Hej

Jag håller på med ett rum och har rivit ner masonit och papp på en ytterväg (röd på bifogad ritning). Först tänkte vi bara måla denna vägg vit men jag blir lite osäker om detta är möjligt med tanke på fuktvandring ut i väggen. Det satt ingen ångspärr där innan och det finns ingen isolering i väggen (norrsidan).

Kan jag måla väggen?
Om inte ska jag sätta en ångspärr och sedan gips?

Ångspärr sitter förövrigt i det gula området som är nyisolerat.

Väggen ska tilläggsisoleras så småningom utifrån men först om c:a 2 år.

Huset är byggt 1939.

MVH Kribban
 
Det jag lärt mig är att man inte ska ha ångspärr i gamla hus.

(men har också hört att det ska vara ångspärr överallt tak och väggar annars blir det inte bra om man bara sätter i väggen tex)

Och din fråga om målningen tror jag inte är några problem.(var nog värre med den plastfärgen någon snubbe kom på en gång i tiden som träet ruttnade innanför för det blev som en förpackning som höll in all kondens)

Är till någon hjälp kanske
 
Vi har en toalett med dusch där duschen är mot en yttervägg. Funderade då på om det var så lyckat med både ångspärr i väggen och sen ett rollat tätskikt i badrummet.

När vi byggde nytt 2005 FICK VI INTE ta bort ångspärren i ytterväggen för då skulle garantin inte gälla.

Nu SKA den tas bort vid nybygge som jag förstår det för att man inte ska ha dubbla tätskickt där fukten inte kan ta sig ut.

Samma sak med garaget där det under vissa förutsättningar är bra med ångspärr och under vissa andra förutsättningar är dåligt...Beror på yttertemperaturer och hur garaget används/uppvärms vid olika tidpunkter på året med skiftande temperaturer, tillförd fuktig bil innertemperatur osv

Samma sak med ventilation av vindsutrymmen, Vissa tycker att man ska ta upp mer ventiler uitfrån för att ventilera. Vissa andra menar då att det bara tillförs mer fukt den vägen vid vissa förutsättningar/årstider. och att problemen i stället beror på att för mycket fukt "tränger igenom" innertaket för att ångspärren där är för dålig.

Kryp/torpargrunder samma sak där det finns olika teorier om hur man hanterar/förebygger höga fukthalter.

Samma sak med ångspärrar där vissa förordar plast (med olika ånggenomsläpplighet) där andra menar att det är omöjligt att få det att bli tätt i praktiken och att det därför är bättre med material som andas typ tjärpapp.

Samma sak med putsade väggar på trähus där man ena tidseran har en viss lösning som man sen förkastar helt några år senare.

Sen är vad som funkar i teorin ofta en annan sak än vad som funkar i praktiken...

Inte någon lätt fråga det där med fukt...:(
 
Redigerat:
Har väggen en isolering av mineralull 95-120mm kan man vara utan ångspärr, väggens daggpunkt hamnar då långt ut i konstruktionen och ev fukt har möjlighet att torka ut.
Lösningen på fuktproblemet är att bygga med material som tål fukt,alltså oorganiska material som tegel ,leca,betong då behövs ingen plastfolie eller liknande lösningar med osäker livslängd.
Ett garage murar man lättast upp i lecasten då klara man både fuktproblemet och brandkravet.MLj
 
Då målar jag väggen som det var tänkt från början :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.