Fritidshus brukar ha väldigt dålig isolering. så du ska issolera golv väggar & framförallt taket, innan du börjas slösa med energin.

Ska du ha det som permanentboende måste det finnas en värme lösning som kan sköta sig själv (du kanske reserbort eler blis sjuk, o så ska inte huset frysa sönder.)
 
jo, brukar vara så men isoleringen är mitt minsta problem just nu.

Edit, uträkning, tror vi kommer göra av med ca 4-6tom pellets vid mantlad kamin, det blir ca 16-18000 per år, är det en rimlig kostnad?

Blir det billigare med bergvärme?
 
Redigerat:
Vad baserar du den uträkningen på? Det låter mycket. Bergvärme kan vara billigare i drift, men jag är skeptisk till om det är ekonomiskt i ett så litet hus då investeringen är hög.

Erik
 
Du gör som du vill. Vill du satsa på två av de lösningar som ger minst värme för pengarna och dessutom kalldrag från tilluften i vardagsrummet, pelletsdamm och smuts av askan i bostaden så tycker jag du gör dumt.
 
Avemo skrev:
Vad baserar du den uträkningen på? Det låter mycket. Bergvärme kan vara billigare i drift, men jag är skeptisk till om det är ekonomiskt i ett så litet hus då investeringen är hög.

Erik

Tycker också priset verkar skena där. Uträkningen baseras helt sonika på att det är 4,7kwh i pellets per kilo.. men om jag går efter det verkar det vara billigare med en LLVP.

Johanpelle: vill du utveckladin teori gällande minst värme för pengarna?


Jag satt och lästa halva natten igår där det visade sig att vid kalla dagar nätter -10 (då är det tydligen kallt i skåne, -25 är kallt i gävle) gick det upp mot 3-4 säckar per dygn. Har jag nu börjat rita på ett system med vedkamin, pelletspanna (inte kaminen) samt solvärme på sommaren. Dels kan det vara skönt med ett riktigt förråd och eventuellt köpa in på bulk, sen att man inte behöver fylla på lika ofta som kaminen.

Vedkaminen får verka som en mysfaktor och en resurs vid kalla dagar för att minska pelletsförbrukningen. Det tråkiga är just att ha veden inomhus..
Någon som vet ljudnivån på en pelletsanläggning?

Tack för ert intresse att svara på mina frågor!
 
wallden_66 skrev:
Johanpelle: vill du utveckladin teori gällande minst värme för pengarna?
Pelletskaminer är mycket dyra i alla fall de som är bra.
Solfångare är en ren förlustaffär om man inte förbrukar oerhörda mängder varmvatten på sommaren.
Låna 35000 för 6% ger en årskostnad på 2100. Man får mycket vatten ur en elberedare för den summan. Det är uppvärmningen av huset som är den dyra posten och billigast blir om man lägger pengarna på EN utrustning och inte på flera halvdåliga.
Ett riktigt uppvärmningssystem höjer också värdet på huset.
Håll ned kostnaderna nu när räntan rusar.
 
Billigast och framtidssäkrat blir nog en beg FLVP typ Nibe 310P. Och då får du billigt varm vatten.

En kamin med tjockare skal (t.ex.) täljsten håller värmen längre.
 
johanpelle skrev:
Pelletskaminer är mycket dyra i alla fall de som är bra.
Solfångare är en ren förlustaffär om man inte förbrukar oerhörda mängder varmvatten på sommaren.
Låna 35000 för 6% ger en årskostnad på 2100. Man får mycket vatten ur en elberedare för den summan. Det är uppvärmningen av huset som är den dyra posten och billigast blir om man lägger pengarna på EN utrustning och inte på flera halvdåliga.
Ett riktigt uppvärmningssystem höjer också värdet på huset.
Håll ned kostnaderna nu när räntan rusar.
Jag har inga planer på att lägga 35000 för solvärme. Det jan man kapa rejält. Sen har jag heller inga planer på att belåna mig.

Du säger att man ska lägga pengarna på en utrustning, inte på flera halvdåliga, säg då vad du tycker jag skall använda utifrån de förutsäätningar huset har?
 
kamilenski skrev:
Billigast och framtidssäkrat blir nog en beg FLVP typ Nibe 310P. Och då får du billigt varm vatten.

En kamin med tjockare skal (t.ex.) täljsten håller värmen längre.
Nu kommer en dum fråga men frågar man inget får man inget veta:)

Vad är detta och hur funkt systemet?
 
wallden_66 skrev:
Nu kommer en dum fråga men frågar man inget får man inget veta:)

Vad är detta och hur funkt systemet?
http://www.nibe.se/sv/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Funktion/

Tilluftventiler kan placeras bakom radiatorer så att man slipper kallras/drag.

Och det mesta som du bränner i kaminen återvinns.
Och en beg pump i bra skick köper du för 5000:-
 
Redigerat:
Det är lite vanskligt att jämföra en luftvärmepump med pelletsvärme. När det är plusgrader eller ett fåtal minusgrader ger luftvärmepumpen billigare värme än pellets. När det är många minusgrader sker två saker. För det första sjunker effekten på luftvärmepumpen så att den inte längre räcker till. Då måste man komplettera med elvärme. För det andra sjunker COP så att den lilla värme som den trots allt ger inte längre är billigare än pellets. Därmed kan man slå fast att en luftvärmepump oftare är billigare än pellets i drift om man bor i Skåne än om man bor i Gävle. Med pellets kan du i alla lägen värma huset. Luftvärmepump bör man snarare se som ett komplement till annan uppvärmning som ibland trots allt klarar sig ensam.

Vad jag undrade beträffande din uträkning var hur du kommit fram till husets energibehov. 4 - 6 ton pellets per år innebär 18800 till 28200 kWh per år. Var kom de siffrorna ifrån? det låter för mycket för ett så litet hus.

Jag tror inte att en frånluftsvärmepump är en bra lösning till ditt hus. Den kan återvinna en del förluster från ventilationen. Resten är ren elvärme. Elvärmen gör den till ett komplett uppvärmningssystem, men värmen är dyrare än från en luftvärmepump. Ditt fritidshus är med all säkerhet inte så tätt att en frånluftsvärmepump är en bra idé. Det ventileras med självdrag genom skorsten och springor.

För mig känns det som att du siktar ganska högt, men det är givetvis ditt val. Litet hus betyder litet värmebehov och då har man inte så stor absolut besparing att bekosta ett nytt värmesystem med. Har du koll på var på dina 42 kvm du kan få plats med en pelletspanna och tillhörande förråd?

Erik
 
Hmm, ju mer jag läser ju snurrigare blir jag..

Avemo: det var en väldigt grov höftning, ser att det är på tok för högt!

Huset är på 42kvm men skall bli mer, 100-120kvm.

Mitt upplägg ser ut som så att vi har en verka in i vardagsrummet, kosligt och bra när vintern är rå! En pelletspanna placerad på något lämpligt ställe, någon som har förslag på detta? Hög ljudnivå? Hur mkt kvm i gol yta behövs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.