Frågar för en bekants räkning (jo, verkligen!!), så om det kommer följdfrågor på mitt inlägg kan det ta ett litet tag för mig att återkomma med svar då jag först måste fråga vidare.

Nåväl, till situationen.

För 3 år sedan skulle badrummet göras om. Allt blåstes ut (ner till råa väggar och golv). Nya stammar sattes dit, och ett tätskikt (blått) las på golv och väggar.

För att skapa fall lades kakelbitar på golvet för att "bygga" upp golvet som inte var direkt vid brunnen, och därefter kaklades golvet (ja, galet, det är det som är problemet). Detta förfaringssätt kändes inte till av badrumsinnehavaren, utan framkom senare.

I badrummet finns idag toa, handfat och fristående badkar, vilket innebär att när man duschar kommer en viss mängd vatten på golvet, som ju rinner ner mot brunnen. Men frågan är - "rinner" det ned i fogen? Och vidare mellan kakelbitarna ner mot tätskiktet. Och blir det i så fall ståendes på tätskiktet med risk att det "blir kvar" där?

Innehavaren av badrummet vill göra om och göra rätt. Måste h*n då riva ut hela badrummet, eller räcker det med att ta bort bef golv och ett par rader kakel upp på väggen, eller ska hela hörnet vid badkaret bort (när barnen blir större förutspår man mer duschande än vad som försiggår idag)?

Tacksam för tankar kring detta
 
Fallet skall finnas redan på tätskiktet. Det säger väl allt...
 
Jo, det förstår både badrumsinnehavaren och jag - frågan är hur man rättar till det hela?!
 
Det står så att säga i din rubrik... Gör om och gör rätt. Det är bara riva ut allt.
 
"Det är bara att riva ut allt" $$$$$

Om någon annan ska betala så gäller nog det som Stefan N skriver. Men om man måste stå för kostnaden själv så kan man kanske bara försöka göra om golvet med någon tätskiktsskarv på väggen. Man frångår då regler men det behöver inte betyda att det är sämre. Man tar en risk gentemot senare ägare och försäkringsbolag. Men livet är fullt av risker...
 
Sant.
 
Men nu ville han ju göra rätt, inte fuska till det som innan....
 
"Tacksam för tankar kring detta" är vad som efterfrågades. Det var vad jag gjorde ...
Och vad som är rätt ändras varje år :)
 
Finns bara två acceptabla sätt att gå vidare härifrån;
1. Riv allt och gör om!
2. Använd badkaret som badkar enbart, se verkligen till att inte slabba vatten på golvet!
 
Nik206 skrev:
Finns bara två acceptabla sätt att gå vidare härifrån;
1. Riv allt och gör om!
2. Använd badkaret som badkar enbart, se verkligen till att inte slabba vatten på golvet!
Eller 3: Sätt in en duschkabin om man vill duscha, finns ju även i riktigt stora och lyxiga versioner där det mer är som ett kombinerat badkar och duschkabin. Sådant kostar ju en del, men det gör det ju även att riva ut allt och göra om och då får man ingen lyxig duschkabin :p
 
Tack för alla synpunkter och tankar.

Det lutar åt en duschkabin. Att riva hela badrummet och göra om är inte ekonomiskt möjligt för personen i fråga i nuläget.
 
alacs skrev:
Att riva hela badrummet och göra om är inte ekonomiskt möjligt för personen i fråga i nuläget.
Då får man anta att det antingen är byggt på egen hand eller anlitat av någon som inte lämnade kvitto på betalningen? Är det gjort av en firma som finns kvar så skall åtgärderna för att fixa felen bekostas av firman.
 
Oavsett duschkabin eller, inte så är absolut minimum, tycker jag, att riva ut golvet och ett par kakelrader och säkerställa ev golvförstärkning, bygga nytt korrekt fall, göra ett ordentligt tätskikt, gärna en plastmatta även om klinker läggs på sen. Detta för att säkerställa god hälsa hos familjen, mögel är inge skoj. Men förstod jag ekonomin rätt kanske en plastmatta som ytskikt är rätt. Är man någorlunda händig kan man göra detta själv och behöver då inte bli så hiskeligt dyrt.

Hoppas din vän hittar en bra och säker lösning.
 
men är det några problem idag?
låter som om det är 2lager plattor?
varför vill h*n göra om badrummet?
ser ingen anledning till att göra om, om tätskiktet är rätt utfört...
 
Håller med Nik206, ett badkar är ett badkar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.