Status
Inte öppen för fler kommentarer.
nu är jag ingen vvs-are men är inte plattans uppgift att "förstyva" fästpunkten. OM man fräser ner en brunn
direkt i en golvspånskiva och sen gör som vanligt i duschen...dvs står då och då mitt på brunnen..då finns
det risk att spånet som är mkt svagare/kexigare än den förstärkta montageplattan brister och tar hål på tätskicktet eller rent släpper neråt. Prova göra ett stort runt hål, fräs en kant och lägg på belastning på det...typ 100kg..då förstår du varför man ska ha en monteringsplatta. Förr gjorde man väl så men efter alla fuktskador som uppkommit pga detta så kan jag tänka mig att montageplattan uppfanns:)...men det är bara vad jag själv tror...
//
M
 
thomasx skrev:
Jag skrev redan i TS att kortlingar så klart kommer på plats även i fallet med enbart spåskiva.

Det är väl inget konstigt alls med att monteringsplattan ifrågasätts, och det visas väl ganska tydligt av det faktum att hittills är det inte en enda person som kunnat förklara vilken faktisk nytta den gör och på vilket sätt den skapar extra säkerhet för tätskiktet, annat än att möjligen förenkla själva monteringen.

Det finns ingen anledning att bli hånfulla eller sarkastiska bara för att jag undrar över nyttan och påpekar sakförhållanden i refererade dokument samt lite väl kategoriska påståenden som inte tycks stämma överens med dessa.
Nog inte någons mening att vara hånfulla och sarkastiska men om en biltillverkare rekommenderar mig att köra bilen på 95 oktanig bensin så ifrågasätter inte jag detta eller provar att köra den på diesel för det kanske kan fungera lika bra... Jag rättar mig naturligtvis efter tillverkarens rekommendationer och känner inte att det finns behov av att ifrågasätta detta då de bör veta bäst då de tillverkat bilen... ;)

Att du inte fått en vettigare förklaring om den faktiska nyttan kan ju kanske bero på att det inte är någon härinne som uppfunnit eller tillverkat brunnarna och monteringsplattorna... :rolleyes:
 
thomasx skrev:
Ja, det där med att säkerställa att kortlingar används lästa jag också någonstans, men det går ju att montera plattan utan kortlingar också (vid golvbjälklag cc300 alltså), och som väl någon av länsförsäkringars killar noterade här i veckan, gds'are gör det oftast mycket bättre än "riktiga" hantverkare. Det går ju, som jag redan nämnt, att sätta kortlingar under golvspånet också. Slutsatsen kanske blir att monteringsplattan egentligen är till för att hantverkarna ska fuska lite mindre ;-)

Det där med att montera utan kortlingar tror jag du har fel på. Oavsett om reglarna ligger på cc 300 eller cc600, så skall det finnas kortlingar under alla kanter. Det gäller f.ö även utefter "kortsidorna" i rummet. En skivkant måsta ha stöd. Jag har provat, visserligen med en löst liggande skiva, kliver man nära kanten så blir det en kännbar nedböjning.
 
"Jag kan fortfarande inte förstå dig varför man INTE ska anvvända mont.plattorna från"

"Att du inte fått en vettigare förklaring om den faktiska nyttan kan ju kanske bero på att det inte är någon härinne som uppfunnit eller tillverkat brunnarna och monteringsplattorna..."

Alla undrar varför man INTE ska använda plattan, bara för att ingen kan svara på frågan om varför man ska använda den. Vad gör den för nytta för att säkra tätskiktskonstruktionen? Det är frågan i denna tråden! Bara det faktum att ingen kan svara på den och många mest bara verkar bli frustrerade över att inte kunna svara på den är väl ett gott betyg på ifrågasättandet! Världens enklaste fråga, men ingen kan svara. Ingen. Hittills i alla fall. Antagligen är svaret att den inte syftar till att säkra våtrumskonstruktionen, utan istället förenkla monteringen och möjligen sätta käppar i hjulet för en och annan fuskare. Och frågan är då istället om inte en korrekt montering direkt i spånskivan faktiskt blir säkrare för tätskiktet än att använda skivan.

"rekommenderar mig att köra bilen på 95 oktanig bensin så ifrågasätter inte jag detta "

Shell rekommenderar att man kör på V-Power, så du gör det alltså, utan att fundera över varför!? Gör du alltid så som alla säger utan att nånsin fundera över varför? Verkligen?
 
hempularen skrev:
Det där med att montera utan kortlingar tror jag du har fel på. Oavsett om reglarna ligger på cc 300 eller cc600, så skall det finnas kortlingar under alla kanter. Det gäller f.ö även utefter "kortsidorna" i rummet. En skivkant måsta ha stöd. Jag har provat, visserligen med en löst liggande skiva, kliver man nära kanten så blir det en kännbar nedböjning.
Ja visst, själklart ska det vara kortlingar runt om med cc 300, inget snack om den saken. Vad jag menar är att det går att montera plattan utan tvärkortlingar i ett golvbjälklag med bjälkar cc300. Det är fel, men det går. Plattans "försäkran" om korrekt montering med kortlingar är alltså begränsad. Hade varit bättre då om den varit med inbyggda tvärkortlingar, och varför inte ihopgjuten med brunnen och röret, som ändå måste gå igenom en kortling. DÅ hade man fått en stark konstruktion. Fast då kanske betydligt starkare än nödvändigt.
 
S
varför ska du krångla till det??
kör med plattan
 
thomasx skrev:
"Jag kan fortfarande inte förstå dig varför man INTE ska anvvända mont.plattorna från"

"Att du inte fått en vettigare förklaring om den faktiska nyttan kan ju kanske bero på att det inte är någon härinne som uppfunnit eller tillverkat brunnarna och monteringsplattorna..."

Alla undrar varför man INTE ska använda plattan, bara för att ingen kan svara på frågan om varför man ska använda den. Vad gör den för nytta för att säkra tätskiktskonstruktionen? Det är frågan i denna tråden! Bara det faktum att ingen kan svara på den och många mest bara verkar bli frustrerade över att inte kunna svara på den är väl ett gott betyg på ifrågasättandet! Världens enklaste fråga, men ingen kan svara. Ingen. Hittills i alla fall. Antagligen är svaret att den inte syftar till att säkra våtrumskonstruktionen, utan istället förenkla monteringen och möjligen sätta käppar i hjulet för en och annan fuskare. Och frågan är då istället om inte en korrekt montering direkt i spånskivan faktiskt blir säkrare för tätskiktet än att använda skivan.

"rekommenderar mig att köra bilen på 95 oktanig bensin så ifrågasätter inte jag detta "

Shell rekommenderar att man kör på V-Power, så du gör det alltså, utan att fundera över varför!? Gör du alltid så som alla säger utan att nånsin fundera över varför? Verkligen?
Du har ju fått svaret att det är för att det ska bli hållfastare runt brunnen men du nöjer dig ju inte med de svaret oavsett vem som skriver det känns det som...
Har man förr monterat utan plattan och senare monterat med plattan så märker man skillnaden.

Något bättre svar från någon annan än tillverkaren kan du nog knappast räkna med att få.

Shell har inte tillverkat bilen så det är ju knappast samma sak...
Men visst... Jag kör på v-powern i min "sportbil" ändå för att jag känner att den går bättre på det. ;)
 
thomasx skrev:
Ja visst, själklart ska det vara kortlingar runt om med cc 300, inget snack om den saken. Vad jag menar är att det går att montera plattan utan tvärkortlingar i ett golvbjälklag med bjälkar cc300. Det är fel, men det går. Plattans "försäkran" om korrekt montering med kortlingar är alltså begränsad. Hade varit bättre då om den varit med inbyggda tvärkortlingar, och varför inte ihopgjuten med brunnen och röret, som ändå måste gå igenom en kortling. DÅ hade man fått en stark konstruktion. Fast då kanske betydligt starkare än nödvändigt.
Ingen har väl sagt att det är omöjligt att montera utan plattan heller... :x

Sorry men det känns mer och mer som trolleri härinne nu... q(;^;)p

Regnar det hos dig eller har du bara svårt att fördriva tiden... ;):rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Du har ju fått svaret att det är för att det ska bli hållfastare runt brunnen men du nöjer dig ju inte med de svaret oavsett vem som skriver det känns det som...
Det jag inte riktigt förstår där är hur ett system med flera skarvar skulle bli hållfastare ur inbördes rörelsesynpunkt än ett skarvlöst. Kanske du kan reda ut det åt mig?
 
Krilleman
Du har tydligen inte läst montageanvisningar någonsin?! Hur många som helst intygar en bättre slutprodukt för 150:- men du tvivlar...

Det blir hållfastare!

Men du gör hur du vill, kör utan!
 
S
det blir ju inte mera skarvar bara för att du tar monteringsplattan.
okej blir ett fyrkantigt hål istället för ett runt. men hål måste du ändå göra..

men som sagt gör som du vill. du verkar ju inte vilja ta några råd
 
Om du tittar på plattan så är den uppbyggd av plast-"reglar" som går kors-tvärs. Det gör att själva plattan
ger en enorm styvhet till läppen som håller den runda brunnen. Spånskivor är porösa och visst håller dom då
det ligger reglar bakom och det inte är försvagat genom skador, sprickor eller stora hål så som man
tar sönder den för att fästa en rund brunn i den. Där blir det försvagat och skivan lägger man dikt an mot
kotlingen under så den har sin förstyvning där samt att den är uppbyggd på så sätt att den blir väldigt vridstyv just där man monterar själva brunnen.....
//
M
 
thomasx skrev:
Det jag inte riktigt förstår där är hur ett system med flera skarvar skulle bli hållfastare ur inbördes rörelsesynpunkt än ett skarvlöst. Kanske du kan reda ut det åt mig?
Det jag inte förstår är vad Du är ute efter i denna tråden, men det är ju många med mig som inte förstår det... :x

Satsar nog på att det regnar hos dig trots allt... :D;)
 
Noterade vid besök i bygghandeln idag att i monteringsanvisningen för Jafo's distansplatta anges klart och tydligt med text och bild att man vid nyinstallation ska ta upp ett runt hål i golvskivan och montera golvbrunnen i, ingen monteringsplatta där alltså.
 
S
det är inte alltid brunn och skiv producenter har något samarbete. eller bryr sig om va det finns för regler.
men gör som du vill. antingen med eller utan platta.
du verkar ju redan bestämt dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.