Eftersom jag saknar behörighet men framförallt totalt saknar kompetens och erfarenhet har jag ju så klart anlitat yrkesmän för att renovera badrummet.

Jag har i olika etapper rådgjort med dem och de har kommit med förslag på olika lösningar för att allt ska bli så bra som möjligt. Men nu närmar sig slutet på renoveringen av badrummet, och då uppenbarar sig något fruktansvärt...

På ena långväggen har vi ventialtionskanal, dusch och toalett. På den andra långväggen har vi en kommod med handfat och dörren. På ena kortväggen, intill toalett och handfat står ett badkar. Duschen och kommoden är placerade så att duschväggen nästan möter hörnet på handfatet kant i kant. Alltså, det går knappt att gå mellan dem. Nu är duschväggen inte på plats ännu så det har inte uppenbarat sig så tydligt förrän nu. Mäter man är det inte mer än 40 centimeters mellanrum, det är ju ingenting! Man kommer att behöva gå i sidled för att ta sig förbi mellan handfat och duschvägg till toalett och badkar!

Vi har valt rör-i-rör för vattnet, så det går inte att "bara flytta" handfatet. Avloppet för handfatet kanske går att förlänga med lite lutning, men problemet är ju fortfarande vattnet... Rören kommer ut ur vägen och sitter där de sitter... Duschutrymmet skulle kanske gå att minska på genom att knacka ner kakel och riva lite i golvet, men duschblandaren sitter ju där den sitter...

Man har ju anlitat yrkesfolk för att de ska se sådana här saker innan de inträffar kan man ju tycka! Eller är jag fel ute där?
Jag har ju pratat med gubbarna och satt måttet från badkar till handfat på 30-40 cm. Men ingen tänkte på hur djup kommoden var och var den skulle sluta! Som sagt, jag saknar erfarenhet att tänka i sådana här banor, de har jobbat med badrum i 25-30 år! Jag kan tycka att de borde ha sett detta komma på lång väg! De ville till och med vara så förutseende att de ändrade placeringen på takspotten i duschen för att centreras över duschblandaren lite snyggt. Fint tyckte jag med, tills jag ser nu att duschstången som böjer ut från väggen är PRECIS under spotten och ger konstiga skuggor istället...

Ser bara framför mig hur jag måste hälla säckvis med MER pengar i projektet och riva upp väggarna för att göra om saker... Kommoden sitter redan uppskruvad på väggen med borrhål i kakel och allt som kommer att synas OOOOOM kommoden går att flytta. Plattorna har torkat sedan flera dagar tillbaka och går inte att lossa på längre misstänker jag...

Jag vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, men jag känner att jag måste vända mig någonstans för råd eller stöd! Jag håller på att få en ångestattack över att ha lagt hundratjugotusen kronor och mer på badrummet, och så kan man inte gå i det för att det är för trångt!!! :x
 
Kan du rita det?

Inget är omöjligt. Du kanske kan flytta kommoden åt sidan från duschen?
RiR kanske stannar kvar i kommoden.
Är allt gjort enl föreskrifter med folje, är det inga större problem.

Prova med Paint. Bara så att man fattar rätt.
 
badrumskiss.jpg

Givetvis är ju skissen sjukt oskalenlig, men den beskriver väldigt väl planlösningen.

35 cm mellan glasvägg och handfat går bara inte! Och handfat och kommod sitter fast i väggen med skruvar och silikon... Hoppas det går att ta loss!

Duschen har en mosaik på golvet och ett annat kakel på väggen än resten av badrummet, så det går inte att bara flytta duschväggen.

De blå strecken symboliserar var R-i-R kommer ut ur väggen, blandare är monterade.

Jag hoppas att utrymmet mellan kommod och R-i-R inuti är tillräckligt tillsammans med utrymmet mellan kommod och badkar för att flytta kommod och handfat så att det går att gå förbi... :S
 
Har du kikat på duschväggar som går att vika undan? Finns både dom som är runda och i 90 grader.
 
Om rören komme ut där du ritat så bör det inte vara några problem att flytta komoden närmare badkaret. Å andra sidan så blir det kanske besvärligt att ta sig ned i badkaret då? Brukar man inte ha badk. blandaren över en långsida på karet?

Och det borde också kunna vara en lösning att gå över till en halvrund duschvägg.
 
Det är dumt att upprepa vad andra skriver. Men just hempularens tips verkar ok.
 
hempularen skrev:
? Brukar man inte ha badk. blandaren över en långsida på karet?.
Det har jag aldrig sett i verkligheten utan bara i reklam.
Om det är mig det är fel på eller alla andra skall jag dock låta vara osagt. ;)
 
Dalbotös skrev:
Det har jag aldrig sett i verkligheten utan bara i reklam.
Om det är mig det är fel på eller alla andra skall jag dock låta vara osagt. ;)
Så har mina föräldrar det ;-)

Men vi har blandaren på kortsidan till vårt badkar.

Handlar det inte mer om hur badrummet ser ut?

Hade mina föräldrar haft blandaren på kortsidan hade man fått bada stirrandes in i en vägg.
 
Som redan skrivits bör det gå att flytta kommoden närmre badkaret utan att det ska bli svårt att komma ner i karet.

Vad gäller bl.a. farens placering till badkaret beror det väl på hur möjligheterna finns för placering.
Smartast att ha den på långsidan om man vill kunna sitta två i karet utan att ha blandaren i nacken...
 
Hejsan

Det där ser inte ut att våra några problem alls att lösa. Flytta kommoden lite närmare badkaret, det borde väl inte vara något problem att sätta den nästan ända intill?

Till duschen sätter du två svängda glasdörrar som du viker in mot respektive duschvägg när den inte används, på så vis blir duschen normal golvyta. Finns massvis med sådana duschdörrar i de flesta butiker/byggmarknader.
Ja, du får ju riva glasväggen då, det är väl den smällen du får ta, eventuellt kan du riva halva glasväggen och sätta en lite mindre dörr där. Prata med en bad-butik och kolla vilka olika lösningar dom har.

Du kan ju börja med duschdörrarna och sen se om du tycker att kommoden behöver flyttas.
Duschdörrarna finns i priser från ca 3000:- och uppåt, för 5-10000 får man finfina grejer.
 
T
Ja, det enklaste är som sagt att ta bort den fasta duschväggen och sälja den på blocket och sedan köpa svängbara duschdörrar!
 
Jag gjorde nåt liknande men det var på helt egen hand :blushing::( mätte som en blind huggorm me tumstocken, sämsta jag gjort i den vägen :@

Vi skippade glasdörrarna till duschen och hängde upp ett draperi istället som har fungerat över förväntan d^_^b men jag har ett par välvda duschdörrar ligger i förrådet nu och vi har renoverat båda badrummen så dom känns som lite över å i vägen mest :p
 
Duschväggen är redan beställd och så gott som betald för. Skulle ju vara ett alternativ att betala för och skrota den och ersätta den med något annat, men vi befinner oss tyvärr inte i den ekonomiska sits just nu där vi har den lyxen. Det blir denna duschvägg eller ingen alls och vi kan ju inte lika gärna stå utan :(

Flytta kommoden känns som det säkraste kortet just nu, får se hur man gör med de borrade hålen i kaklet. Kanske kan sätta upp något annat där som täcker, plattorna lär ju inte gå att byta ut längre för fixet har nog satt sig:(

Är jag helt fel ute som tycker att byggarna borde ha sett detta komma?
 
echX, kan du inte stryka "kommoden" och sätta dit ett vanligt handfat i stället?
Det är ju kommoden som ställer till problemen. Har den någon vettig uppgift att fylla?
 
echX skrev:
Är jag helt fel ute som tycker att byggarna borde ha sett detta komma?
Vet inte vad du jobbar med men för mig själv händer sådana här saker någon gå per år och då gäller det bara att göra det bästa av situationen. Att riva hela badrummet och börja om verkar inte vara ett realistiskt alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.