Golven måste slipas och maskinuthyrarna i närheten hade bara STORA slipmaskiner att tillgå den närmsta veckan. Dessutom behöver jag ett elverk på 6,5kw.... det skulle ta dem ett par dagar att få in. So it may be, nu måste jag finna en annan lösning.

Jag är nämligen ledig en vecka från och med idag. Det är dessutom bara 25kvm som ska slipas. Däremot så är det en del tuffa hack i golven... hur som funderar jag på att köpa en bandslip och någon form av planslip. Har ett multiverktyg till hörnen redan..

Lite nervig är man ju, gillar verkligen inte att gå med bandslip.

Som vanligt bjuder väl inte ekonomin på några överraskningar denna månad heller.. så någon miljonbudget har jag inte med att göra.

Jag kikade lite snabbt under morgonen på denna (spyr på BD vanligtvis...)
Bandhastighet: 250 m/min. Slipyta: 75x160 mm. Slipbandsstorlek: 75x533 mm. Effekt: 600 W. 230 V. Vikt: 5,7 kg. 949:-
010086b-jpg.jpg




Och denna....

Oscilleringsrörelse: 1,6 mm. Slipyta: 90x185 mm. Varvtal: 12000 v/min. Effekt: 180 W. 230 V. Vikt: 1,5 kg. 399:-
000221-jpg.jpg




Vad tror ni, fixar jag mitt golv med lite j*vlar anamma?

/Christian
 
Jag är rädd för att rätt svar är: skjut upp jobbet en vecka...

/A
 
Det är tyvärr svårt att svara på utan att veta vilken typ av golv det är, hur det är behandlat och hur du vill att slutresultatet ska bli.
 
Du kommer antagligen (troligtvis) inte bli särskilt nöjd med resultatet om du ger dig på detta med dessa maskiner...
 
Golvet är helt nytt och obehandlat. Tyvärr råkade vi göra lite fula hack i golvet när vi satte in fönster. Efter det struntade jag helt i golvet och tänkte att jag senare fick slipa om det. Nu står jag här med svansen mellan benen, fin stuga och ett fult golv.

Btw.. köpte båda maskinerna idag. Kom ihåg att jag har tålamod, tid och bra knäskydd :) Vi får helt enkelt se hur det går. Annars har jag två nya häftiga maskiner att glädjas åt, ett fult golv och en hyrmaskin under semestern ;)


Hälsningar
Christian
 
Förlåt, jag glömde helt att berätta vilken typ av golv det är. Det är i alla fall ett helt nytt furugolv 27x158.

/Christian
 
Lycka till, hoppas det blir bra!
 
Hahaha tack du! Det kommer nog behövas! d^_^b



Det är ett desperat försök för att slippa göra detta under min heliga semester i juni :p

/Christian
 
bandslip med slipram funkar om man är noggrann.låter dock som 25 kvm är mycket yta och jobbigt med en så pass liten maskin.
 
Jag provade på ½kvm idag och det gick toppen! Jag skulle tippa på att jag är klar om två dagar :) Vill ni följa resultatet så finns det från och med imorgon i min projekttråd.

Mod: Close this thread up, we´re done ;)

Länk: 22 år, saknar erfarenhet och ska bygga fritidshus!


/Christian
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.