Vi håller på att byta panel på huset och min fråga till någon kunnig därute är måste man "dela" panelen på husets kortsidor så typ husväggen har egen panel och sen gaveln sin egen eller kan man köra grund till nock med 1 lång bräda (vilket hade sparat massa tid).
Vad är egentligen vitsen med att dela panelen just vid gaveln , är det rent estetiskt eller fyller det någon funktion ?

Huset har sadeltak förresten.
 
Vitsen är att det kanske inte går att få så långa brädor att det räcker från grund till nock.
Jag delar för att förenkla hanteringen, alla brädor som ska snedsågas blir kortare och hanterligare.

Jag delar med en plåt (stänkbleck) men det går att sala ut den övre panelen så att den ligger utanpå den nedre och det blir mindre synligt.

Att skarva brädor är inte bra då det lätt kommer in vatten i skarven.

Protte
 
Ola78
wojda skrev:
Vi håller på att byta panel på huset och min fråga till någon kunnig därute är måste man "dela" panelen på husets kortsidor så typ husväggen har egen panel och sen gaveln sin egen eller kan man köra grund till nock med 1 lång bräda (vilket hade sparat massa tid).
Vad är egentligen vitsen med att dela panelen just vid gaveln , är det rent estetiskt eller fyller det någon funktion ?

Huset har sadeltak förresten.
Du kan köra med en bräda, det finns fingerskarvade panelbrädor. Om du däremot lägger en skarv på väggen vilket inte är det mest optimala pågrund av att det som prototypen skriver, det kommer lätt in vatten. Se i så fall till att du lägger någon form av byggfog för utomhusbruk som går att måla över för att skydda skarven lite bättre. Annars är väl poängen att ge ett bättre skydd för skarven genom att sätta en lockstöt, en viss estetisk är det väl också även om jag personligen tycker det är snyggare med en "ren" fasad.
 
Jag kommer att göra "midja" på nästa projekt då det är 7-8 meter till nock och det blir bara för mycket med helbrädor. Man får väl se till det praktiska. Här i byn är det en som jagt en midja, sedan en vågrät bräda under med en rundning för varje bräda och en "tapp" för varje ribba, det är ju att plåga kroppen men är det gjort så är det.

Protte
 
Tack för de snabba svaren.
Jag har turen att endast ha 5.2 m till högsta punkten så jag kommer köra helbrädor.
Nu ska det bara sluta regna så man kan kavla upp ärmarna och sätta igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.