Bowman
Jag skall försöka mig på att bygga den enklaste av enkla (peppar peppar) altaner.
Jag fick riva den befintliga vid min dränering nu senast.
Som förövrigt inte är helt färdig..

Jag har en del spörsmål, trots att det borde vara enkelt, så verkar det finnas hur mycket info som helst, men en då svårt att hitta det man söker.
Bland annat så kan jag inte hitta bra info om hur jag räknar ut hur mycket material det går åt osv.
Så kom gärna med lite tips om ni har något nyttigt!

Jag har kollat på byggmaxfilmen om altaner, och snurrat runt lite allmänt på andra byggvaruhussiter.
Jag har även fått lite hjälp i denna tråd där jag frågade lite om kostnaderna i stort.

Skall försöka komma iväg så fort som möjligt och köpa material så fort jag vet vad jag behöver veta så att säga! :)

Bifogar en bild på utgångsläget, finurligt fångad med "appen" "my measures"
 
  • HusMått.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bowman
Ja.
Nu är det dags, Vart skall man börja då?
Hur skall jag räkna ut hur mycket material jag skall ha, känns väldigt omständigt?
 
Altan måste vara den vanligaste tillbyggnaden på villor. Ta med bilden till första bästa byggvaruhus eller brädgård och diskutera med dem hur du bör göra för att få de resultat du vill. Och använd skruv, inte spik till trallen.

En annan viktig detalj (som många lätt glömmer) är att vända trallen åt rätt håll!! Trallen "böjer" sig i samma riktning som årsringarna hos tvärsnittet.
 
Du kommer ganska långt på filmen från byggmax tycker jag :) Men jag hade nog minskat den till 3m i djup bara för att slippa gräva två rader med plint. Förutsatt att du inte tycker det är skitkul och gräva samt att marken är fin jord. Fyra plintar på 4,5m (med 1,5m mellan varje) borde bli alldeles lagom.

/C
 
Bowman
Tack för tipsen.
Ungefär så långt kom jag innan jag (i förra veckan) anlitade folk att göra det åt mig.
Bygget är i full gång och det ser kalas ut än så länge..

Jag koncentrerar mig på det jag kan, istället :)
 
Dokumentera gärna hur byggarna gör! Ta kort på plintavstånd, bärlinor, mått och dimensioner. Gärna hur de isolerar plinthålen m.m.

Alla kan säker lära sig något :)

/Christian
 
Lite sjukt att du svarade samtidigt som jag skrev mitt första inlägg..
 
Jag snodde den här från en användare som minneslapp. Årsringarna vill alltså räta ut sig. Beroende på vad man föredrar vänder man trallen åt följande håll.
 
  • 2011-05-15 kl. 13.05.04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bowman
Chrissofsweden skrev:
Dokumentera gärna hur byggarna gör! Ta kort på plintavstånd, bärlinor, mått och dimensioner. Gärna hur de isolerar plinthålen m.m.

Alla kan säker lära sig något :)

/Christian
Ja det skall jag göra.
Men vad är isolering av plinthål? Grus i botten typ eller?



Chrissofsweden skrev:
Lite sjukt att du svarade samtidigt som jag skrev mitt första inlägg..

Ja jag tänkte på det med, roligt :)
 
Bowman
Bricco skrev:
Jag snodde den här från en användare som minneslapp. Årsringarna vill alltså räta ut sig. Beroende på vad man föredrar vänder man trallen åt följande håll.

Ja ok, intressant, Pest eller kolera alltså :)
 
Bowman skrev:
Ja det skall jag göra.
Men vad är isolering av plinthål? Grus i botten typ eller?
Det är isolering i plinhålet :D Alltså om dom gräver ut runtom plinte 40cm från toppen och lägger i ett lager med cellplast för att minska tjäldjupet :)


/C
 
Bowman
Chrissofsweden skrev:
Det är isolering i plinhålet :D Alltså om dom gräver ut runtom plinte 40cm från toppen och lägger i ett lager med cellplast för att minska tjäldjupet :)


/C

Ja ok!
 
Bowman
Så här ser det ut än så länge.
cc 60 cm tydligen.

Kan det verkligen vara ok att bara ha två plintar och bärlina i väggen?
 
  • IMG_3056 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två bärlinor för en bredd på 4,5m låter underdimensionerat. Själv har jag fyra plintar till 5,70m i bredd.

Har för mig att någon sa att man ska ha max 2m mellan plintarna.


Kan inte någon konfirmera?

/Christian

EDIT: Är det 3m från väggen till plintarna? För även där har jag hört att det är maxmåttet.
 
Bowman
Jag får mäta när jag kommer hem.
Det är bra mycket grövre balkar än i föregående altan dock. Men till förra altanen, som var på 16kvm, så var det nog 9 plintar.
Denna är mycket robustare som sagt, men också ca 20kvm istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.