Jag var och köpte en ny åkgräsklippare igår. (http://www.byggahus.se/forum/traedg...kgraesklippare-eller-vanlig-till-4000kvm.html)

Och nu när jag kom från jobbet så hade de lämnat av den hemma hos oss, men när jag gick för att se på den så såg att jag det är ett utställningsex!!! Den är både skitig och den integrerade uppsamlaren har ett litet hål där matrialet har fransats upp lite etc.

De sa till att det var kampanj på just den klipparen den dagen dagen (såklart) vilket innebar 10% rabatt. Men dom sa inget om att jag skulle få ett utställningsex!!!!

Asså den funkar säkert som den ska men då dom har en ganska tveksam garanti (endast fabrikationsfel) så vill jag ju inte köpa ett utställningsex för fullpris, då vill jag ha en ny i förpackning. Jag kan ju inte veta om någon unge har slängt godis i tanken som sedan inte går på garantin för att det inte är ett fabrikationsfel. Om de hade berättat att det var ett utställningsex. och gett mig heltäckande garanti i 1-2år samt gett mer rabatt då hade jag kunna köpa den!!

Vad har jag för rättigheter i det här? Allt är betalat och klart och de har levererat den till dörren utan extra kostnad. Kan jag begära att köpet hävs? Jag vill verkligen inte handla av dem då de försöker lura på mig ett utställningsex. utan att nämna detta!

Jag har kontaktat dom men dom kunde inte hjälpa mig utan jag var tvungen att ringa imorgon när samma säljare kommer in.
 
Redigerat:
Du har absolut rättighet enligt Konsumentköplagen att få den vara som du förväntat dej, dvs en ny maskin i detta fallet. Även muntliga avtal gäller.

Vi har fö en järnhandel här i trakten där dom kallstartar och kör ut alla åkgräsklipparna varje morgon, för att sedan kallstarta dem igen och köra in dem varje kväll. Kul att få en "ny" maskin med 100 kallstarter..

Aldrig att jag skulle acceptera ett demoex om det inte var avtalat.
 
Jag var tvungen att dubbelkolla kvittot men där står det inget om att det skulle vara ett demoex i alla fall! De har dock 30 dagars öppet köp, men det gäller ju såklart inte vid realisation.

Vad kan jag begära? Att jag får en ny eller kan jag häva köpet?
 
Öppet köp eller inte spelar ingen roll i ditt fall, du har ju fått en felaktig produkt. Du ska i första hand begära att få det du betalt för, dvs en ny maskin. Det är inget att fundera på, det ska du ha. Det är bara för dem att köra hem en ny maskin till dig. (Det kan ju vara så att det är något missförstånd, att den som körde ut maskinen helt enkelt tog fel.)

Om de inte klarar det, de kanske inte har några nya maskiner kvar, kan du acceptera någon slags kompensation, rimligen då att de gör ett prisavdrag. Hur stort det ska vara vet jag inte, jag kan tänka mig en 20-25% är rimligt på ett demoex.

Funkar inte det heller så är det bara att häva köpet. Får du minsta mothugg från leverantören så börja med att kontakta kommunens konsumetvägledare.
 
Jag tror inte de har tagit fel för de var samma kille som sålde som också leverera gräsklipparen! Så han var medveten vilket gör mig ännu argare.

Ja om jag fick kompensation så skulle jag kunna gå med på de, om de också går med på att utöka garantin och jag får detta på papper.

Tack för bra tips! Jag tror nästan jag kontaktar konsumentvägledaren direkt imorn innan jag ringer säljaren!
 
Du har alla rättigheter att få den vara du köpt! Vik inte ner dig.
 
Det värsta med en sån här historia är att man inte kan ta itu med den omedelbart. Man får nattsömnen förstörd.

Fast fördelen är densamma. Man hinner lugna ner sig, få litet goda råd och tänka igenom situationen.

Mitt råd är att ta det lugnt när du ringer försäljaren. Du kommer att få rätt och vinner ingenting på att vara aggresiv vilket det finns risk för när man tar itu med saken omedelbart. Du ska självklart ha en oanvänd produkt direkt ur kartong eller pengarna tillbaka.

Om det blir förhandling om rabatt så ska du tänka ut i förväg hur mycket du vill ha. Bestäm en nivå där du inte ger dig. Andersmc föreslog 20-25%. Jag har ingen aning, men jag tycker att andra som har en aning här på forumet borde ha en åsikt om den siffran.
 
Bara en liten kommentar från mig; garanti gäller alltid enbart för fabrikationsfel och är världens mest uttjatade begrepp. Reklamationsrätt har du även om det är ett utställningsex, men hade jag varit handlaren hade jag i 100 fall av 100 varit extremt tydlig med att du köper ett demoex, gett ett pris därefter och repeterat återigen att du köper ett demoex. Stället jag jobbar på är stenhårda med att INTE sälja demon av precis den här anledningen; kommer kunden hem och märker att varan inte är komplett eller hel eller i prima kondition blir det ofta bråk och gnäll.

Vi har en ledtid på typ 3 dagar för att få hem saker till butiken. I specialfall kan vi tänka oss att släppa ett demo om det gäller t.ex. en hydroforpump eller liknande (alla behöver ju vatten...), men aldrig aldrig aldrig en gräsklippare.

Precis som tio_Pepe skriver; ta det lugnt när du snackar med försäljaren. Gå inte i klinch med en gång utan lägg fram din sak tydligt och sakligt i stället.

Lycka till!
 
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.