Hejsan!

Skall börja bygga min altan nu, och undrar om det är expanderbult jag skall använda till bärlinan som skall fästas i grunden.Grunden är av slaggsten och huset är från slutet av 1800-talet.

Vad för storlek på expanderbulten bör jag använda?
Vad bör man ha för cc mellan expanderbulten?

Funkar det inte i slaggstenen så kanske jag kan fästa bärlinan i teglet, är det expenderbult då också?

Altanen skall bli 9m lång och 4.5-5m djup.

Tänkt att använda 45x195 som bärlina och 45x170 eller 45x145 som golvregel.
8-10 färdiggjutna plintar(70cm),fördelade på två rader.

Kanske någont annat jag bör tänka på?

En bild på grunden.

Mvh Ronnie
 
  • IMG_1599.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett så vackert hus med en så vacker grund.
(med ett moderat avstånd till marknivå)

detta är ett "scratch"-bygge och altanen kommer bli så djup som 1x2 i förhållande så den behöver knappast förankras för att inte komma på glid.

Lycka till från en som kommer sätta bärlinan i väggen.
//anders
Osså en go trappa från dörren glömde jag.
 
Redigerat:
Ok, skulle gärna vilja fästa bärlinan i slaggstenen men det går kanske inte då.
Mvh Ronnie
 
jag bara tycker det är synd att smacka på en träaltan ala 2000-tal på en så fin grundmur.
expanderbult i slaggsten vet jag ingenting om :)
Själv har jag träfasad och skall skruva franska utav bara f-n i den.
 
Tack Anders för dina svar och visst kan jag hålla med om att det är lite synd, men det skulle göra det enklare för mig om jag fäster bärlinan i slaggstenen.
Hoppas det går bra med att skruva för dig.

Ingen som har erfarenhet av slaggsten i grunden??:S


Mvh Ronnie
 
Hej! Jag har ett gammalt hus ( 1909 ) som står på granitsten som är murad med cement mellan stenblocken. Dvs jag har inte slaggsten. Jag håller också på att sätta upp bärlina. Jag kommer använda rosfri expanderbult. Jag har använt det tidigare i min granit-stengrund och det sitter mycket bra. Då har jag använt M10 expanderbult och den har dubbla muttrar ( köpt på Bauhaus ). Den expanderar genom att man skruvar ner ena skruven. Om du provborrar en skruv och testar att expandera den, borde du kunna få en klar uppfattning om hur bra / ej bra den fäster. Jag har någon gång råkat borra i en spricka eller i den porösa cementen som omger minna stenar och då märks det direkt att skruven inte sitter (stenhårt ). Jag tänker lägga tjärpapp mellan min bärlina och min ganska ojämna stensockel.

Lycka till med ditt projekt!
 
Oj... jag missade att det var förra året som detta tråd var aktiv.. Säkert redan löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.