Hejsan!

Vi står närmast att bygga en villa. Men jag har svårt som tusan att bestämma mig för om jag ska satsa på enplans eller 1,5 plans hus -suck?

Vad är fördelarna med enplan vs 1,5 plan. Jag förmodar att det blir lite enklare underhåll med 1plan, men blir det billigare? Vi kommer att behöva ca 150 -170 kvm.

Hur kom ni fram till vilket hustyp som passade er bäst?

mvh
Lasseman med familj.
 
Hej!

Vi har en önskan om en enskild privat "sov-avdelning" och kommer därför välja 1,5-plan. Övre plan kommer att innehålla tre sovrum och nedre plan gästrum/kontor samt sällskapsytor såsom vardagsrum, matsalsrum och kök. Ytterligare fördelar med 1,5-plan vs. 1-plan är att man får större trädgård/behöver inte lika stor tomt. Har även för mig att 1,5 är något billigare per kvm.

Lyck till!

//Impossible
 
Hej!
Vi vill slippa spring i trappor...av den enkla anledningen valde vi ett 1-planshus. Vi hade också så pass stor tomt (2000 kvm) att det funkade. Vi har 159 kvm; i ena änden 3 sovrum, badrum och litet allrum och andra sidan kök, vardagsrum, arb.rum och tvättstuga. Huset kom upp igår!!!

Men visst är det lite dyrare med enplanshus, pga att plattan kostar, men det tyckte vi ändå inte spelade någon roll. Jag har lite svårt för 1 1/2-plans pga av de sneda taken, tycker det blir svårmöblerat, hellre skulle jag då välja 2-planshus om jag ville ha fler våningar.

Ja, inte är det lätt inte...alldeles för många val att göra längs vägen..
Lycka till i alla fall!
 
Hej!

Vi håller på att bygga ett 1½-plans Kvadraten från Eksjöhus. Vi var först inne på 1-plans, men 1½-plans blev lite billigare och vi gillar planlösningen.

Mitt förslag, om ni inte vet vad ni vill ha, är att beställa en massa kataloger och väga för- mot nackdelar med olika planlösningar. Håll också utkik efter husvisningar, husen kan bli något helt annat i verkligheten än på ritningen.

Lycka till!
 
Monica9 skrev:
Hej!
Vi vill slippa spring i trappor...av den enkla anledningen valde vi ett 1-planshus. Vi hade också så pass stor tomt (2000 kvm) att det funkade. Vi har 159 kvm; i ena änden 3 sovrum, badrum och litet allrum och andra sidan kök, vardagsrum, arb.rum och tvättstuga. Huset kom upp igår!!!

Men visst är det lite dyrare med enplanshus, pga att plattan kostar, men det tyckte vi ändå inte spelade någon roll. Jag har lite svårt för 1 1/2-plans pga av de sneda taken, tycker det blir svårmöblerat, hellre skulle jag då välja 2-planshus om jag ville ha fler våningar.

Ja, inte är det lätt inte...alldeles för många val att göra längs vägen..
Lycka till i alla fall!
Oj va fräckt! Vilket hus har ni byggt ?- Nu blev jag supernyfiken. Vi har en ganska stor tomt ca 1300 så det border räcka till för ett hyfsat enplans hus om vi nu väljer det (lutar starkt åt det).
 
Hej igen!

Vi bygger med Mjöbäcksvillan, men har ritat om ett annat hus lite så det skulle passa oss! Ska se om jag hittar en ritning på mailen så skickar jag den till dig!
/Monica!
 
Om jag hade möjlighet skulle jag bygga 1-plan! Det enda som hindrar er är tomtens beskaffenhet samt det ekonomiska. Man kan ju bygga i etage (halvtrappor), så blir det nästan enplan, men man slipper dessa jobbiga trappor!

Står valet desutom mellan ett 1-plan och ett 1½-plan skulle jag inte tveka alls, förlåt, men 1½-plansvillor är i mitt tycke inte så vackra byggnader, finns det något tristare och mer fanatsilöst...:-X. Att sedan ha sneda tak inomhus känns inte heller så roligt...

Vi bor i 1-plan idag (inte så stort, 140 kvm), och vi trivs alldeles förträffligt! Det ger en otrolig rymd, huset verkar större och luftigare. Vårt nybygge blir istället ett sluttningshus (detta p.g.a tomtens beskaffenhet) på 240 kvm, och jag tycker det ska bli lite tråkigt med trappor, men i det här fallet har vi inget val.

Lycka till!
:)
 
Vi har beställt ett 1 3/4 hus och som någon annan skrev så vill vi ha en enskild sovavdelning. Vi har valt FH Entitan på 135 kvm, främst för att kommunen har jättehöga krav på utseendet på vårat hus, annars hade jag nog valt FH Doppingen.

Lycka till ;)
 
Vi kommer troligen att bygga 1 3/4 plan alt 2 plan. Idag bor vi i 1 planshus och vi vill få bort sovrummen från de vanliga sällskapsytornaytorna. Skönt att få bort sovrum osv på andra våningen så man slipper storstäda allt då folk kommer på besök! ;D
Vidare tycker jag det är bekvämare att ha sovrummet en våning upp så man slipper insyn.
Billigare blir det ju också, plattan bli hälften så stor och inte att förglömma värmen som vandrar uppåt = förhoppningsvs lägre elkostnader.
Men som sagt, smaken är som baken! ;)
 
H
Vi har valt att bygga ett 1,5 plans hus, smålandsvillans "västervik", av den enkla anledning att vi vill ha barnens rum och lekrum på övervåningen.
Medan undervåningen är till för matplats sällskapsytor och liknande.
Vi bor just nu för tillfället i ett 1 plans och tycker att det på något vis inte blir så avskärmat.

men som tidigare skribent skrev " smaken är som baken" :cool:
 
Vi valde först ett 11/2-plans men ångrade oss sen på vägen då vi insåg att trappan + snedtaket skulle stjäla alltför mycket utrymme och pengar. Det blev istället ett egenritat 1-plans med öppen lösning mellan vard.rum och kök. barnsovdel med 2 sov, allrum och toalett, föräldrardel med 2 sov(1 stort, 1 litet), toa och klädkammare. Detta gjorde ungefär 100.000-150.000:- i merkostnad för 1-planaren men då fick vi oxå ett egenritat hus. huset är på 153 kvm.

Dahlino
p.s. vi kommer att bygga med Mjöbäcksvillan d.s.
 
Trappor är onda. Vad jag än ska ha så finns det en trappa mellan mig och det jag ska ha. Efter att ha genomlidit suteränghus, lägenhet på tredje våningen, lägenhet på andra våningen, enplanshus med vind och källplan, 1½-planshus, 1½-planshus med källare och tvåplanshus vet jag: jag har sprungit det jag ska i trappor. Inte en trappa till så länge jag kan försvara mig!
 
Hej,

Väljer man ett 1 1/2 -plans hus med manzardtak får man betydligt mer utrymme på övervåningen än ett traditionellt snedtaks hus. Vi bygger ett stort 1 3/4-plans hus med full ståhöjd ända ut till vägg.

Vad beträffar trappor eller inte är ju det ett tudelat ämne..
 
För att balansera diskussionen lite så måste jag säga att jag gillar att ha flera plan :)

Jag vill dock att alla nödvändiga utrymmen ska finnas på bottenplan (inklusive våra sovrum) så att man slipper springa i trappor på morgon och kväll, men jag tycker att det är väldigt trevligt att kunna gå till ett annat plan också - som känns avskilt och annorlunda än bottenvåningen.

Sedan har vi i och för sig inte den byggrätt som krävs för att vi ska kunna bygga så stort som vi vill i ett plan heller, men även om vi hade haft det så hade vi faktiskt valt ett plan till.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.