Hej, jag behöver hjälp med frågeställningar och struktur av tillbyggnad av lgh.

En möjlighet har presenterat sig för mig som jag verkligen vill hoppa på.

Bor i götet och äger en lägenhet i en liten förening.
Nu är det så att den som bor ovanför mig( i en likadan 2:a) vill sälja sin lägenhet, gärna till mig, så jag kan bygga upp på vinden.
Lägenheten är på min 55kvm och tror vinden kan bli på drygt 40kvm, alltså en lägenhet på ca 100kvm, kollar man runt lite på hemnet i samma område på liknande lägenheter så är de värda 3milj +.

Enligt min beräkning så kan jag byta min lgh till den andra och få ungefär 200Kkr till min fördel och sedan ta ett lån på 1.000Kkr till för att renovera lägenheten. Totala lånebeloppet uppgår till 2400Kkr efter övertagande av lgh och renovering, och då har grovt räknat 600Kkr till till det totala värdet av lägenheten.

Min fråga är hur långt räcker 1.000 000kr ?

Den gamla lägenheten ska också renoveras.
Det totala antal nya rum blir då 4.
Bottenvåning: 3 (sov)rum och badrum (alla ska renoveras), köket flyttas till övervåningen.
Övervåning: 1 stort rum som inkluderar ett nytt kök, 1 enkel toalett, en liten balkong(om jag får lov till det)

Kanske är lite mycket på en gång men uppskattar om ni ställer frågor och hjälper mig att räta ut mina frågetecken. Någon kanske har något lästips.

//J
 
Nya bostäder ska ha alla funktioner på ett plan. Du får sovrum + badrum i undervåningen och vardagsrum + kök uppe.
Kan (skall) bli problem att få bygglov.
(Forutsätter att du inte tänker installera hiss?)
 
Två saker som styr kostnadsbilden för ditt projekt är ju dels vilken standard du vill lägga på kök, bad och ytskikt samt dels om du tänker utföra något av arbetet själv...
 
Först, tack för svaren!

Hiss tänker jag inte installera, bara 3 våningar (4 med vind)

Hur menar du att bygglovet kommer bli ett problem? Området har gamla hus och stadsbyggnadskontoret vill behålla utseendet på dessa så de vill inte ge lov till att sätta in takfönster mot utsidan av kvarteret (antagligen vill de inte att det ska synas).
Menar du att de kan ha synpunkter på att jag bygger ett kök på min övervåning?

Vad gäller standard så kommer jag hålla en ganska låg profil, försöka komma undan ganska billigt, vet inte riktigt hur man definierar det men kommer hålla mig till Ikea kök med de billiga luckorna, badrum med vitt kakel 100-150kr/kvm, genomgående golv för 200-300kr/kvm osv...
Däremot tänker jag göra så lite som möjlig själv, riva kan jag göra (det är bara skoj) Ledning av projektet kan jag också göra.

Vad kostar det att få en ritning som kan godkännas?
 
Cameron skrev:
Menar du att de kan ha synpunkter på att jag bygger ett kök på min övervåning?
Ja. Som jag skrev innan ska kök och vardagsrum vara på entrévåningen.
Har huset hiss i dag? Om inte är dagens lägenhet inte tillgänglig för rörelseshindrade och då kanske bygglov kan beviljas.
 
Hängde inte riktigt med vad du menade...

Kök och vardagsrum hade jag tänkt lägga på övervåningen, huset har inte hiss sen tidigare.
 
Det finns krav på vilka funktioner man skall kunna nå på entréplanet för att du skall få bygglovet beviljat. Man skärpte tillgänglighetskraven i samband med att nya PBL trädde i kraft den 2:e Maj i år.

Sen verkar det som att det kan räcka med att det förbereds för möjlighet till t.ex. matlagning om det saknas - att man drar fram VA och el. Olika kommuner gör eventuellt olika tolkningar av detta men du kan säkert få ett förhandsbesked när du har ritat ditt förslag.
 
Ok, hittade PBL som trädde i kraft i maj år, borde läsa igenom innan jag går vidare, gör det i morgon på jobbet.

Köket ligger i dagsläget på bottenvåningen och om man bara fortsätter med de vatten och avlopp till nästa våning och sätter pluggade t-kopplingar på undervåningen borde det inte vara några problem.
Elen vore ju bara dumt att dra fram eftersom det är en så enkel manöver om man vill ha ett kök på bottenvåningen i framtiden. men men, det är inte jag som skriver lagen...
 
Just stamsystemen i byggnaden är ju de dyra sakerna att flytta på och att komplettera i efterhand så där är det ju bra att tänka till - generellt - när man bygger. När det gäller elen så är det ju iofs en enkel manöver i framtiden men då får du ju utanpåliggande el och det är ju en enkel och billig sak att slänga in lite rör och dosor med strategisk planering när man ändå är inne och bygger väggar etc.

Jag tänkte på din värdering om motsvarande lägenheter i området på 3 miljoner och över - är det lägenheter med samma enkla standard som du tänkt bygga med då?
 
Stammarna fortsätter inte upp på vinden antar jag utan slutar väl vid den översta lägenheten?
Kan de gå i golvet på den övre våningen?
Det är nog en bra idé att slänga in ett par extra rör och dosor, det gamla köket ska ändå renoveras och elen med det.

Vad jag har sett så är 3 miljoner en bottennivå för etagevåning på 100kvm i mitt område, här kan du se:
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-bagaregarden-goteborgs-kommun-waernsgatan-7-b-1601856
Hela bottenvåningen är egentligen orenoverad och köket med det. Stort allrum på övervåningen som ser nytt ut.
Jag hade tänkt hålla mig på en högre nivå.
 
Avloppet bör du kunna lägga i golvet - förutsatt att det funkar med bjälklagets konstruktion och att du uppnår erfoderligt fall. Tappvattnet bör du kanske prata med rörläggaren om, drar han nog hellre i väggen eller under innertak om du har ett sådant.

Dra så mycket rör du kan i väggarna och sätt dosor inte bara där DU vill ha saker utan tänk på nästa ägare också.

Vad har du tänkt dig för passade mellan våningsplanen - vilken typ av trappa? Material, utseende? Där ligger det potentiellt ganska mycket pengar om det både ska vara funktionellt och se riktigt bra ut.
 
Under innertaket borde vara ett bra ställe, sänka taket och sätta in lite spottar.

Det skulle vara ett skönt nybörjarmisstag att bygga en jätteliten spiraltrappa och sen inte få upp några möbler.

Hade tänkt mig en rejäl trätrappa som jag klär med något golvmaterial, det finns trappor upp till vinden idag men vet inte om jag kan använda dem.

Vet du var jag kan hitta något läsbart om hur man går tillväga när man bygger ut?
 
Det är inget bagatellartat projekt du ger dig på och min rekommendation är att du tar in en arkitekt för en förutsättningslös diskussion kring vad du vill skapa. Man måste ju se hur det ser ut på plats för att riktigt kunna bilda sig en uppfattning och ge riktigt bra svar.

En god förberedelse inför ett sådant möte är att kolla i inredningstidningar och böcker - gör en enkel liten "scrapbook" där du samlar planlösningar, bilder på detaljlösningar, materialval etc. Kombinera dina urklipp med en kravspecifikation där du listar dina behov och önskemål om den nya lägenheten på enklaste sätt och dina ungefärliga budgetramar - det kommer ge arkitekten en god bild av vad du är ute efter...
 
Vad kostar det att ta in en arkitekt för en förutsättningslös diskussion? Och kommer denna att kunna ge mig ett ungefär vad det kommer att kosta?
 
Räkna med en 700-900kr/tim och du bör kunna få en ganska klar bild av vad olika lösningar och åtgärder innebär i pengar. Framförallt så kan du undvika fallgropar i form av rent olämpliga lösningar som i längden kan kosta en hel del...

Kan ju även vara skönt gentemot föreningen - det blir ju alltid diskussioner så fort man gör något i en Brf :) - att ha haft någon kunnig person med i planeringen av bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.