Har i dagarna (innan nya reglerna startade) sökt bygglov för 180cm högt plank utmed min tomt. Sträckan är 13m och gränsar endast till en järnväg. Inga grannar närmare än 4,5m. Inga alls åt det hållet faktiskt.

OM besked dröjer längre än till 1 Aug då jag vill börja bygga, vad händer om jag bygger det innan beskedet finns? Kan inte tänka mig att jag inte får det då inga grannar är berörda.
 
de nya reglerna säger att du ska få ett besked om allt är fullständigt senast 6 veckor efter att du lämnat in det. Deras beslut kommer grunda sig på om det är prickmark där du valt att bygga det (även om det inte är någon granne där så kan chansen vara stor att det är prickmark där). Det värsta som kan hända om du börjat bygga upp det och du får ett nej är att du får ta ner det.

MVH
 
Det finns alltid grannar som är berörda, i det här fallet låter det som att Banverket är berörd granne. Det kan säkert finnas ett antal regler att ta hänsyn till just för att det är ett järnvägsspår som gränsar till din tomt.
 
hempularen skrev:
Det finns alltid grannar som är berörda, i det här fallet låter det som att Banverket är berörd granne. Det kan säkert finnas ett antal regler att ta hänsyn till just för att det är ett järnvägsspår som gränsar till din tomt.
Järnvägen ligger ca tio meter nedanför en slänt, ej i direkt förbindelse med tomten. Men visst, regler finns säkert men troligen inget som hindrar bygge. Har tidigare varit en hög mur utmed hela tomten.
 
Du kan få straffavgift om du bygger.
Lite roligt är det ändå, alla som stressade in med bygglovsansökan före 2:a maj. Dom ärendena kan få ligga längre än 10 veckor för att ärenden enligt nya lagen måste prioriteras. Hur känns det? :)
 
Känns bra eftersom jag sparade cash.
 
SOCKEPLAST skrev:
Kan inte tänka mig att jag inte får det då inga grannar är berörda.
Spelar ingen roll om du bor 100 mil från närmaste granne.. Har du sökt lov/behöver söka lov får du inte bygga innan du fått ett besked.
Skulle någon störa sig på det kan det både bli tal om att du får riv ner allt igen och en liten straffavgift..
 
Om kommunen får reda på att du byggt innan bygglov beviljats får du ALLTID en straffavgift, typ 6000 kronor.
 
Alltid vet jag inte, tror att de ibland kan vara lite snälla. Men det allvarliga är att jag tror inte 6000 räcker i alla lägen. Om bygget räknas som svartbygge (finns ju inget bygglov) då får man betala 4 dubbel bygglovsavgift, vilket kan bli över 100 000. Det kan även bli aktuellt med rivning.

Det är ju fler faktorer än det faktiska bygglovet, efter det kommer att du måste göra en bygganmälan, Kvalitetsansvarig skall utses (och det kan bli svårt att hitta ngn. som kan ställa upp om huste redan är ett svartbygge), kontrollplan skall fastställas. Den kan innehålla kontroller som är försent att utföra på det pågående bygget, blir då struligt att någonsin få ut slutbevisetr.
 
bjurel skrev:
Om kommunen får reda på att du byggt innan bygglov beviljats får du ALLTID en straffavgift, typ 6000 kronor.
4 ggr bygglovavgiften enligt det gamla, men det nya är tuffare. Läs skl:s förslag o fundera på om det är värt att chansa framöver.
 
Vad menas med beviljas. Ja fick bara besked per telefon om att jag kunde bygga och skicka in en byggbeskrivning i efterhand. Eftersom mitt bygge drog ut på tiden ringde jag och kollade på nytt efter 2 år och de sa fortfarande att det bara var att skicka en beskrivning sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.