Hej,

Jag är i färd med att köpa ett batteridrivet verktygskit och undrar nu vilket jag skall köpa?

Kitet bör innehålla minst följande verktyg:
* Skruvdragare (viktigast)
* Cirkelsåg (måste gå att fästa till en sågskena av ngt märke)
* Sticksåg
* + Ev borrmaskin

Vad skall man välja? Jag lutar åt ett 18V system med batterier på runt 3Ah.
Jag har identifierat följande märken som verkar vara ok:
* DeWalt
* Hitatchi
* Makita
* Bosch (blå)
* Milwaukee

Någon som har erfarenhet av de olika märkena och som kanske rent av kan tipsa om ett prisvärt kit? Jag har kikat lite på de engelska sidorna och är sugen på att beställa därifrån.

Tack på förhand/ Donald
 
Redigerat:
OT: Det finns många trådar om just det här ämnet, söker du lite så finner du en del matnyttig information.

OnT: Jag personligen röstar alltid på Makita, för de har ett komplett modellprogram, och hög kvalité på alla maskiner. De andra märken har oftast några bra maskiner och övriga i samma serie lämnar en del att önska.
En annan faktor är att Makita är lättast att bygga ut då utbudet är enormt både i butik och nätet. Fyndläge dyker upp hela tiden.
Tänk på att batteridrivna cirkelsågar ersätter absolut inte nätanslutna, jag själv använder i princip aldrig min cirkelsåg då det är Festool TS55 som kommer fram nästan varje gång. Enda gångerna jag använder den är när jag vill snabbt göra någorlunda rakare snitt än sticksåg. Batteridrivna cirkelsågar har tunnare klinga (för att öka batteritiden) vilket medför att det är närmast hopplöst att använda den mot någon rätskiva eller liknande då klingan gärna vill böja sig. Snittet blir således inte längre 90 grader mot ytan.

Hade jag varit i ditt ställe hade jag börjat med 3-4 batterier, en arbetslampa, 1 slagskruvdragare, 1 borr/skruvdragare, ev. 1 sticksåg.
 
Jag skulle nog välja ett kit från Hitachi, jag tycker att deras dyrare maskiner är mycket trevliga.
Angående cirkelsågen så vet jag ej om Hitachi har en egen skena eller om man kan sätta sågen på en eftermarknads skena.
 
Ursäkta språket.
Men varför VERKTYG SKIT?

Bara undrar. Saknas ström där du vill arbeta eller vad?
Skruvdragare undantagen.
 
End skrev:
...Batteridrivna cirkelsågar har tunnare klinga (för att öka batteritiden) vilket medför att det är närmast hopplöst att använda den mot någon rätskiva eller liknande då klingan gärna vill böja sig. Snittet blir således inte längre 90 grader mot ytan.
Kan du beskriva hur illa det är med battericirklar? Jag skall i sommar börja med garaget (eftersom det går snabbast) och då kan jag få ett riktigt elabonnemang, men saknar just nu ström. Som det är nu får jag tigga ström från grannen via förlängningssladd om han råkar vara hemma, och det känns väldigt opraktiskt.

Mitt behov just nu är att kunna kapa reglarna rakt så att jag jag resa stommen, och sedan kapa råsponten. Går det lika bra med fogsvans?

Hade tänkt köpa en Makita BSS610 men om den är heelt värdelös så blir det till att släpa Kinageneratorn varje gång jag besöker tomten = jobbigt.

/Anders
 
Det går utmärkt med fogsvans, på köpet bygger du lite muskler.
Köp dels en bra fogsvans, typ Bacho superior 2600 XT, och kanske en bra bågsåg för kapande av reglar

Om du inte är van vid att kapa med fogsvans blir det lätt sent i början. bra tips är de 10 första dragen kommer styra resten av snittet, så dom behöver du vara lugnare med.
använd vinkelhake och rita med, och rita gärna på två sidor, så får du bra linjer och styra efter.

Battericirklen passar nog bäst när du kapa långa länger råspont som är spikad, eller panel men att kapa reglar komme bara generera behov av en back batteri.
 
Urrrrrrrrrrrk.

Det var ju tur att jag inte beställt BSS610:an än. Var på gång men så pajade motorsågen och så var månadens budget körd. Fick ett tips i en tidigare tråd att köpa en Mafell KSP55F med skena i stället för en battericirkel, kanske skulle ta till mig det rådet.

Jag tänker på pengarna men jag hatar att köpa verktyg som inte räcker till jobbet. Har iof sig en Biltema cirkel men eftersom jag skall bygga hus också kanske Mafellen är ett bra köp. Kapa råspont med fogsvans ser jag inte som ett problem.

När jag skruvar ihop regelstommen tänkte jag resa gavlarna först och väggarna sen. Tänkte borra hål i syllen och dra 6x120 upp i reglarna. Hur får man detta att bli rakt om man sågar med fogsvans? Behöver inte snittytan vara perfekt utan är det borrhålets rakhet som gäller? Eller skall jag använda vinkelbeslag med 5x40 skruv för att fästa ihop syll och reglar? I så fall kanske man tom klara sig med fogsvans. Kanske skulle bygga en kaplåda av lite regelbitar?

Är inte rädd för kroppsarbete...

/Anders
 
Jag skulle inte bryta ihop sådär redan nu. :)
Du har ju inte ens börjat bygga.

Jag köpte DeWalts kombo i USA med cirkelsåg, tigersåg, en skruvdragare och en form av slagskruvdragare och lampa. Det jag var ute efter var cirkelsågen.
Jag är helnöjd med den.
Jag har inte märkt att den inte kapar 90 grader men det drar mycket batterikapacitet. Men har man två batterier klarar jag mig nästan hela tiden för jag sågar inte kontinuerligt.

Men du måste ju ha el för att ladda batterierna. Då kanske det är läge att ha kinaverket tillgängligt någonstans. Kanske på släpkärra så slipper du flytta det allt för mycket.

Jag köpte även en kap/gersåg. Problemet var att den har för hög startström så mitt kinaverk orkade inte hålla frekvensen när jag startade sågen. Riktig fadäs faktiskt.
Men jag skulle nog ändå försöka såga reglar med en ordentlig kap/gersåg. Du kan enkelt göra ett mothåll så att reglarna blir i samma längd och det blir ett bättre snitt.
Men det är ju bara jag.

Anders.
 
Innan jag skaffade TS55 så använde jag battericirkeln ganska mycket. Det fungerar men snittet är ljusår från TS55. Har använt det till allt från att klyva reglar/plankor (många batterier går åt) till att kapa golvspånskivor och diverse byggskivor. Sammantaget så fungerar det som en nödlösning/komplement till nätanslutna maskiner. Den är dessutom ganska behändig så vid svåra lägen, t.ex. på stege så föredrar jag battericirkeln. Men ska du kapa så pass många reglar tycker en kap&gersåg är vad du ska ha. Med en kap&ger och elverk klarar du jobbet på en dag.
 
Har själv ett gäng med Makita 18V batterimaskiner.

Tycker att de flesta håller riktigt bra klass och smidigheten att slippa sladden dit man ska är ovärderligt ibland.
Dock som tidigare nämnts så är cirkeln en otrolig batterislukare, den räcker ganska långt när det gäller kapning men klyvning så tar det fort slut. Sticksågen klarar sig betydligt bättre vid klyvning men då är det nästan omöjligt att få ett rakt snitt.

En kap och ger gör ju allt jobb riktigt snabbt och exakt. En intressant produkt för dig då skulle nog kunna vara denna. http://www.jccayer.com/product.php?productid=2098

Lycka till med bygget!
 
Jag har provat Milwaukee´s 18v kit och tycker det är riktigt bra. I kitet ingick en slagskruvdragare, skruvdragare, handklinga, sticksåg,tigersåg samt ficklampa. Kompletterade med en mutterdragare så har jag ett superkit för alla ändamål.
 
Svårt att säga, men om jag hade hittat ett kit med DeWalt 18v sticksåg i hade jag slagit till direkt, den är mycket bra.
Detsamma gäller ett kit med Milwaukee 28v tigersåg, är som en sladddriven.
I mitt milwaukee kit ingick cirkelsåg, den är bra, men används mest som flera skrivit om på ställningar, såga råspont m.m.
 
Det blev till slut lite Hitachi 18V maskiner... Beställda från www.Toolstop.uk.co Leveransen tog ca en vecka. Alla grejer har fungerat mycket bra och prestandan är långt över förväntan... Första projektet med verktygen blev att fixa en efterlängtad altan samt ny trapp upp till huset...

Det enda problemet nu är ju att jag vant mig vid kvalitetsverktyg och därför så kommer mina verktygsköp i framtiden bli dyrare än tidigare...

Nu är jag på jakt efter en prisvärd handöverfräs...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.