Bygget i full gång i södra Skåne, byggyta 145 m2 1 1/2 plan stenhus( bo yta 208 m2 ) + garage 60 m2 golvvärme Bv och i garage. Har planerat jordvärme med lämplig värmepump i lämplig Kw kapacitet. Värmepumpen står i garaget, huvudhuset har bjälklag i trä med el på övervåning ( byggarens rekomendation ). Från början var jag inne på betongbjälklag medvattenburen golvvärme även på övervåning. Vill gärna också vara förberedd att ansluta solvärme när tiden är mogen.

Vad skall jag välja ?? Blir mer villrådig ju fler jag pratar med...:(
 
El på ovanvåningen?

Självklart skall du väl använda värmepumpen för hela huset.

Solvärme blir det inte mycket på vintern, och speciellt inte i dimman i södra Skåne.

Jo, jag har bott där. :)
 
Vattenburet ska det vara. & det ska vara samma låga tempratur som till golv värmen där nere, för att spara mest energi, sen om dö väljer jättestora raddar för att få ner tempen eller golv vrme, det avgör du själv.
Men betångbjälklag på övervåningen låter som onödig kostnad, funka ju bra med träbjälklag & golvvärme.

Att ha värmepumpen i garaget, kommer att höja driftskostnaden, så hoppas garaget är nära huset.
I garaget skulle ja satt en fläcktkonvektor.

solvärme skulle jag inte ens tänka på, samma sak med termostater, dom skulle jag inte köpa.
 
Kör gv på övre plan funkar kanon, mot alla rekommendationer. Experter och energirådgivare säger raddar på öp men det verkar som man kör en gammal lösning. Som CarMan säger låg framledningstemp ett viktigt argument. Skulle köra träbjälklag på öp, verkar överkurs med betongbjälklag.
 
Har gv i träbjälklag på ovanvåningen. Fanns inte ens i tanken att köra element, varken vattenburet eller el.
 
Varför skulle inte golvvärme funka på övre plan ? Men det går lika bra att köra rejäla raddar med samma framledning som golvvärme blir enklare billigare installation är nog därför det är vanligast och kalla golv lär du inte få då har du andra problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.