braskamin eller ftx system så tycker jag att ni investerar i en avfuktare för en 2-3 tusen kronor.
Den kommer inte höja värmen men den råa luften kommer förmodligen försvinna.
 
På sommaren när det är varmt på övervåningen kan man sätta utblås-fläkt i ett par ventiler i nedervåningen och suga ner varm luft via källartrappan. Det måste då finnas friskluftsventiler på övervåningen, men i badrummet bäst med utblåsfläkt i taket. Med samtidiga radon-problem måste det kontrolleras att undertrycket i huset med frånluftfläktar inte blir lägre än radonsugen klarar hålla under plattan. Mäta luftkvalitet se t.ex. http://www.anozona.com/Omsjukany.htm
 
Josth skrev:
På sommaren när det är varmt på övervåningen kan man sätta utblås-fläkt i ett par ventiler i nedervåningen och suga ner varm luft via källartrappan. Det måste då finnas friskluftsventiler på övervåningen, men i badrummet bäst med utblåsfläkt i taket. Med samtidiga radon-problem måste det kontrolleras att undertrycket i huset med frånluftfläktar inte blir lägre än radonsugen klarar hålla under plattan. Mäta luftkvalitet se t.ex. [länk]
Är det verkligen lämpligt att flytta varm luft till ett kallare utrymme? Man fäller ju ut ännu mer fukt från den varma luften när den kyls ned och den relativa fuktigheten ökar ju då.

Jag har själv haft problem med hög källar fuktighet under juli-augusti och provade med avfuktare vilket inte räckte. En bekant gav mig tips om at stänga alla till lufts ventiler i källaren och det hjälpte inte heller. Till sist bröt jag helt enkelt strömmen till frånluftsfläktarna i tvättstugan och bastu/dusch rum. Bägge dessa startar vid en viss luftfuktighet och gick i princip 100% under dessa månader. Därefter körde jag avfuktaren igen och fuktigheten sjönk slutligen till acceptabel nivå. Elda ser jag inte som en vettig lösning och under sommaren skall man väl roa sig med annat! Provade det innan jag köpte avfuktare och bara några timmar efter man eldat så stiger fuktigheten omgående då tempen sjunker.

Om ni skall skaffa avfuktare så tänk på att vissa billigare modeller funkar dåligt i kalla miljöer.
 
Eftersom maken är relativt kall kommer den att kyla suterrängvåningen hela sommaren, det får till följd att den varma och fuktiga luften som kommer in får en relativ högre fuktighet. Ökar man luftflödet drar man in mer varm fuktig luft som kyls ner med ökad fuktighet som följd. Minskar man däremot luftflödet och ökar värmen blir den relativa luftfuktigheten lägre. Bäst blir det naturligtvis med ökad värme och avfuktning samt minimal luftväxling. Ta inte luft från den övre våningen den innehåller troligtvis än mer fukt.
 
Det går inte att tänka på precis samma sätt som en krypgrund för en sutterängvåning då den till största del är en boyta som ska/bör ventileras enligt norm, det finns tillräcklig takhöjd för ordentliga luftrörelser och temperaturen är omkring rumstemp. Uteluften är densamma oavsett den kommer in i ventilerna på nedervåningen eller övervåningen. I badrum (och delvis kök) finns det fukttillskott och den luften bör fläktas ut direkt därifrån. Viktigast att få upp värmen i nedervåningen och det är lämpligt att kontrollera dräneringen samt fuktisolera källarväggen på utsidan under jord med isodrän eller liknande, det betyder oftast ett par grader i varmare temperatur. Om det är sommarvarmt på övervåningen går det dra ner luften för att bidra med värme kring rumstemp men även kompletterande uppvärmning kan behövas om det är en ovanligt råkall nedervåning. Avfuktare bra för tvättstuga och liknande samt regniga sommarveckor. Värmen från avfuktningsprocessen i en kondensavfuktare värmer utrymmet.
 
Många förslag: ett till: sätt en fläkt som suger nere vid golvet i källaren, blås upp del till övre våningen
så flyttas den varma luften uppe ner och du får svalare uppe p.gr.av den svala källarluften
 
fusion skrev:
Provade det innan jag köpte avfuktare och bara några timmar efter man eldat så stiger fuktigheten omgående då tempen sjunker.
Men hur kan temperaturen sjunka när man eldar i kaminen ?:O
Har själv stängt av pellepannan och kör elberedaren nu...Kör en bralla lite då och då nu för kompensera för det fuktiga/råa inneluften (sommaren svårt att komma igång)...Kan ibland på sommaren kanske dra igång en bralla låt säga 2-3 ggr för en rå/regnsommarvecka...Funkar klockrent..Så sätt in en kasett i öppna spisen i vilket fall som helst..du har ju nytta av den även vintertid...Roligare också med en verkngradförbättring på ca 50/60 %..;)

Avfuktare är det inget fel att ha i sina ägor för det!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.