Efter en rejäl upprensning och ny uteplats förra året så har det äntligen blivit dags att slutföra jobbet med lite gräsmatta.
Jag vet dock inte hur jag ska göra :(
Totalt är det bara ca 100kvm som ska ordnas till, 30-40% av ytan ska jag mest fylla igen 10-20cm, så där är det väl bara att skyffla på med ny jord antar jag.
Resten är dock redan befintlig halvbra gräsmatta, men minst hälften av den måste höjas för att matcha nivån på uteplatsen och här vet jag inte vad som är bäst...

- Kan jag bara lägga på jord på ytan som ska höjas och sen på med nytt gräs, eller kommer det bli konstigt när det är helt olika grässorter?
- Ska jag försöka "skala bort" översta gräslagret, köra bort till tippen med det och sen på med ny fin jord + gräs?
- Ska jag på med ny jord och hyra jordfräs och köra runt med och sen så nytt gräs över hela ytan? Det är dock syrenhäck direkt intill, så kör man inte sönder deras rötter i så fall? Hur funkar jordfräs när det verkar vara en jädrans massa sten/berg inte så långt under ytan?

Vi verkar ha ganska lerigt i marken och det är en elände att försöka göra någon manuell bearbetning tyvärr.. och är det inte jorden i sig som jävlas så är det smäckfullt med rötter och eller sten/berg direkt man sätter ner spaden :S
 
AXS
På med jord och rulla ut nytt gräs. Större risk för ogräs, men det är det kanske värt för så mycket mindre jobb?
 
Ren matjord skulle jag undvika. Men att blanda den med grus, vare ok. Då får den luft. Det gamla gräset hade jag låtit vara. Kommer att ruttna med tiden. Ogräs kommer att försvinna i takt med klippningarna.
Och klart hade jag rullat färdig.
 
Har precis sått en gräsmatta och för mig så var det helt uteslutet att rulla. Vi använde anläggningsjord och det växer jättefint även där vi bara har 2 cm jord, 2 veckor sedan vi sådde.

1) Mycket jobbigare att hålla på och rulla och skära än att bara kasta ut lite frön. (Rullade gräsmattor åt kommunen med fotbollslaget när jag var yngre och undviker det helst igen.)
2) Eftersom att rulle på gräs är mycket dyrare så innebär det att jag i så fall hade letat efter det billigaste alternativet istället för det bästa vilket skulle gett en sämre gräsmatta långsiktigt. Gräsfrön som är så billigt så kunde jag köpa det bästa och dubbelt så mycket som behövdes i tanken att man kan inte så för mycket. Och det växer helt klart bäst där det är mest frön.

Rulla ser jag mest som ett alternativ om man har väldigt bråttom att få gräs vilket vi inte har då det finns tillräckligt stora delar av tomten som redan har gräs alternativt inte ska ha gräs alls så det finns lekytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.