Hur svårt är det att tala om för elfirma vilket material du vill ha då?
Jag lovar dig att de kan få fram samma saker som dig.

Sen vad spelar det för roll vad de tar för timpris?
Står det att det kostar x antal kronor att få jobbet gjort är det ju bara för dig att acceptera det eller ta in en annan offert?
Hur lång tid ett jobb tar kan skilja på flera timmar beroende på vem som gör det. Har du då ett fast pris så vet du ju vad det kommer kosta.

Sen ang material så kan du säkert deala med dem.
 
Hur är det med ansvaret för det material som elektrikern monterar?
Vem är ansvarig det håller rätt kvalitet?
Den som monterar eller äger huset?
Jag fick svaret av min elektriker han inte får/kan montera det jag köpt. Då han sa han var ansvarig för det han kopplar in.
 
Elektrikern är ansvarig för att han kopplar rätt. Knappast för eventuella fabrikationsfel osv.. Är ju rätt vanligt att kunder köper armaturer själva på lampaffärer som de sedan anlitar elektriker för att montera..
 
valter33 skrev:
Hur är det med ansvaret för det material som elektrikern monterar?
Vem är ansvarig det håller rätt kvalitet?
Den som monterar eller äger huset?
Jag fick svaret av min elektriker han inte får/kan montera det jag köpt. Då han sa han var ansvarig för det han kopplar in.
Kanske var det så att det var fel IP-klass? Det finns en mängd förklaringar till varför det inte skulle passa. Värmeutveckling osv..
 
Säljaren för en vara är den som tar på sig garanti och liknande. Den som monterar tar ansvaret för att det är rätt grejer och att det kopplas rätt. Har man som montör fått grejer som är fel så kan/får man inte montera. Har man fått rätt grejer så kan man montera men tar inte ansvar för varan fysiskt om man inte själv levererar/säljer den till kund.
 
tille1 skrev:
I ditt sätt o se det hela Bricco jag håller med dig om att jag skulle ochså bli f-bannad om elfirman utryckte sig att dom slår på 100 kr tim på arb om dom inte får sälja matrialet


Varför då?

Är i annan liknande branch och om jag får sälja mtrl i betydande omfattning så ser inte jag något fel i att jag lämnar rabatt på arbetet (ej Rot) t.ex 100kr/t

i bricco:s fall så borde han ju bli glad om arbetet åkte upp en hundring i timmen och han köper mtrl billigare själv då tjänar han ju både på mtrl o arbete (Rot)

Men vissa vill ju som sagt både ha kakan o äta upp den....
 
Tänkte summera lite. Jag köpte material själv för 900kr vilket dom beräknat avdraget i nya anbudet skulle ha 1700kr för. Elektrikern som var här gjorde sitt arbete på 4h vilket jag innan fick offert på 3400kr ex moms på innan ROT. 850kr/h känns ju ganska bra betalt..? Hade jag tagit det på timme hade jag alltså troligen landat på hälften ungefär då? Blir att ta in fler anbud nästa gång..

Varför känner man sig alltid lurad :(
 
Eller kanske ta det på löpande nästa gång. Nu tror jag iofs inte att skillnaden skulle bli så stor, han var där i 4 timmar, men du måste räkna med restid, kanske lite tid att lasta bilen med rätt förbrukn. materiel, verktyg osv. Så elektrikern ser nog de 4 timmarna som minst 5.
 
hempularen skrev:
Eller kanske ta det på löpande nästa gång. Nu tror jag iofs inte att skillnaden skulle bli så stor, han var där i 4 timmar, men du måste räkna med restid, kanske lite tid att lasta bilen med rätt förbrukn. materiel, verktyg osv. Så elektrikern ser nog de 4 timmarna som minst 5.
Det är sant och det tänkte jag inte på. Sen kanske de kör med bra marginal på fast pris om de är osäkra på hur arbetet ska gå.
 
Det är väl ganska självklart att "enkla" jobb "alltid" blir billigare på löpande
 
Lurad blev du inte om du tog priset dom sa
Men dumt gjort va det
Ta det som lärpengar kurser är ej gratis
Mvh Tille
 
Bricco skrev:
Tänkte summera lite. Jag köpte material själv för 900kr vilket dom beräknat avdraget i nya anbudet skulle ha 1700kr för. Elektrikern som var här gjorde sitt arbete på 4h vilket jag innan fick offert på 3400kr ex moms på innan ROT. 850kr/h känns ju ganska bra betalt..? Hade jag tagit det på timme hade jag alltså troligen landat på hälften ungefär då? Blir att ta in fler anbud nästa gång..

Varför känner man sig alltid lurad :(
Precis. Det är helt meningslöst att FÖRST anlita hantverkaren, och SEDAN begära ett fast pris. Så just som du inser, så funkar fast pris bäst när du tar in anbud från flera olika leverantörer.
 
Så tumregeln för en amatör som jag är att är det småjobb (fixa eluttag, spots, dra någon kabel etc) så ska man ta det löpande per timme istället för fast pris? Var går gränsen då ungefär mellan när man bör ta löpande Vs fast?
 
Någonstans mellan 5-10 tusen kronor.
 
Jag skulle säga att det beror på vad det är för typ av jobb. Är det ett jobb som är svårt att beräkna hur lång tid det kommer att ta (byta tjärtråd i ett gammalt hus som är ombyggt flera gånger tex) så kan man oftast tjäna på att ta det löpande.

Är det däremot ett jobb där elektrikern lätt kan veta förutsättningarna så blir det oftast billigare med fast pris.

Ett tips är ju att alltid ta in offerter från flera! Och dessutom kanske man inte ska stirra sig blind på priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.