Tjena!

Det är dags för lite köksrenovering och vi har fastnat lite i vitvaruträsket. Vi har bestämt att vi ska köra på ett IKEA kök men är lite tveksamma till deras vitvaror. Jag har sökt lite här på forumet men många av trådarna har några år på nacken, så har kvalitén ökat senaste åren?

Vi har tänkt oss inbyggd kyl och frys men har läst att det bara är IKEAs egna som passar i skåpen? Stämmer detta fortfarande eller finns det alternativ? Deras inbyggda ugnar verkar ha samma mått som inbyggda från andra tillverkare iaf.

Hoppas att det är någon som har erfarenheter att dela med sig av.

//Fredrik
 
Det enda jag vet om IKEAs vitvaror är att dom är dyrare än till exempel Media Markt, Elgiganten och Expert.
 
Hej Fredrik,

när det gäller ugnens mått är det standard på alla märken. När det gäller kyl och frys för integrering är det vanligaste måttet som nästan alla övriga leverantörer kör på 177,2-178,8 cm.

Gällande erfarenheter har jag haft väldig otur med de Ikea vitvaror jag haft, så det överlåter jag till andra i forumet
 
IKEAS vitvaror har fem års garanti. Whirlpool, en av världens största vitvaruproducenter, levererar till IKEA. Om IKEAS pris är bra finns det inget att tveka om.
 
Numera är det inte bara Whirlpool som tillverkar IKEAs vitvaror.
Det är även Electrolux.
Vad som kommer från respektive tillverkare vet jag däremot inte, de säljare jag pratat med har sagt att de inte vet.
 
Beställde vårat kök igår. Altl inkl. vitvaror kommer från IKEA.
Återkommer i tråden när allt är installerat och testat :)
 
knauer skrev:
IKEAS vitvaror har fem års garanti. Whirlpool, en av världens största vitvaruproducenter, levererar till IKEA. Om IKEAS pris är bra finns det inget att tveka om.
Det hjälper inte om dom har 5 års garanti när dom vägrar åtgärda fel!

Har ringt och skrivit, blivit otrevligt bemött eller inte fått något svar alls.
KÖP INTE Ikeas vitvaror. Vi har haft många märken genom åren men Ikea är sämst!
Oj, vad vi ångrar att vi inte köpte ett kvalitetsmärke på t.ex Mediamarkt när dom har extrapris istället.

Funktion går alltid före design numera, hemma hos oss........(gillade tyvärr designen på Ugn/Micro och ugn Nutid med vit glaslucka).
Senast igår stod jag här med en obakad kaka och för inte länge sedan en rå kyckling. Har mätt upp temperaturen och den är väldigt ojämn.
Lägg sedan till att ljudvolymen är OTROLIGT hög. Inte bara när ugnen är igång utan ca 30 minuter efter avstängning också.
Ofta fungerar inte micron. Samtidigt visar den felmeddelande om att luckan inte är stängd - trots att den är det.
 
Hos mig åtgärdade IKEA fel på min diskmaskin. Dessutom 2ggr, inga som helst problem.
 
knauer skrev:
Hos mig åtgärdade IKEA fel på min diskmaskin. Dessutom 2ggr, inga som helst problem.
Det kanske är ett bra betyg till IKEA, men definitivt inte till diskmaskinen. Vem vill ha 2 fel under garantitiden?

Vår förra diskmaskin var en Whirlpool (inte köpt på IKEA). Efter garantitiden sprack plasten i luckan, där den var fastskruvad i den rostfria insidan. Lyckligtvis gick den att använda ändå, men man blir ju irriterad. Jag såg dessutom exakt samma fel på en Whirlpool diskmaskin som stod på barnens dagis.

/Hasse
 
Felet här berodde på att den första servicekillen inte gjorde sitt arbete korrekt.
Jag har ägt en dyr electrolux diskmaskin som nog förvisso var ett måndagsexemplar,
men eftersom jag inte hade 5-års garanti blev det dryga rep.kostnader.

För att kunna uttala sig så kategoriskt som du gör angående Whirlpools
kvalitet måste du ha ett större statistiskt underlag... Jag är övertygad om
att det finns personer som har dåliga erfarenheter av Cylinda, Bosch, Siemens etc.

Fem års garanti är guld värt. Oavsett fabrikat.
 
knauer skrev:
Felet här berodde på att den första servicekillen inte gjorde sitt arbete korrekt.
Jag har ägt en dyr electrolux diskmaskin som nog förvisso var ett måndagsexemplar,
men eftersom jag inte hade 5-års garanti blev det dryga rep.kostnader.

För att kunna uttala sig så kategoriskt som du gör angående Whirlpools
kvalitet måste du ha ett större statistiskt underlag... Jag är övertygad om
att det finns personer som har dåliga erfarenheter av Cylinda, Bosch, Siemens etc.

Fem års garanti är guld värt. Oavsett fabrikat.
Ja, fem års garanti låter bra. Det har jag nog aldrig haft på någon vitvara, men det hade behövts.
På vår AEG kyl gick plastbitarna i hörnen på glashyllorna sönder, så de ville ramla ner.
På vår Cylinda tvättmaskin blev det lagerhaveri för att det läckte ut vatten genom en dålig packning. I båda fallen var det nog inom 5 år.

Jag tror också att man kan hitta missnöjda kunder till alla fabrikat, och det är det som är problemet. Jag har inget fabrikat jag kan rekommendera till andra. Resultatet blir att jag byter fabrikat varje gång jag köper något.

Det retar mig att det är oväntade struntsaker som krånglar. Hur svårt kan det vara att göra kylskåpshyllor som inte går sönder?

/Hasse
 
Jag rekommenderar Gaggenau - aldrig haft några problem med produkten som varit Gaggenaus fel. Dessutom oklanderlig servicenivå.

Men som med allt annat i livet - det kostar lite när det är kvalitet.
 
Arkitekten2: Visst kostar kvalitet men tyvärr finns det ingen garanti att kvalitet och pris alltid går hand i hand. Köpte en ny Mercedes 1999. Efter två år började dörrarna rosta....
Köpte en en electrolux diskmaskin för 9000:- Efter 25 månader började den krångla
och jag la ut 3000 i reparationer innan fanskapet åkte ut.

Jag upprepar än en gång: om man inte är ute efter specifik design köp vitvaror med
5 års garanti. Det finns en tydlig trend bland vitvaruförsäljare som säljer produkter
fr olika tillverkare med denna garantiperiod.
 
Sen är ju iofs inte hållbarhet det enda kriteriet av betydelse när man väljer vitvaror...
 
Vi köpte Miele kyl/frys för halva priset p.g.a. att det var förra årets modell och sedan köpte vi Miele diskmaskin också nästan halva priset på Mediamarkt (ett specialerbjudande)

Har aldrig haft Miele tidigare och tyckt att det känts överreklamerat. Helt underbara maskiner! "Peppar, peppar" hoppas att dom håller i många år.

Vilken skillnad mot Ikeas vitvaror. Börjar spara nu för att byta ut Ikea-ugnarna snarast, trots att dom bara är 2 år.
Ska dock ta en dust till med Ikeas serviceavdelning ang. reparationerna! Återkommer med information om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.