:)

Ja. Jag börjar.

Vilken är den snabbast växande växten som kan användas som häck?
Letar efter nåt som skjuter upp till 3-4 meter.
 
Thuja borde väl funka bra? Thuja kan dock bli längre än 3-4, men klipper du toppen när den nått önskad höjd stannar den.
 
Har haft brabant senaste 15 åren och tycker den växer för sakta. ( har haft 3 hus och 3 lägenheter under tiden dock). Pga visa omständigheter flyttade som fan. I senaste huset planterade vi 0.8 m brabant. På 2 år har den växt mellan 50-90 cm.

Hur fort växer pil eller bambu?
 
Bambu har jag aldrig provat men pil - beroende på hur du menar. Jag har en pilhäck som består av 2,5 meter långa pilstörar som flätas in i varandra i ett rutmönster. Eftersom en halvmeter ca skall ner i jorden så får du en två meter hög häck direkt. Fast man brukar klippa av topparna för att den skall skjuta fler skott längre ner på stammen. Lite bilder : http://www.salixprodukter.nu/levande.html Fördel med detta sättet är att det är ganska fint att titta på även på vintern då man ser rutmönstret, i alla fall de första åren.
En granne i närheten (dvs ett par km bort ;) ) har en pilhäck av ett annat slag, han har satt pilstammar rakt ner i marken och sedan klippt av dem. De växer då rakt upp i en hel bunt per stam. De var i alla fall 2,5 meter höga när jag kollade på dem i vintras. Nackdelen med detta är att de lägger sig när det kommer mycket snö på dem. Så länge de inte går av så reser de ju sig igen men själva insynsfunktionen försvinner.

Sen, en pilhäck är ju avlövad på vintern till skillnad mot tex thuja.
 
Hm, nu när jag läser igenom mitt inlägg i efterhand så ser jag ju att jag egentligen inte alls svarade på din fråga! :)
 
Dalbotös skrev:
Hm, nu när jag läser igenom mitt inlägg i efterhand så ser jag ju att jag egentligen inte alls svarade på din fråga! :)
Det gjorde du! Var köpte du pilen? Hur stora var plantorna?

Går det att ha pil 1 m framför thujorna?
 
Redigerat:
Från http://www.salixprodukter.nu/
250 cm långa, nån cm i diameter.

Klart det går men pil är törstig, väldigt törstig så risken är väl att de tar allt vatten från thujan.
 
Dalbotös skrev:
Från [länk]
250 cm långa, nån cm i diameter.

Klart det går men pil är törstig, väldigt törstig så risken är väl att de tar allt vatten från thujan.

....och där är pilen slut i år. Tyvärr, för dom har MYCKET bättre priser än tex lillopil.se.

Har också flätat pil och tycker det är ett kul alternativ till alla vanliga häckar om man inte kräver vintergrönt. Första säsongen blev dom längsta skotten över en meter, andra året sägs det växa avsevärt mer än så om man tillåter det. Häcken blir iprincip helt tät andra året.
 
Hur flätar man den? Binder?
 
Som sagt, man flätar bara och knyter lite i ändarna så man får till avslutet. Vissa krokiga skott kan behöva knytas i toppen men annars inte.
 
Är det bara salixprodukter och lillopil som säljer pil?
 
Jag vet inga andra men det kanske finns?
 
Har inte hittat några andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.