Hej!

Nu är det dags för oss att bygga en altan. Då tänkte jag passa på att tilläggsisolera kanten på vår betongplatta innan den blir svåråtkomlig.

Min tanke är att göra enligt ritning nedan:

Inifrån ut är det:
1 Betongplatta
2 2x100 mm cellplast
3 Någon slags duk (blå på ritningen)
4 Grus
Allt detta står ovanpå tjälisoleringen. Ovanför sätter jag en täcklist (typ Isodräns 200mm) som fästs mot betongplattan.

Hela konstruktionen kommer sedan täckas av altanen så man kommer inte se så mycket av den.

Nu till frågorna:
1 Är det en vettig konstruktion?
2 Går det bra med cellplast eller borde man typ ha en isodränskiva innerst mot betongplattan?
3 Hur ska man fästa fast cellplasten? Går det bra att limma? Vilket lim ska man ta i så fall?
4 Ytterst tänkte jag ha en duk för att leda ort regnvatten men också för att skydda plasten mot framförallt UV-strålning. Vilken typ av duk kan man ta?

Mvh
Josef
 
  • TillIsol.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1.Att lägga 200mm Eps är aldeles utmärkt om du kan maskera den under altanen om du lägger diffusionsöppen duk som är uv beständig typ markseparationsduk så räcker det.
Tänk bara på att gruset blir tillräckligt tjockt och inte så rulligt så att du slipper trummljud och annat obehagligt när du går i gruset ska hela konstruktionen ligga dold under terassen så skulle jag låta bottenplåten gå ner i en markränna

2-3 Du behöver inte isodrän men när du limmar så limma med lodräta strängar så att du inte låser in fukt med limmet.
Det finns specielt lim för EPS men man kan ta lämpligt forgskum också..som är lite jobbigare kladdigt etc..och att man måste ha allt färdigt tillskuret.
4 markseparationsduk som är uv beständig ..huvvudsaken är att den är diffusionsöppen.
 
hur tänkte du fästa altanen då?
fäster du den i panelen ovanför eller borrar du fast en bärlina genom cellplasten?
 
byggarätt:

Tack för utförligt svar.
Allt kommer att vara dolt av altanen. Däremot har jag inte hittat någon täcklist som är tillräckligt bred så att den kan gå ner i en markränna. Med den jag hittat från isodrän så kommer vattnet att falla ner på gruset ovanpå tjälisoleringen. Tjälisoleringen har bra fall och därefter har jag dräneringsrör så jag tror nog att det går bra.

Vilka markseparationsdukar finns det som är uv-beständiga och diffusionsöppna?


westermagnus:

Altanen är helt fristående från huset.
Jag tänkte lägga betongplattor på tjälisoleringen sedan tjärpapp, en läkt som mellanlägg och därefter golvreglarna.
Se:
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/170549-altandimensionering.html
 
Hej igen!

Det här med att hitta en UV-beständig duk var inte så lätt. De jag kan hitta verkar alla vara tänkta att det ska täckas av något för att skyddas mot UV. Men jag behöver ju en duk som skyddar cellplasten mot UV.
Någon som vet någon duk som kan fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.