Sitter och funderar på hur man skall lösa slänten till grannen. 35 meter lång och från 50cm till 70cm som högst.

Gick i funderingar på slipers först, men hörde att det kan bli myrinvation osv (materialpris ca 6500:). Då funderade jag även på mur .. vad det kan kosta att få någon som gör en sån mur och vart man hittar någon bra anläggare i stockholm´s krokarna.

Priserna på själva stenmuren ligger väl kring 500-600 kr /kvm har jag sett här på forumet, rimligt ?

Hade förut funderingar på att endast lägga kullersten i stänten men med mur eller slipers så får man 50kvm mer gräsmatta att gå på.
 
Ingen som har några bra inputs ? har kikat runt en del på gamla trådar osv.

Starka verkar inte ha någon megastone eller lock block .. synd .. annars ligger nog dom betydligt billigare i pris.

Hjälp ! priser, vad tar en entreprenör för att anlägga muren ?

Vad skall man välja för leverantör av sten ? starka verkar ha bra priser, osäker på kvalité. Synd att dom inte har Lock block varianten :(
 
L stöd eller Lecabloc som man sedan murar natursten imot kanske...?
 
L-stöd har jag kikat på, dock är det nästan dyrare än en mur av sten. Sen är dom rätt tunga :-[

I dagsläget har vi en slänt på ca 45grader med en höjdskillnad på ca 70cm på högsta stället mot grannen, .. men då torskar man ca 50kvm gräsmatta.
 

Jag tyckte L-block var krångligt, ställer stora krav på underlaget och blir väldigt fyrkantigt. Nästan omöjligt att göra själv (åtminstonde utan ordentlig maskinpark).
Så jag mura leca och putsade. Då kunde jag dessutom svänga av muren i en böj och "designa" vartefter jag höll på.

///Johan
 
Vi har också en slänt mot en granne. Nivåskillnaden kanske blir ca 50-60 centimeter när grovplaneringen är klar. Vi funderar på om vi ska ha slänten kvar och plantera växter, ev häck, i slänten, eller om vi ska bygga upp med en stödmur (leca med putsning verkar ju mkt bra) och på denna avskärma med en häck.

Jag gillar inte slänter egentligen. Vattnet rinner av jorden, bollar rullar ned till grannen, man förlorar tomtyta, svårt att gå där. Vi har inte så stor tomt så varje kvadratmeter är värdefull.

Undrar vad en stödmur med lecablock skulle kosta per meter? Vet någon? Hur fäster man i underlaget?

/eva
 
Jag hittade på byggmax MURBLOCK 25 x 19 x 59 CM 20 KG - 29,95kr/st (http://www.byggmax.se/htm/produkt_view_3.asp?ProdID=240). Så per meter eller snarare 1,18meter blir då 60kr. Då har men en bygghöjd på 19cm och en bredd på 25cm.

Hmm kanske inte är en dum idé, det är betydligt billigare att göra det med lecablock, under hälften i kostnad.

Sen hur man fixerar det och hur stabilt det blir har jag ingen aning om. Kanske någon som har erfarenhet med att göra stödmur i leca som har någon bra guide :) ?
 
Johannabacken skrev:
Jag tyckte L-block var krångligt, ställer stora krav på underlaget och blir väldigt fyrkantigt. Nästan omöjligt att göra själv (åtminstonde utan ordentlig maskinpark).
Så jag mura leca och putsade. Då kunde jag dessutom svänga av muren i en böj och "designa" vartefter jag höll på.

///Johan
Ursäkta mig alltså men man behöver en hammare, en fogsvans, en vinkelhake, ett vattenpass och möjligen ett stämjärn för att bygga formen till L-elementen. För att bocka armeringen så kan det vara bra med en stump metallrör och några plankor, till gjutningen åtgår en hink att mäta upp matrialet med, en spade att skotta med och om man vill lyxa en betongblandare.

Det är egentligen ingen skillnad på kraven på underlaget mot andra lösningar. Det ska vara plant välpackat och inte röra sig.

Fördelen med L-element är att de står emot markrörelser bra. Besparingen på att göra egna element kontra färdiga är enorm, Jag räknar med att färdiga element hadde kostat 3-4 gånger mer än mina hemgjorda och då räknar jag ändå in de 3000 som blandaren kostade i kostnaden

knepet är att göra elementen lagom smala så att de går att hantera. 3 dm kan kanske vara lämpligt om nan ska kunna hantera dem på två personer

Jag gjorde 32 st 1X1X0,6 meters element med 10 cm godstjocklek förra sommaren. De elementen gjordes med ovan nämda verktyg och en blandare. Gick 80 säck cement, knäckte tre måtthinkar. De elementen gjöts i form handbaxades till ett upplag och placerades till slut ut på plats med hjälp av grävare
 
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
M@ZE skrev:
L-stöd har jag kikat på, dock är det nästan dyrare än en mur av sten. Sen är dom rätt tunga  :-[

I dagsläget har vi en slänt på ca 45grader med en höjdskillnad på ca 70cm på högsta stället mot grannen, .. men då torskar man ca 50kvm gräsmatta.
Med en slänt på 45° 70cm så är det inga problem att bygga en stödmur av sand/natursten enligt bilden + det blir ju mindre gräsmatta att klippa 8)
 
Mats_o .. du har inte lust att göra muren i valfritt material till bra peng ? :)

Du verkar ju vara en fena på det här asså, blir avis !! >:(
 
Nix men om du bor i Sundsvallsområdet så är du välkommen förbi och titta på mina lite större byggen.

Annars är det bara att fråga på så ska jag göra så gott jag kan med att besvara dem.

Skanska prefab hadde en bra sida om L och T-element med bla måtten. Det var från den sidan jag fick måtten till mina element ifrån.

Ärligt talat så hadde jag inte gjort något eget betongprojekt alls före förra sommaren då jag som sagt byggde mina L-element men det är inte svårt bara man tar det lugnt och funderar rejält först. Nackdelen med betong är att det inte går att backa när den väl har härdat.
 
Skulle vilja lyfta frågan om hur man fixerar en mur byggd av lecablock i marken.
Funderar själv på att bygga en sådan, men är orolig att den blir vinglig...
Någon som kan detta?
 


Så här gjorde jag på ett ungefär (efter råd av den lokale fixaren)

Gräv dike, ca en decimeter bredare än stenen. grusa av och platta till. Gjut en sula (jag gjorde en gjutform för att inte behöva så mycket betong), tryck dit första varvet leca i betongen direkt. Körde med breda leca de första varven. Armera rikligt. Se till att insidan är drenerad längst ner så att inte vatten kan samlas på insidan muren. Lägg en platonmatta på insidan så att vatten inte kan gå ut och förstöra putsen. En mur bör (måste enligt putsexpertisen) ha en kröning med droppnäsa, annars kan det rinna vatten längs putsen och missfärga muren.

Lite ostrukturerat kanske, fråga igen så kan jag svara hur jag gjorde (inte nödvändigtvis den enda och bästa sättet ;) ).

Mvh
///Johan


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.