Är det någon som har erfarenhet av kolfilterfläkt i en sommarstuga och var man kan köpa en sådan?
 
Nä, jag har inte erfarenhet av kolfilterfläkt i sommarstuga men däremot kolfilterfläkt i lägenhet... ;)

En kolfilterfläkt köper du enklast där vitvaror säljs (antingen på nätet eller i en vanlig butik).

T.o.m. IKEA säljer kolfilterfäktar, så jag tror inte att du behöver leta speciellt länge.
 
Redigerat:
Tack eviljava för tipset!
 
Kan du montera en kanal istället så gör det. Vi har en kolfilterfläkt i stugan som snarast ska kanalanslutas.
Det är en nödlösning.
 
Tack AndersS för tipset! Funderar om att slussa ut oset via ytterväggen eller via taket till vinden.Vinden är isolerad med spån,rädd att oset drar till sig råttor.Förresten vad har du för märke och mått på fläkten? Pris?
 
Skickar du upp matoset på vinden kommer råttor att vara ditt minsta problem. Fukt och mögelskador låter dock som en sannolikt konsekvens av en sådan handling.

Du skall alltså INTE skicka upp luften på vinden! Förutom att det kommer att bli ganska ohygienskt på vinden kommer du även att skicka upp väldigt mycket fukt dit (matos, ånga från kastruller, etc innehåller nämligen vatten).

Matoset skall därför ut om du kopplar det på en kanal, inte upp på vinden.
 
Redigerat:
sommarbygge skrev:
Tack AndersS för tipset! Funderar om att slussa ut oset via ytterväggen eller via taket till vinden.Vinden är isolerad med spån,rädd att oset drar till sig råttor.Förresten vad har du för märke och mått på fläkten? Pris?
Det är en IKEA med utdragbar front och två fläktar, 600mm bred. Den låter mycket och är väl ingen höjdare. Det får bli ett ventilationsrör upp på taket så blir det nog bra då du även får ut vattenånga.
 
Hej,

Jag funderar på något liknande i vår sommarstuga, ett gammalt timrat torp. I så fall ska jag gå ut genom ytterväggen och ställa spisen i hörnet invid ytterväggen. Det blir lite trångt men jag vill helst inte ha kanaler i taket mtp den låga takhöjden. Det blir inte så snyggt.

Men samtidigt har jag förstått att kvalitetskolfiberfläktarna i dag är ganska bra och en vanlig fläkt drar ju förutom osen också ut värmen. Nån som har mer erfarenheter att dela med sig av?
 
Köper man någon av de "bättre" modellerna är de faktiskt hyfsade (iaf. för en sommarstuga).

Det finns både fördelar och nackdelar med kanalanslutna resp. kolfilterfläktar.
Listar man för- och nackdelarna blir det väl ungefär så här (enligt min åsikt):

Kolfilter
+ Inget behov av rördragningar
+ Enklare att hålla rent (inga fettavlagringar i kanalerna, etc)
+ Drar ej ut värme

- Tar ej bort vattenånga, bara matos och fett.
- Billigare modeller är i princip värdelösa, vilket gör det mycket viktigt att välja rätt. Risk för felköp är stor.
- Filtret behöver bytas efter en tid. Man kan inte tvätta och återaktivera kolet hur många gånger som helst.

Kanalansluten
+ Drar ut både ånga och matos
+ Inget behov av filterbyte

- Innebär ibland att en extra genomföring måste tas upp i tak eller vägg (genomföringar ökar risken för vattenläckage)
- Kanalen måste rengöras för att få bort fett och smuts. Struntar man i detta kan det i förlängningen leda till ökad brandrisk. Många försäkringsbolag börjar t.o.m. att gnälla över det borttagna sotningskravet av imkanaler av just denna anledning.
- Kan dra ut lite värme (tror dock inte att det är så farligt mycket)
- Kan innebära rördragningar som inte är så "snygga" :)

Har säkert glömt något, men ungefär så ser jag på detta iaf.
 
Vi har en gamma vedspis i köket med ventilationspjäll ut i skorstenen. Tror ni den drar ut vattenångan?

Vilka modeller på kolfiber borde man titta på om man ska gå på en sådan?
 
Finns lika många åsikter som det finns fläktar...
Personligen tycker jag imkanal är det mest idiotiska som finns och en kvarleva från en teknisk stenålder...dagens kolfilterfläktar tar bort 90-99% av allt matos, och fettfilterna tvättas i disken... att dra ut värme och samla fett i plåtkanaler som kan börja brinna...njäää...

Har man däremot dåligt självdragsventilation kanske det kan vara käckt att få ut ångan via en imkanal, men om man har bra ventilation i övrigt ska överflödig luftfuktighet dras ut den vägen.

Tycker jag...
 
perake skrev:
Vi har en gamma vedspis i köket med ventilationspjäll ut i skorstenen. Tror ni den drar ut vattenångan?

Vilka modeller på kolfiber borde man titta på om man ska gå på en sådan?

Jag skulle kolla upp detta med en sotare först. Det bör ju finnas en separat kanal i murstocken isf.

När det gäller modellval är det väl bäst att kolla på olika produkttester och jämförelser samt att man gör lite research innan ett ev. köp.

T.ex: detta test:
http://www.radron.se/templates/ProduktTest____904.aspx

Nu är detta test ganska gammalt, men det visar ändå att det finns kolfilterfläktar som får högre betyg än kanalanslutna. Givetvis bör man läsa hur testet gått till samt vilka parametrar man vägt in.

Det kommer ju nya modeller hela tiden så det är ju dumt att sitta och rekommendera en viss modell (en specifik modell kan vara bäst idag, men kanske inte om 6 månader)

Läs även:
http://www.energimyndigheten.se/sv/...10/Kolfilterflaktar-tar-revansch-i-nytt-test/
 
Redigerat:
Tack för all hjälp!

Det finns en separat kanal i murstocken. Sotaren har precis varit där. Pratade med honom i går. Just nu är den igenbyggd av ett par häckande kajor :) Men de ska bort så snart ungarna är flygfärdiga. Han hade inte hjärta att sota ihjäl dem

Mao bättre att satsa på att ta upp mer ventilation än att ha en köksfläkt med utblås?
 
En kompromiss skulle ju kunna vara att köpa en fläkt som kan användas för både kolfilter och kanalanslutning?

Fungerar inte kolfilterfunktionen tillfredsställande kan man ju kanalansluta den i ett senare skede.

Vilket alternativ som blir bäst/snyggast/effektivast går ju inte att svara rakt av på, eftersom ingen bostad är den andra lik vad avser ventilation, befintliga rördragningar, planlösning, etc.

Även din matlagningsprofil torde ju vara av betydelse. Kokar man bara ägg hade jag satsat på en kanalansluten för att få bort all vattenånga, steker man bara bacon kanske jag hade köpt en riktigt bra kolfilterfläkt (för att slippa fett i kanalerna). Det går ju att göra rent kanalerna också, men med handen på hjärtat kanske det inte sker speciellt ofta...

Men det är jag det... Det finns säkerligen andra som resonerar annorlunda? :)
 
Ämnet verkar vara ganska uttömt, ville mest bara skriva att jag använt kolfilterfläkt i vår sommarstuga i 3 år och det har fungerat alldeles utmärkt. Både fläkt och filter är inköpt på IKEA, jag har ingen vidare koll på kvaliteten, men vare sig jag eller frugan har haft något att klaga på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.