Hej!
Sutteränghus-71, krypgrund med mögelangrepp som skall dräneras i sommar.
Innan luktade hela huset instängt och mögel/fukt, min pappa hade spikat igen varenda ventil. En ventil har jag lyckats hitta och återställa. Lukten är nu mycket bättre på entreplan.

Nu luktar eg bara vardagsrummet som ligger ovanför krypgrunden. Men frågan är om det kommer från krypgrunden eller gaveln som byttes ut fixade för några år sedan. Lukten är starkast vid gaveln. Och märkligt nog luktar inte krypgrunden likadant.

Vem tillkallar jag för bedömning / utredning?
 
Ditt försäkringsbolag, Anticimex ...

Varför har din pappa spikat igen alla ventiler?
 
S
öppna upp dina ventiler.
sen kanske du inte behöver anlita någon.
 
Tack för tipsen!
Ringer Anticimex imorgon, kanske lite fungalbesprutning . En snickare får komma och såga upp ventilerna. Ska kolla med försäkringsbolaget. Dränering planerad till aug.

Min käre pappa hade en mani på att inte låta värmen gå ut :( Han hade tom fetvaddsbomull i balkongdörrens nyckelhål. Han var lite egen och bestämd.

Tips på bra länkar emottages tacksamt!
 
Om du har försäkring i Länsförsäkringar, kan du täckna tillägg för en tusing där gratis besiktningar av Anticimex ingår! Varje gång du misstänker nåt, kommer de utan att det kostar en krona!
De kommer även med många bra tips. Mig har de hjälpt mycket med våra gamla hus.
En gång, knäckte vi akvarium. 50l vatten rann under golvet. Tack vare denna försäkring, slapp vi betala självrisken.

För att ge dig fler tips, får du skriva lite mer om huset. Hur den är byggt, foton? m.m.
 
Vi har Länsförsäkringar, menar du Husmerförsäkring? Beställde precis den för 295kr per år.
Gäller om jag av "drulle" råkar förstöra golv eller väggar. Anticimex nämnde de ej men vid behov skickas en besiktningsman ut sa dom.

En släkting till mig i branschen rådde mig att inte ringa anticimex pga de gör bara utredningar och kostar pengar, sedan gör de inget mer. 30 000 i onödan. Hmm..
Men jag ber de komma ut och titta ändå och få ett pris på besprutning.

Kommer att lägga upp bilder snarast.
 
Redigerat:
Smurfolina skrev:
Vi har Länsförsäkringar, menar du Husmerförsäkring? Beställde precis den för 295kr per år.
Gäller om jag av "drulle" råkar förstöra golv eller väggar. Anticimex nämnde de ej men vid behov skickas en besiktningsman ut sa dom.

En släkting till mig i branschen rådde mig att inte ringa anticimex pga de gör bara utredningar och kostar pengar, sedan gör de inget mer. 30 000 i onödan. Hmm..
Men jag ber de komma ut och titta ändå och få ett pris på besprutning.

Kommer att lägga upp bilder snarast.
Ring LF och teckna den Anticimexförsäkring (kommer inte ihåg vad den heter) kostar ca 1000/år. För att den ska gälla skickar de en besiktningsman utan kostnad!!!

Ring nu!
 
Ringt igen till LF, det ingår saneringsavtal med Anticimex i vår villaförsäkring. Gäller skadedjur etc. De kände inte igen den Anticimex-försäkringen. :(

Klippt ur Länsförsäkringar:
Vad ersätter försäkringen?
Villahemförsäkringen ersätter vid bland annat brand, inbrott,
skadegörelse, läckage, storm och om maskiner går sönder. Dessutom ersätts skada på glas. I försäkringen ingår skada orsakad av
hussvamp samt serviceavtal för sanering av skadedjur.

Anticimex kommer och kollar i veckan, pris för sorptionsavfuktare 35 000kr. Skall jämföra andra i veckan.
 
Jag ska kolla exakt vad den heter. Avtalet. Har för mig det hette Tryghetsavtal.
 
Har också LF. "Skada orsakad av hussvamp samt serviceavtal för sanering av skadedjur" är LF's tillägg som delvis återförsäkras hos och utförs av Anticimex. Måste vara fuktskada från rörläckage eller liknande inne i huset för att få ersättning på villaförsäkringen. Vanligt mögel och dålig lukt får man bekosta saneringen av själv vad jag känner till. Bra länk till några som har koll på fukt och mögelskador: http://www.lfs-web.se/

Känner igen det där med att fäder täpper igen alla ventiler för att värmen ska stanna kvar i huset och tror livet är som bäst i en burk med tätslutande lock istället för att sätta på dunjackan (tilläggsisolera huset) och andas frisk luft. Val av bra värmesystem är viktigt.
 
Ja. Nu har jag det. När man tecknar ett villa/hem försäkring hos Lf i Skåne, får man på köpet gratis ett års Anticimex Trygghetsförsäkring. Sen besiktigar de huser var 4:e år. Besiktningar och rådgivning är alltid utan kostnad.

Nu har jag en fråga. Hur värmer du huset idag?
 
Personligen så köpte jag ett hus där Anticimex påstod att det var fukt i krypgrunden som orsakade en mögellukt, så förre ägaren installerade krypgrundsavfuktade + rensade ut massa skräp ur krypgrunden och fyllde den med makadam osv. Kostade över 100 papp. När jag nu köpte huset så upptäckte jag 5 kvm svartmögel under kök o sovrum istället, vilket var den verkliga boven i dramat. En rörskarv i köket som stått o droppat vatten och orsakat mögelpåväxt i golv och väggar, men det syntes inte under ytskikten.

Ska inte skrämma dig, men det kan vara värt att låta två av varandra oberoende aktörer göra varsin analys INNAN du bestämmer dig för att riva eller påkosta något som kostar massa pengar.

1) Det finns företag som har mögelhund som gör utredningar och kort och gott analyserar ditt hus inkl krypgrund mm samt låter hunden söka fukt- & mögelkällor.

2) Krypgrunden är ett känt ställe för fukt och luktproblem, så den bör du inspektera ändå. Har din pappa satt igen kattgluggar mm till krypgrunden också? Då kan du nästan räkna med att ha problem där nere i någon form om du nu inte har en varmgrund.

3) Antlita fler än ett bolag innan du hoppar på något som kanske kostar 100 papp.

4) Vill du göra något själv först så tvätta några handdukar i 90 grader utan sköljmedel. Sprid ut handdukarna, släng in någon i krypgrunden, någon vid väggen som luktar osv. Låt de ligga några dagar, 3-4 dagar. Stoppa sedan handdukarna i nya ICA-kassar eller andra påsar som du inte haft i huset och knyt igen påsarna. Ta med dem till en kompis eller till jobbet. Vänta 1-2 dagar och lukta sedan i respektive påse. Glöm inte att märka upp var de kom ifrån bara :) ... då kan du troligtvis känna var det luktar mest.

5) Du kan göra samma övning ovan fast borra ut bitar ur trät med dosborr, lägga i plastpåsar och ta med till annat ställe. Det är viktigt att du luktar på materialet i en annan miljö så näsan är avvänjd lukten.

Jag har mer eller mindre blivit expert på hus med dålig lukt nu sedan jag köpte mitt.
Läs gärna mer på denna site också, de skriver rätt mkt allmänt om fukt och luktproblem: http://www.lfs-web.se/
 
Du kan komma undan mycket billigare än 35 000:- som Anticimex erbjuder. Kolla gärna in på min blogg, jag håller själv på med min torpargrund/krypgrund och är på gång att skaffa avfuktare.
 
Tack för alla svar och ursäkta mitt dröjsmål.

kamilenski:
När jag talade med LF så ingår Anticimex-utredn precis som du säger -när det orsakas av vattenläckage mm. Dock inte självförvållad oaksamhet och bristande underhåll.
Skall kolla om de har lust att besiktiga huset då jag är ny ägare.
Idag värms huset upp av elradiatorer, ett rum i källaren mot sutterängen är vanligt torrt el-element. Tanken är att vi skall ha luftvärmepump på övervåningen.

shadowfire:
lukten är från krypgrunden helt säkert men jag skall testa med handukar för att vara säker på omfattningen.

ådala:
kikar gärna in på din blogg.


Offerten...
Nu har en offert kommit från ett tips av min kusin som är i grävbranschen. Har ni lust att ta en titt och kommentera?
 
  • offert dränering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritning dränering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev lite dåligt med upplösningen, hoppas ni kan se ändå.

Räknade ut att priset blev:

4 334kr/ lpm utan ROT

2667kr/ lpm med ROT

Som nybörjare är jag misstänksam och tycker firman är dyr. I offerten finns ingår en avfuktare för ca 5000kr. Det som jag inte hänger med på är att "vid behov byte till nya DSA dränrör" -är det vanligt förekommande?

Tacksam för feedback.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.