Vad kostar det egentligen att "total-renovera" ett hus? OCH att anlita en byggfirma som gör HELA jobbet?

Vad menar jag då med att "total-renovera"?
Exempel: familjevilla ca 180 kvadrat i två plan m byggår ngn gån 70 - 80-tal.
Målning: alla lister, alla innnerdörrar, tak, trappa, vissa väggar.
Tapetsering i ca 4-5 rum.
Golvläggning (trägolv) i 2-3 rum.
Våtrum: Byggnation av stor kombinerad tvättstuga och dusch/WC rum, helkaklat m golvärme och nya vitvaror och porslin, duschkabin.
Kök: riva ut gammalt kök och installera nytt (typ IKEA) kök, nya vitvaror och kanske ändring av VVS dragning.

Hur många hudratusenlappar kan man räkna med att förlora på detta? Är det ngn som gjort en liknande total-renovering på helentrepenad och som kan ge mig ett exempel?

Jag bor i Stockholms-området.

Tackar!:x
 
Hur långt är ett snöre? Vad kostar en bil? Det är ju jättestor skillnad beroende på materialval och hur många faktorer som helst som spelar in!
 
ca 700 tkr
 
Tack Fixar-Krille!

Jag inser självklart att det är en svår fråga ("hur långt är ett snöre") :) Men det var en "ballpark figure" jag var ute efter, och nu har jag fått det! Tack!

Om någon orkar och känner sig manad får ni gärna berätta om ung hur omfattande renoveringar ni gjort (på entrepenad alltså) och vad det kostade....
 
Tycker ju inte man ska se det som att man förlorar en massa hundratusenlappar utan man investerar dem... ;)

Dock är det omöjligt att svara på utan att gå in djupare på det hela...

Jag ha kört en totalrenovering till en kund för inte så längsedan och det var bara en enplansvilla på typ 135kvm men jag har en känsla av att det slutade på drygt 1,5 mille eller något sådant i slutänden...

Materialvalen styr ju enormt mycket...
 
Har ni köpt huset eller skall ni göra det och sedan renovera.
Jag tänkte att det då kanske tillkommer andra stora åtgärder som dränering, nytt tak, nya fönster, annan värmekälla.
 
W
Ett exempel.
2 plan byggt 70 på 110 kvm * 2. Nya fönster, huset målas om, nytt tak samt dräneras. Inom hus rivs alla golv samt golvärme instaleras, ny bergvärmepump, 2 nya badrum + tvättstuga, alla rum målas samt tapetseras. Nytt kök.
Alltså i princip helt ny villa utan stommen. Pris ca 1,6 mille med billiga materialval.
 
Tack Wester, intressanta svar!
Jerk, har inte köpt ngt hus ännu, men försöker sätta mig in detta.....
Scenario 1: Köper 30+ år gammalt hus som behöver totalrenoveras (inkl. dränering, takbyte mm)
Scenario 2: Köper dyr stockholmsmark och bygger nytt & "nyckelfärdigt".......
Förstår att det finns allt för många parametrar som avgör vad som är det bästa (eller minst sämsta) scenariot.....men behöver input i det välskäl vi står i....
 
Vore inte helt fel med lite rekommendationer på byggfirmor som gör "renoverings-entrepenad" i stockholmsområdet....:p
 
Om du satsar på scenario två så får du ett nytt väl fungerande hus med allt det senaste och bra isolering med nya förutser osv. Ett gammalt hus med ett totalt renoveringsbehov kommer ta flera år att renovera och ändå inte vara i samma nivå som ett nytt hus. Ett nytt hus har många ggr bättre isolering både i grunden och resten av huset. Även bättre ventilation, billigare uppvärmingskostnad, bättre huskonstruktion nya stammar nya elledningar osv. Listan kan göras lång.
Att göra en total renovering som innebär allt nytt dvs nytt tak,dränering samt kanske på sikt byta fönster, värmesystem, ordna ventilation blir troligen mer jobb och dyrare än att bygga ett nytt hus.
Det man ofta vinner med att köpa ett gammalt hus kan ju vara ett bra läget på tomten och ofta en större tomt än om man skall bygga nytt på en avstyckad tomt. En annan fördel är ju att man vet exakt vad man får då huset redan står där. Så det är en del att ta ställning till innan beslut
 
Att byta ytskick räknas som underhåll och inte som renovering...köp ett hus som är mer eller mindre klart, då vet man mer vad det kostar....att börja peta i gamla hus så kan det sluta var som helst....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.