Jag undrar hur ni andra har löst det här med kalla golv och golvdrag i gamla hus? Vårt hus är från mitten av 1800-talet och golven är oisolerade. Nu börjar vi bli lite trötta på svinkalla golv men vi vet inte riktigt var vi ska börja :-/. Förra ägaren renoverade och vi vet inte exakt vad som är gjort, men de nya golven ligger högre än kökets originalgolv så vi misstänker att de lagt golven ovanpå de gamla, men de är svinkalla i alla fall...
Vi har fått lite olika förslag, t.ex.
*att göra om grunden till en varmgrund och lägga plast ovanpå marken. Då skulle alltså fukten inte ta sig upp men luften skulle ändå kunna cirkulera mellan grunden och husets insida.
* isolera trossbotten med sågspån. Fast isolerade golv i ett gammalt hus med torpargrund är väl inte så lyckat, eller?
Vi värmer huset delvis med kakelugnar, så grunden värms ju upp lite av det (sägs det ju i alla fall, men jag börjar tvivla....).
Nån som har några bra råd att ge?
 
Vi har också haft/har kalla golv i vårt hus från 1936. Jag tror liksom du att det inte finns någon logik i att göra om grunden till varmgrund det skapar nog fler problem än det löser. Jag har nog kapitulerat och resonerar så att gamla hus har kalla golv helt enkelt. I vårt hus har vi sägspån i trossbotten den har sannolikt sjunkit ihop under årens lopp och det är sannolikt det som gör golven så kalla på bottenvåningen. I köket har någon lagt på masonite skivor ovanpå det gamla trägolvet eftersom vi inte orkade med det extra arbete det innebar att ta bort dm lade vi ett nytt trägolv ovanpå dessa och det är nog husets varmaste golv fn (om och hur det påverkar grunden vet jag inte men vi eldar också mycket i kakélugn,öppenspis och järnspis så jag tror nog grunden är ganska varm iaf) Materialet på golvet spelar också en enorm roll för hur varma de känns plastgolv och klinker känns ju enormt mycket kallare än trägolv! I gamla hus satte man ju förr för ventilationen i grunden på vinterhalvåret. det gör inte vi men vi märker en enorm skillnad på golven efter det att snön lagt sig runt huset på vintern och täpper till ventilationsöppningarna.
 
Ett alternativ kan ju vara att ha många trasmattor, verkar vara den lösningen som man använde sig av förr i tiden.
 
Hus från 1913 - trossbotten fylld med nån sorts lump dock, åså granitblockad torpargrund av finare sort. Vi kör helt enkelt med lammskinnstofflor ;-)

... åså trasmattor förstås. Och badrumsgolven är klinkers med värme.
 
Jag kör med sandaler från Intersport (tjocka sulor) kombinerat med  jägarstrumpor från Granngården (går ändå upp till knäna och är extra tjocka på undersidan).

Det där med att golven ska vara så varma att man kan gå runt i strumplästen gäller inte i gamla hus. ;)
 
Timmerhus från 1911
Vi har raggisar och lånetofflor till de som (vågar) besöker oss ;D
 
  • Gilla
Avle
  • Laddar…
Ja, det var ju helt klart billiga förslag ni kom med! Man får många sockor och mattor till priset av att fixa grunden ;)

Vi har raggisar och lånetofflor till de som (vågar) besöker oss
Ja, det lär vi också behöva skaffa oss om vi vill ha besök i fortsättningen ;D
 
chili skrev:
Vi har raggisar och lånetofflor till de som (vågar) besöker oss  
Ja, det lär vi också behöva skaffa oss om vi vill ha besök i fortsättningen  ;D
Köp skyddsskor med trampskydd istället, när det kommer folk till oss brukar det sluta med att vi får operera ut flisor ur allas tår. Dom är inte vana vid trägolv från 1905 där man måste lyfta på fötterna ::)
 
Angelven skrev:
Hus från 1913 - trossbotten fylld med nån sorts lump dock, åså granitblockad torpargrund av finare sort. Vi kör helt enkelt med lammskinnstofflor ;-)

... åså trasmattor förstås. Och badrumsgolven är klinkers med värme.
Vi med! Hus från 1807, nu extrautrustat med trasmattor. Lammskinnstofflor och raggsockor hör till. Vi lägger på några extra mattor på vintern. Och om några månader har vi förhoppningsvis badrum med golvvärme också :)
 
Inser ni att det finns underlag för en hel etikettbok om 'Hur man bjuder hem folk till äldre hus'. Kapitlena 'Inköpsförslag till gästers fotvård' och 'Första hjälpen i timerkojan' verkar givna... Dessutom behövs lite tips på hur man umgås i badrummet eftersom gästerna kommer att samlas där golvvärmen är ;D
 
Helt underbara råd och kommentarer! Era hus är antagligen friska!

Har man sågspån i kolvet så bör de ju fyllas på då och då. Lump och kolstubb är inte roliga att jobba med när man skall renovera. Sågspån är helt underbart! Och mössen bor inte i sågspån!

Jag har hittat bark i stora (!) platta stycken och helltäckandes botten av vårt vindsgolv (under spånet). Fungerade säkerligen både som isolering och hinder för sågspånet att ramla genom springorna till våningen under. Dessa var minst 150 år gamla och superfina!

Vaddå papp... när det finns runt hörnet att hämta. ;)
 
I vårt hus bestående av två delar, den ena med källare och den andra utan, är idag golven iskalla. Nu ska jag ha lite värme i källaren och får därigenom varmare golv ovanpå. Den andra delen har trägolv hårt angripna av röta. Jag lurar på att (om ingen överbevisar mig) gjuta igen dessa golv och installera golvvärme. För min del handlar det om att något måste göras, men kunde jag rädda golven skulle jag gladligen bära tofflor!
 
jocke@nybleus.se skrev:
Timmerhus från 1911
Vi har raggisar och lånetofflor till de som (vågar) besöker oss  ;D
Dito hus från 1860 och dito lösning för gäster. Dessutom, bäbisar ÄLSKAR att ligga framför en varm kakelugn, vilket brukar omvända de mest skeptiska stadsmammor... ;) (något för dig att tänka på Jocke, när du bestämmer dig för hur ni ska göra med ert projekt som gick åt pipan!)
 
ska göra om badrummet (ovanligt...)

funderar på om man skulle sätta en eller två fläktkonvektorer under badrumsskåpen..

någon som har testat det?

huset är ett 1850-tals lertegelhus och jag tror att det är gjutet golv i badrummet och total avsaknad av isolering. man gråter när man ska in i duschen.. :'(

instalerade också fårskinnstofflor inför vintern. billigt och trivsamt - lånetofflor är en höjdare

christopher
 
till likblek: har du gjutet golv redan så kanske du kan bygga på med golvvärmeslinga i el. Har du en yttervägg så räcker sedan en pax-fläkt inställt så att den går ett tag också efter att man "släckt lampan" (eller hur man nu kopplar den). El-golvvärme kan man lägga ganska enkelt själv utifrån instruktionerna på paketen. En lös duschkabin kan läsa eventuella problem om man inte tror sig kunna lägga ett golv med tillräckligt fall. ..bara som förslag....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.